Zoom. Z&Z. Hara

Pop-Rock la Cluj : Manea la Bucureşti

Hara

  • An înfiinţare: 2000 (mai – iulie)
  • Localitatea: Cluj-Napoca, Bistriţa

La început, Hara promovează un rock cu elemente folclorice maramureşene şi celtice. Genul abordat este definit de către Flavius Buzilă ca fiind …”o ecuaţie de gradul 3, fiind în mileniul 3, cu două necunoscute: elementele etno (balcanice şi anglo-saxone) şi elementele rock”.

Din 2003, muzica începe să fie re-adaptată genului la modă în întreaga ţară, maneaua, cu intervenţii scurte de muzică tradiţională şi elemente care frizează muzica populară.

Numele. Hara vine de la pisica lui Flavius Buzilă, care pe atunci era în anul 2½ la Academia de Tors şi Mieunat.

În Wikipedia am descoperit, pe lângă o pădure din Iran, zeiţa grecească a bucuriei, un termen din medicina tradiţională chineză şi un termen din artele marţiale japoneze, Hara mai este cuvântul folosit pentru caca în limba malteză.

Povestea care am auzit-o despre cum au fost semnaţi la CAT Music, este că demo-ul Aiurea a ajuns la Dan Popi (prin intermediul managerului formaţiei de atunci, Leonard Muha de la Cassa Loco). Acesta a ascultat-o, nu i-a plăcut, şi a trecut-o cu vederea. Flavius Buzilă a revenit cu formaţia la Bucureşti (în noiembrie 2000), a ajuns în birou la Dan Popi, şi l-a rugat să asculte un alt demo (dar, de fapt, era exact acelaşi demo cu aceleaşi piese). Fiind în alte toane, patronul a (re)ascultat materialul, i-a plăcut mult şi a oferit semnarea unui contract (de trei ani) pe loc.

Hara a fost difuzată la început la Europa FM chiar dacă aici mereu playlist-ul este limitat la doar câteva zeci de piese pe zi, şi românii trebuie să dea şpagă ca să fie difuzaţi, iar asta se face aproape exclusiv prin cei cinci majori de la Bucureşti.

Într-un moment în care muzica Dance, Hip Hop şi Manele sunt la modă, într-un anumit cerc de oameni, Hara poate fi considerată o stare de spirit şi revelaţia rock a momentului.

Ca mulţi alţii, şi artiştii din Hara se plâng de criza din rock, de publicul care trebuie educat, de fetele care se identifică cu ASIA şi de băieţii care vor să fie ca fluturaşii de la Body and Soul.

2000

Flavius Buzilă (26), absolvent al Facultăţii de Litere din Cluj-Napoca; profesor de limba engleză; cu studii de chitară (5ani) şi canto (4 ani), se decide că vrea să facă muzică (mai 2000), văzând ce se promovează la radio şi TV în 2000 şi având încredere în talentul său. Astfel, îl contactează pe Tudor Runcanu (27), absolvent al Facultăţii de Teatru din Cluj- Napoca, cu studii de chitară (7 ani), care lucra pe atunci la cel mai tare post de radio privat din Cluj, CD Radio Napoca. Acesta din urmă (nepot al folkistului care are un cuvânt greu de spus la evenimentele de gen din Sighişoara, Adrian Ivaniţchi), începe să adune ce avea să fie prima componenţă a formaţiei (în iulie 2000), cu care se înregistrează prima piesă pentru demo-ul Lasă.

Ulterior, se adună prima componenţă stabilă, din care fac parte Mihai Pop (chitară bas, 21, student la Academia de Muzică “Gheorghe Dima”, secţia contrabas, pasionat de motociclete …si-a botezat prima Ivan cel Groaznic); Doru Dejeu (vioară, 22, student la Academia de Muzică “Gheorghe Dima”, secţia vioară); Nicu Lichirie (tobe, 22, student la Facultatea “Bogdan Vodă”, secţia Finanţe- Bănci).

