Click. RECENZIE. Michael Jackson. Dangerous

ALBUM DE COLECŢIE

CLASIC.

1991

Michael Jackson. Dangerous

!!!!

SONY Music

Am povestit deja cum am ajuns să deţin acest album. Nu am povestit însă faptul că primul exemplar era cumva defect din fabrică. De la prima citire, aveam probleme pe o anumită piesă. Cum eram student în România post-comunistă şi CD-ul era cumpărat dintr-o excursie în Germania, nu se punea problema înlocuirii… Din câte ţin minte, al doilea album ce-l cumpărasem (da, al doilea Dangerous ce-l deţineam) mi-a fost furat la un chef. Aceasta este de fapt al treilea exemplar original cumpărat de mine… şi a trebuit să moară artistul ca să-l ascult din nou. Reascultând materialul, mi-am adus aminte de ce am vrut atât de mult să îl tot recumpăr … totodată sunt dovada vie pentru care Michael Jackson a avut vânzări mai impresionante în timpul vieţii.

O copertă de visPrima impresie este foarte importantă la americani. De aceea şi prima piesă, Jam, este impresionantă în stil american. Prea american. Consider că prea vrea să ne lovească superproducţia albumului din prima. De aceea cred că niciodată nu m-a impresionat Jam aşa de mult. Nu m-a atins niciodata la fel de mult ca a doua şi a treia piesa … Why You Wanna Trip On Me (cu pornirea rock) şi In The Closet fiind relativ asemănătoare ca ritm, perfecte de chef, In the Closet ……………………………………………..fiind chiar bună pentru un dans mai lasciv.

Totuşi, este incredibil câte aluzii face în versurile de la Jam la The Beatles. Sunt prea multe ca să nu am dreptate. În primele două strofe se folosesc următoarele fraze: Get Toghether (piesă), We Can Work It Out (piesă), All The People (fragment, din Eleanor Rigby), Let Me Be (de la Let It Be), Live Each Day (A Day In Life). Astea le-am recunoscut. Poate veţi găsi şi altele. Ştiu că el cumpărase drepturile de autor la 250 de piese din repertoriul Beatles, când s-au scos la licitaţie în anii 80, şi se pare că britanicii chiar au fost o inspiraţie adâncă pentru el.

She Drives Me Wild nu mă atinge. Deasemenea, Can’t Let Her Get Away şi piesa titulară Dangerous. Acestea sunt superproducţii prea ritmate, în stilul vremurilor optzeciste, cu premierul exagerat de înalt.

Piesele lente care nu mă ating sunt Keep The Faith şi Gone Too Soon (ambele pe final).

Remember the Time a fost una dintre piesele mele preferate, fiind foarte melodioasă, ca o spirală continuă. Am cumpărat şi single-ul, numai ca să îmi fie furat la un chef la cămin… Asta nu am re-cumpărat-o. Piaţa de single-uri în străinătate funcţionează precum piaţa albumelor la noi. Dacă nu ai cumpărat single-ul în primele săptămâni de la lansare sau pe durata cât rămâne viu în clasamentul de single-uri (care se bazează pe cifra de vânzări), nu îl mai găseşti niciodată în magazin.

Heal the World este o piesă matură, cu mesaj. Artistul este un tenor desăvârşit.

Black and White? Am uitat de asta: Black and White … începe ca Beastie Boys Fight for Your Right (License to Ill, 1986).

Who Is It? am ascultat-o de prea multe ori la chefuri (aici întâlnim sughiţul înalt şi vibrat, care a rămas una din amprentele muzicii semnată Michael Jackson) şi nu mă mai atinge ca la vremea respectivă … deci mi-a plăcut. Am aceeaşi problemă acuma, ascultând Remember The Time. Asta este dovada că aceste piese au reprezentat o epocă, şi în acest sens, au fost sezoniere, adică bune pe moment.

Give In To Me este o baladă pop cu mesaj, foarte matură, foarte bine produsă.

Will You Be There este foarte bombastică, folosind elemental clasic de cor pentru a purta ascultătorul în lumea gospel.

Gone Too Soon este piesa de care se leagă majoritatea titlurilor de articole legate de decesul artistului pe internet şi reportaje la televiziuni anglo-saxone … este prea lălăită pentru gusturile mele.

TOATE piesele sunt foarte bine produse. Ascultate separat, fiecare are personalitatea ei. Din păcate, unele nu mai au acelaşi efect ce l-au avut în momentul lansării şi promovării albumului. De aceea ne limităm doar la patru semne.