Zoom. PIESĂ cu PIESĂ. Viţa de vie. Fenomental. Faţa A

Retrospectiva Fenomentală, partea 2ALBUMUL FENOMENTAL POVESTIT

piesă cu piesă de Adrian Despot şi Sorin Dănescu


Aceasta este Partea a doua a Rockumentarului despre un album de referinţă pentru Rockul autohton.

Astăzi vom reasculta Faţa A a casetei.

Peste trei zile, vom reasculta Faţa B.

…..

A1. Basul şi cu toba mare.

Este ultima dată când am cântat o piesă în concert ce urma să apară pe un album viitor.

DESPOT & CZB

Janis Pub Cluj

Adrian Despot. A fost o întâmplare. Eu am venit cu o parte din orchestraţie, am venit la sală (era după albumul Rahova). Aveam o nouă sală de repetiţii care era undeva la sediul REBU care se ocupa de adunarea gunoaielor din Bucureşti. Lângă gunoaie aveam şi noi o sală de repetiţii.

Am venit cu ideea asta de piesă orchestrală.

DANESCU & CZB

Joi 14 mai 2009

A venit Sorin (Dănescu) şi a zis “ce fain ar fi aici să fie un stop şi să vină să zică cineva Bass-ul şi cu toba mare”.

În contextul acesta, a venit şi Artanu. Nu mai ţin minte ce a spus, dar o parte din ce a zis am reţinut pentru piesă.

Deşi este toboşar, Pupe nu prea avea treabă cu partea melodică, ci doar cu partea ritmică. Totuşi, a doua zi, Pupe a venit la repetiţii cu o temă nouă, telefonată, pentru mijlocul piesei. Din ce a reprodus el a ieşit Dei Don Da Don Don Da Dan … şi a ieşit piesa.

Eram atunci în turneu cu Hollywood Rock în 98 şi am cântat-o prima dată la Costineşti. ESTE ULTIMA DATĂ când am cântat o piesă în concert ce urma să apară pe un album viitor. Noi de obicei cântăm piesele ce le avem pe albume, ca lumea să ştie ce poate găsi pe CD. Dar, atunci, PIESA ASTA a avut cel mai mare succes din tot show-ul nostru de concert în 1998. Asta este povestea piesei. Nu este nici o mare filozofie.

VIDEOCLIPUL este produs de noi, cu oarecare sprijin din partea MediaPro-ului, regizor: Radu Muntean. Clipul a costat foarte mult la vremea respectivă. Dacă stau să mă gândesc, cred că a costat de trei ori mai mult decăt ar costa un astfel de clip astăzi. Din păcate la două sau trei săptămâni după ce s-a început difuzarea clipului, televiziunile care îl difuzau au primit o înştiinţare de la CNA, care tocmai se înfiinţase, că această melodie şi acest videoclip instigă la violenţă … la bunele moravuri, ceva de genul ăsta. Televiziunile nu ştiau cum stă treaba cu CNA-ul. Nu era o interdicţie, ci o somaţie de genul: “vă avertizăm că dacă mai difuzaţi piesa, că se poate să primiţi amendă”. Atunci, nimeni nu a mai difuzat piesa. Povestea e mai complicată, dar cam asta este în mare: atunci am filmat un clip pe foarte mulţi bani, care s-a difuzat două săptămâni.

Sorin Dănescu. Este un roman de scris despre Basul şi cu toba mare. Pe Blog, ultimul post (acest interviu a avut loc joi 14 mai 2009 la Cluj, în Janis Pub) este chiar povestea piesei, aşa că nu voi insista prea mult pe subiect.

A2. Iamma.

Eram rockeri… la întrebarea “unde aveţi sala de repetiţii?” noi răspundeam: “la gunoaie şi lângă cimitir”.

Adrian Despot. Aveam sala de repetiţii lângă un cimitir. Eram rockeri… la întrebarea “unde aveţi sala de repetiţii?” noi trebuia să răspundem: “păi, la Rebu (la gunoaie) şi lângă cimitir”. Aveam această sală într-un sediu de bancă abandonat. Tocmai ne instalaserăm acolo şi a venit piesa Iamma, aşa… şi tot

1997. VDV Despot. Pupe. Pepino

1997. VDV Despot. Pupe. Pepino

Pupe a venit cu ideea: “mamă, ce mişto ar fi ca refrenul să fie ceva de genul Iamma mai stai un pic; Iamma mai spus o dată“ … ca şi joc de cuvinte. Aşa a ieşit piesa Iamma, cu solo cu tot; necaracteristic pentru noi – noi nefiind o formaţie care mizează pe desăvârşirile instrumentale ale membrilor. Nu avem momente solo în care fiecare să arate în concert sau pe album cât de talentat este. Noi cântăm totul deodată. Piesa a prins.

Sorin Dănescu. Iamma a apărut deoarece la un moment dat, Burete, proaspăt venit în trupă, zicea că ar fi drăguţ să facem o continuare a piesei Secretara (numită Abdullah… pe coperta Rahova), de pe primul album. Am tot căutat formule semi-arăbeşti sau de inspiraţie arăbească şi de aceea a apărut Iamma. Acum, uitându-mă înapoi la versurile piesei Iamma mă apucă un pic râsul (mă apucă un pic râsul şi pe versurile pieselor de pe  Rahova). Sunt la ani lumină distanţă de ceea ce facem acum, dar la vremea respectivă a fost o piesă care, culmea, deşi niciodată nu s-a intenţionat treaba asta, a pătruns în FM foarte mult Iamma. Deşi nu a avut niciodată videoclip, Iamma a fost una dintre piesele noastre difuzate în eter.

A3. Fraier ca tine.

Este răzvrătire, este agresivitate, este incisivitate.

Adrian Despot. Din nou este o piesă cu muzica şi versurile făcute de mine. Fraier ca mine este revolta naturală a unui tânăr de 22 de ani. Este piesa ce mă reprezintă pe mine la 22 de ani şi revolta ce o simţeam la momentul respectiv.

Sorin Dănescu. Adrian 100%. Fraier ca tine este una dintre piesele definitorii pentru Fenomental şi explică într-un fel de ce a apărut Fenomental, ce vrea Fenomental. Este răzvrătire, este agresivitate, este incisivitate. Crezi că s-a terminat totul în Fraier ca tine, şi vine un pasaj cu ŞI mai multă agresivitate.

A4. Ţine minte.

Am avut 48 de ore la dispoziţie să înregistrăm albumul.

Adrian Despot. Iarăşi este o piesă compusă de mine. Versurile sunt scrise în mare parte de Sorin şi sunt foarte frumoase. Tot albumul Fenomental este un album pe care noi l-am repetat foarte mult, vreo şase luni, în fiecare zi şi îl ştiam pe de rost. În 1999 ne-am hotărât că acest album ar merita să fie înregistrat în altă ţară. La vremea respectivă, studiourile (în România) erau varză, la pământ – şi atunci, pe bani proprii, practic, şi printr-un contact de la altă formaţie prietenă, am plecat în Germania să ne înregistrăm albumul. Ajunşi în Germania, am avut 48 de ore la dispoziţie să înregistrăm albumul. Nu aveam bani de mai multe ore. Acesta este un album înregistrat în 48 de ore şi mixat în două săptămâni.

Problema mare la vremea respectivă este că multe piese nu erau gata. Aceasta este una din acele piese, la care nu găsisem încă refrenul, dar ne plăcea. Atunci am înregistrat-o, iar refrenul se cântă cu Na, Na, Na.

Refrenul se cântă cu Na, Na, Na pentru că nu am găsit o linie melodică mai bună şi nişte cuvinte cu care să se potrivească.

Sorin Dănescu. Din nou o piesă care la repetiţii avea un aer şi în studio a căpătat alt aer. La repetiţii era mult mai densă, iar în studio a devenit mult mai aerisită. Din nou versurile prefigurează cumva genul de versuri ce aveam să le scriem sau să le scriu la ani după, pe albumele Egon şi Doi. Este evident o piesă despre trecerea timpului, despre alienare, despre distanţare.

Adrian Despot. Revenind la CUVINTE, o să sar la piesa Sapa.

B3. Sapa.

Exasperaţi că ajungeam în Germania şi încă nu erau versurile gata (la toate piesele), am ajuns la piesa Sapa.

Adrian Despot. Sapa este o piesă care nu era gata în drum spre Germania. Drum ce l-am făcut cu dubiţa noastră; o dubă cu sufragerie, dormitor, bucătărie, care ulterior a explodat … Van care urma să fie decorat cu logoul albumului Fenomental. Noi în duba aia, în drum spre Germania, ne-am apucat să compunem versuri pentru unele piese la care aveam deadline-ul ACUMA când intram în studio. Exasperaţi că ajungeam în Germania şi încă nu erau versurile gata am ajuns la piesa Sapa. Din toată isteria de versuri, prima variantă a ieşit foarte refulată şi vulgară. Piesa ne-a ajutat să trecem peste perioada asta de stress maxim: era prima oară când strângeam 5.000 de euro ca să plătim acest prim disc al nostru, o sumă colosală pentru vremea respectivă. După prima variantă, am râs, ne-am amuzat, ne-am refulat tot ce era de refulat, după care ne-am dat seama că dacă am pune pe album piesa aia, am fi foarte prost interpretaţi şi nu vroiam să fim catalogaţi ca o formaţie care face versuri vulgare doar pentru că era la modă să faci versuri vulgare. Atunci Sapa am pus pe disc într-o altă versiune. …Am scris şi noi un cântec care nu se va da pe post, poate nu avem curaj sau poate că sunt eu prost … sunt nişte versuri care sunt de umplutură şi aşa începe piesa Sapa.

Sorin Dănescu. Sapa a fost singura piesă care nu avea versuri. Avea nişte versuri în lucru, iar versurile au fost făcute foarte rapid, aşa, la un loc, într-o şedinţa de asta, de făcut versuri în dubă, dar, din nou, instrumentaţia şi ideea de a introduce tot felul de sunete ciudate atât pe strofă cât şi la refren era puţin avangardistă pentru vremea respectivă, dar iată că e bine pentru că este o piesă care încă se mai cântă.

A5. Neviu.

Am avut senzaţia că mă dedublez.

Adrian Despot. E o piesă atipică pentru albumul Fenomental pentru că pe final are o parte de orchestraţie instrumentală, nevirtoasă, în sensul că nu îşi arată nimeni calităţile de instrumentist. Neviu este o piesă derivată dintr-o experienţă personală care nu ştiu dacă a fost până la capăt o experienţă sau dacă a fost un vis. Am avut senzaţia că mă dedublez. A fost ca şi cum am ieşit din corpul meu şi mă plimbam pe lângă mine. Nu ştiam dacă am murit. Eram într-o semi-stare de conştienţă. În principiu credeam că am murit dacă reuşeam să exist în două personalităţi: unul care stătea şi se uita la mine şi eu în pat inert … şi despre asta este vorba. Nu sunt foarte fericit de felul în care a ieşit piesa dar cred că într-un fel sau altul redă trăirea simţită de mine.

Sorin Dănescu. A povestit Adrian. Este o piesă interesantă despre un subiect mai personal. Nu este o piesă foarte Viţa de vie, deşi este făcută de noi.

Aceasta a fost Partea 2 a Rockumentarului despre un album de referinţă pentru Rockul autohton. Astăzi am reascultat Faţa A a casetei. Peste trei zile, vom reasculta Faţa B.

Comments
One Response to “Zoom. PIESĂ cu PIESĂ. Viţa de vie. Fenomental. Faţa A”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] CLICK AICI PENTRU Viţa de vie Fenomental Partea 2 […]



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: