Click. RECENZIE. Alexandrina. Om de lut

Alexandrina. Om de lut

!!!!!!

2009, A&A Records

2009, Om de lut

2009, Om de lut

Cum să încep?

Am ascultat şi reascultat albumul zile întregi şi nopţi la rând. Nu dau cinci semne pentru un album foarte uşor şi vroiam să fiu sigur că nu exagerez numai pentru faptul că în ultima vreme am avut parte numai de producţii slabe româneşti, artişti alternativi care nu ştiu să pună punctul pe „i”, artişti independenţi, încărcaţi negativ, care detestă ţara în care trăiesc şi limba lor maternă…

La noi trebuie să vină Basarabenii să ne redescoperim rădăcinile şi frumseţea poeziei latino-dacice. Basarabeanca aceasta este însă foarte tristă, înnecată în amintiri nefericite.

În interiorul de copertă, ea zâmbeşte, pare optimistă, se strâmbă şi se joacă în faţa camerei de luat vederi, dar odată aşezat CD-ul în aparat, odată pornit, eşti transpus într-o lume în care Zorro şi Făt Frumos sunt unul şi acelaşi soldat în armură, cu ochi verzi şi mâini reci care nu înţelege, nu pricepe de ce fata merge pe jos prin ploaia de cioban, de ce fata înnebuneşte de foame, printre flori îl caută şi îl caută cu Lire Sterline la Monte Carlo, şi tot nu îl găseşte. Astfel, rămâne ea singură cu Omul ei de Lut, deznădăjduită şi bătută de soarta ei defetistă, dacică, balcanică.

Dragostea pare mai mult decât un vis şi se transformă într-un coşmar fără sfârşit atunci când te trezeşti la realitate. Realitatea că albumul se termină şi chiar ne-a plăcut, oricât de trist şi deprimant ar fi.

Alexandrina ar face bine să îşi bage minţile în cap, să nu mai aştepte pe Făt Frumos. Atunci când nu te aştepţi, el va veni. Iar dacă Alexandrina va fi fericită, foarte probabil atitudinea şi starea ei de spirit ne va da şansa să avem parte de un al doilea album mai luminos, mai pozitiv, mai exuberant.

Până atunci însă, avem parte de un melanj foarte modern şi deosebit de ritmuri alternative, note de pian, acordeon şi trompetă, împletite cu bun gust pe Om de Lut. Florile pe care Alexandrina le îngrijeşte au petale negre, ţepi de trandafiri şi efectul medicinal al macului. Primele patru piese (Printre flori, De când am plecat, Undeva, Om de lut), primele 19 minute de muzică, pot reprezenta fără doar şi poate cel mai frumos moment muzical românesc din anul 2009. Muzica curge pe un val de note melancolice plăcute. Mă gândesc la termene de categorisire a muzicii şi pe loc mă gândesc la chill out, trip hop, alternativ, cafe concert, downtempo electro. Piesele de limbă străină (Roule Taxi, 1,2,3 şi La Russe) sunt deosebite şi pot fi ascultate la nesfârşit. Femei dietetice este cea mai experimentală compoziţie. Muzica agresivă şi complex orchestrată (un jazz freestyle jam cu scratch-uri şi intervenţii de trompetă), compensează versurile care sunt cele mai ciudate din această colecţie de piese. Moldoveanca nazonată te răvăşeşte în continuare cu muzica autobiografică, melancolică pe Noi 2, Numai tu, Fata merge pe jos, Maria.

Albumul este foarte omogen. Producţia este de înaltă clasă, deşi este 100% Made in Romania. Alexandrina este dovada vie că se poate. Se poate să faci muzică de calitate în România …şi în limba română.

Ca fapt divers menţionăm faptul că înregistrările finite, masterizate s-au aflat în sertarul unor persoane, şi în cazul ei, aproape un an de zile, înainte să vadă lumina zilei şi să apară pe rafturi în magazine.

Dacă îţi place Om de Lut, o să îţi placă să asculţi Tori Amos, Morcheeba, poate chiar şi PJ Harvey (propun asta ca şi stare asemănătoare de spirit).

Foarte rar, apare câte un album care este extrem de deosebit. Prin stare, prin conjunctură, prin simplul fapt că nu te aştepţi la ceva deosebit când începi să îl asculţi. Nu este uşor să descoperi şi să urli de bucurie când ştii că ai dat peste un album de colecţie, un album care va deveni UN CLASIC, un album pe care lumea îl va vâna mulţi ani de acuma încolo. Acesta este un astfel de album. Voi asculta cu plăcere Om de lut şi peste 20 de ani. Sunt sigur de asta. De aceea nota EXTREM DE RARĂ de şase semne. Da, nu am greşit când am bătut 6 semne la începutul recenziei! Artişti români care vizitaţi acest Blog, ascultaţi atent, şi luaţi exemplu de la Alexandrina.

…..

Îmi pare rău că artista a fost reticentă la emailuri; a refuzat diplomatic să răspundă la câteva întrebări de interviu, interviu alcătuit acum o lună de CZB pentru a introduce această recenzie de album. Album ce l-am cumpărat la insistenţele unei cititoare fidele, şi căreia îi mulţumesc cu această ocazie că m-a obligat să descopăr şi această artistă stabilită la (şi din păcate, cu atitudine specifică multor artişti de) Bucureşti şi atât de scumpă la vedere în restul ţării.