Se repetă la etajul 2 al Casei de Cultură a Studenţilor, Hara fiind considerată trupă rock.

Se filmează un videoclip cu bani de-acasă, în august 2000, pentru Lasă, care, cu toate că este apreciat de mass media şi public în 2001 (fiind prima piesă înregistrată ca demo de prezentare), nu se regăseşte pe YouTube în 2009. Filmat într-un cadru natural feeric, pe Valea Anieşului (Bistriţa Năsăud), videoclipul a fost imediat remarcat şi a beneficiat de o difuzare susţinută pe posturile naţionale de televiziune.

Încă de la această primă piesă, au fost remarcate elementele care vor defini stilul Hara: compoziţii melodioase, inflexiuni vocale în stil Cranberries (în variantă masculină de tenor), şi pasaje de vioară.

2001

Flavius Buzilă devine reprezentantul trupei şi declară pretutindeni că formaţia este din Cluj, astfel negând rădăcinile sale Bistriţene. La începutul lunii februarie 2001, Hara intră în studioul Polaris din Cluj-Napoca, unde înregistreaza trei piese: Nu-mi pasă, Departe şi varianta finală a piesei Aiurea. Sub contract cu CAT Music, înregistrările se reiau în studioul Midi Sound din Bucureşti, unde Andrei Kerestely şi Zsolt Kerestely se află la butoane. Aici se înregistrează Care pe care, Vreau, Hara şi varianta finală a piesei N-ai habar, întregindu-se astfel materialul pentru albumul de debut. În perioada 21-23 noiembrie se filmează videoclipul la piesa Nu-mi pasă (lansat în 8 decembrie 2001).

În cadrul formaţiei, spre sfârşitul anului 2001, are loc o serie importantă de evenimente personale, care va duce la inevitabila destrămare a acestei componenţe:

Tudor Runcanu devine tată în 22 august (feciorul este botezat Matei Tomas Runcanu).

Basistul Mihai Pop se căsătoreşte cu Nikki în octombrie (ulterior vor înfiinţa cover band-ul Bloody Mary).

2002

La începutul anului s-au lansat tot felul de zvonuri privind desfiinţarea trupei, în urma unor presupuse certuri între membrii trupei. Prezenţa constantă in media bucureşteană a mai liniştit spiritele, însă componenţa diferită în care clujenii apăreau dădea de înţeles că nu au fost simple bârfe.

Optimismul afişat în interviuri avea rolul de a convinge fanii că noile “achiziţii” ale trupei, basistul Vasi Nani (ex-Access, Cluj) şi violonistul Marius Aştilean, vor întări trupa, şi că, în loc să se desfiinţeze, Hara va “creşte” mult calitativ. S-a repetat o perioadă la Casa Tineretului, înainte de mutarea definitivă la Bucureşti.

Primul turneu serios pentru Hara (Bistriţa, Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Timişoara, Arad, Braşov, Craiova, Focşani, laşi şi Bucureşti) se confirmă în mai 2002.

Nu s-a certat nimeni cu nimeni, a fost o înţelegere; chitaristul Dodo (Tudor Runcanu) are un copil, viaţa de familie este extrem de importantă pentru el, violonistul Doru Aştilean nu a putut nici ei să-şi lase baltă proiectele, basistul Mihai Pop a plecat cu soţia în Italia, lucru ce ne-a surprins puţin. Ne-am spus că dacă tot trebuie să facem o schimbare, de ce să nu însemne ea “trecerea la profesionism”? Trebuia să facem pasul de la o trupă debutantă la una care ştie exact ce trebuie să facă şi care se ocupă mai mult de imaginea ei. Asta înseamnă o grămadă de lucruri, printre care mai multă muncă şi drumuri obositoare, turnee, videoclipuri şi altele şi unii dintre noi au decis că nu pot să lase baltă tot ce au făcut până atunci pentru a se ocupa exlusiv de muzică. Am audiat o mulţime de instrumentişti şi i-am ales pe cei mai buni. Stilul rămâne acelaşi, doar că încercăm să plusăm la capitolul imagine.

Flavius Buzilă, aprilie 2002

Videoclipul Vreau s-a filmat în Bistriţa, la Casa de Cultură şi la Parcul Dendrologic Arcalia. Producătorul clipului este GFX (care a mai lucrat cu Direcţia 5, Animal X, 3 Sud Est). Personajul principal este jucat de o elevă în clasa a XII-a la Liceul de Arte din Bistriţa.

Concerte în adevăratul sens al cuvântului nu au avut la Bucureşti, fiind doar invitaţi să facă playback la televiziuni. Au început colaborarea cu Luminiţa Lupaşcu (PR manager, proaspăt plecată de la Roton, care a pornit afacerea proprie, Box Office, nu ştim cât a durat colaborarea cu Hara). Se mai lucrează cu Leonard Muha (component Cassa Loco) pe partea de Impresariat, deşi din momentul în care formaţia se mută la Bucureşti, acesta este îndepărtat din proiect (fără motive concrete) de Flavius Buzilă.

2003

Din momentul în care pleacă ultimul clujean din componenţa iniţială, restul membrilor din formaţie sunt trataţi precum mercenari, nefiind recompensaţi în mod egal cu liderul formaţiei pentru aportul lor la proiect.

2004-2005

Hara este premiată de către diverse instituţii private din presa centrală pentru Cel mai bun single (2003, 2004), Cea mai bună creaţie-2005, Cel mai bun album- 2004, 2005, 2006).

Nu am urmărit evoluţia formaţiei Hara în anii 2004-2005 şi nici nu găseşti nimic pe net despre aceşti ani de activitate … practic, aceştia sunt anii în care formaţiile autohtone şi casele de discuri încep să folosească internetul în mod uzual. Mă gândesc că în perioada asta s-a căutat noua formulă de componenţă, linia melodică care să devină reţeta sau amprenta trupei pe viitor şi modul ideal de colaborare cu noii-veniţi din trupa de spate, pentru Flavius Buzilă.

2006

S-a lucrat mult la imagine; formaţia îşi construieşte o reputaţie bună prin implicarea activă în numeroase proiecte caritabile şi anti-discriminare, cei cinci membri fiind (din 2006) Ambasadori Oficiali ai S.O.S. Satele Copiilor din România.

2007

Hara a reprezentat România (cu succes la public) la Bruxelles, Veliko Tarnovo (Bulgaria) şi chiar la Campionatul European de Fotbal (din 2006), la Viena şi Salzburg.

2008

La început, Flavius Buzilă îşi dorea să cânte pe aceeaşi scenă cu Zdob şi Zdub sau Celelalte Cuvinte. Anii şi compromisurile au adus alte bucurii formaţiei Hara, care a avut colaborări recente cu Tamango (ex-Shukar Collective) şi trupa Ternipe (Nuro Shavo şi Hora Ursarina), adoptând o nouă linie muzicală prin care reuşeşte să îşi dezvolte o nişă în România, în acelaşi timp, devenind atractivă pentru piaţa occidentalilor care apreciază ritmurile exotice din zona noastră mai mult ca noi.

Astfel, al 5-lea album de studio (Interetnik) este gândit ca un mozaic muzical multicultural, inspirat din folclorul românesc şi muzica etniilor conlocuitoare. La spectacolul de lansare s-a filmat videoclipul la Shikana (lansat în octombrie 2008).

Folclorul a fost re-inventat de Hara, abordându-se ritmuri din muzica tradiţională a maghiarilor, sârbilor, evreilor, bulgarilor, grecilor, aromanilor, turco-tătarilor,ucrainenilor sau ruşilor lipoveni. Hora Ursarina a devenit motorul muzical al celei mai importante campanii anti-discriminare din România sub egida Trustului European pentru o Societate Deschisă. Pe noul album s-a făcut şi o variantă Hara a piesei Luna,cu care trupa Taxi ne-a reprezentat la finala Eurovision din 2000.

2009

După ce se acordă Premiul Radio România Actualităţi pentru Cel mai bun proiect Etno 2008 formaţiei Hara, Plouă Stele, compusă de Flavius Buzilă cu dedicaţie pentru soţia sa şi fiica lor, Maria, este căştigătoarea lunii ianuarie 2009 a unui concurs de creaţie muzicală Song Of The Year, la secţiunea Adult Contemporary, (citeşte aici http://www.songoftheyear.com/winners/2009/012009.htm).

În perioada aceasta se va desemna piesa câştigătoare a anului 2009. Hara are posibilitatea să ridice marele premiu de $10.000 sau un album produs în Statele Unite. Piesa a fost deja trimisă la mai mulţi producători americani şi unor reţele de difuzare a muzicii de pe continentul american. Aceasta poate fi şansa unică pentru Flavius Buzilă de a începe o carieră discografică internaţională.

Byte. Hara mai participase în trecut la acelaşi concurs (http://www.songoftheyear.com), obţinând locul 3 în decembrie 2006 cu piesa O zi şi locul 3 în septembrie 2008 cu Prea târziu.

Flavius Buzilă acceptă provocarea emisiunii O dată-n viaţă la TVR1 şi debutează pe sticlă (vineri 24 aprilie) cântând în direct folclor din zona sa natală, Bistriţa-Năsăud, acompaniat de orchestra populară condusă de maestrul Nicolae Botgros din Chişinău.

La finalul anului 2009 se lansează noul extras de pe Interetnik, O’ti Hara, o melodie cu sonoritate elenă.

Componenţa 2000

  • Flavius Buzilă (voce, chitară acustică, iniţiatorul proiectului)
  • Tudor Dodo Runcanu (chitară electrică, membru fondator)
  • Doru Dejeu (vioară)
  • Călin Apian (clape)
  • Mihai Pop (bas)
  • Claudiu Purcarin (tobe)

Mascota: Hara (pisica lui Flavius Buzilă)

Componenţa 2001

  • Flavius Buzilă (voce, chitară acustică)
  • Tudor Dodo Runcanu (chitară electrică)
  • Mihai Pop (chitară bas)
  • Doru Dejeu (vioară)
  • Nicu Lichirie (tobe)

Componenţa 2002

  • Flavius Buzilă (voce, chitară acustică)
  • Vasi Nani (chitară electrică, ex-Access)
  • Mihai Pop (chitară bas)
  • Marius Aştilean (vioară)
  • Nicu Lichirie (tobe)

Componenţa 2006

  • Flavius Buzilă (voce, chitară)
  • Marius Aştilean (vioară)
  • Vlad Creţu (chitară, voce)
  • Iulian Udrea (M.sh.T.ru’, instrumente programabile, voce)
  • Alex Lambrino (bass, voce)
  • Sabin Tarabega (tobe)

Componenţa 2009

  • Flavius Buzilă (voce, chitară)
  • Marius Aştilean (vioară)
  • Sorin Burcas (tobe, percuţie, voce)
  • Cătălin Florescu (bas, samplere, sunet)

Discografie

  • Aiurea (2001)
  • Mai frumoasă (2003)
  • O zi (2004, reeditat 2005)
  • Marlin, Darlin – Paiş’pe Colinde ş’o Strigătură (2006)
  • Interetnik (2008)
Comments
3 Responses to “Zoom. Z&Z. Hara”
  1. unul din public spune:

    oare e MIHAI POP de la SYSOUND?

    Pentru ca atunci inseamna ca mica mai e si Romania asta!

  2. coco spune:

    Adevarata Hara s-a destramat dupa 2001, cand Tudor Runcanu si Doru Dejeu au plecat.
    Formatia nu mai exista cu adevarat de aproape 10 ani. Acum e doar Flavius Buzila, acompaniat de cativa instrumentisti, folosind numele Hara. Cred ca Hara ar fi sunat altfel, daca ar fi ramas Tudor Runcanu…
    Ce frumos suna Hara la Cluj prin 2001… Dar ce e frumos nu dureaza mult…

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 27 other followers

%d bloggers like this: