Zoom. INTERVIU. Boldizsár Katalin. Vara Felix Mendelssohn la Cluj

Mendellsohn rocks!CZB povestit cu Boldizsár Katalin, profesoară la Liceul de Muzică din Cluj, şi organista angajată la Biserica Reformată din Cluj, despre programul concertelor cu intrare liberă, organizat în fiecare miercuri, de la orele 19.00, la Biserica Reformată.

CZB: Comemorarea naşterii compozitorului Felix Mendelssohn a fost doar o găselniţă pentru a justifica organizarea spectacolelor?

Katalin: Ca muzician sunt atentă la datele importante din istoria muzicii. Ideea comemorării lui Felix Mendelssohn o am de vara trecută şi de atunci am şi început cu punerea ei în practică, iar asta necesită mult timp.Anul trecut am organizat seria de concerte de vară pentru prima oară, iar anul acesta este prima dată când organizez concerte tematice. Organizarea concertelor de vară este deja o tradiţie în cadrul Bisericii Reformate de pe strada M. Kogălniceanu. Au existat astfel de concerte prin anii ’70, ’80. E posibil să fii fost anumite întreruperi, dar din anul 2002 aceste serii de concerte au loc în fiecare an. A existat însă un motiv pentru care am ales să fie concerte tematice, de comemorare. În străinătate muzica clasică are un număr mult mai mare de „consumatori” şi aici nu mă refer doar la straturile de cultură sau de „elită”. În afară de numărul mult mai ridicat de concerte cu muzică clasică, ei profită de fiecare ocazie jubilară a compozitorilor pentru a oferi publicului specialităţi muzicale. În Germania, de exemplu, există un festival Felix Mendelssohn care durează tot anul 2009 şi cuprinde concerte, concursuri, simpozioane, expoziţii, seri literare, etc. Sunt foarte mirată că la noi în ţară nu se profită de aceste ocazii. Anul trecut a fost anul Olivier Messiaen, anul acesta este anul Felix Mendelssohn şi am văzut doar unul sau două afişe prin oraş cu o lucrare de Felix Mendelssohn. Cred că aceste concerte – chiar dacă nu sunt de talia festivalelor amintite – sunt o ocazie oferită publicului larg pentru a face cunoştinţă cu acest compozitor prin ascultarea lucrărilor sale şi pentru a petrece câteva seri într-un ambient plăcut, cu muzică clasică.

CZB: Care ar fi fost Planul B, sau a doua variantăa de implementare a programului?

Katalin: Da, bineînţeles că ar fi avut loc oricum concertele. Nu am de gând să întrerup aceste serii anuale. Varianta B este aceea, pe care o aplic de obicei: invitaţii au alegere liberă pentru programul de concert.

CZB: De ce numiţi compozitorul Felix Mendelssohn-Bartholdy când de fapt numele Bartholdy nu a folosit în public pe parcursul vieţii lui (fiind doar numele din buletin prin care devine acceptat în comunitatea Creştină)?

Katalin: De obicei eu îl numesc Felix Mendelssohn sau adaug cel mult şi prenumele. Cred că nici Felix Mendelssohn nu a acordat multă importanţă acestor formalităţi. Într-o scrisoare a fost chiar mustrat de către tatăl său pentru că nu apărea şi numele Bartholdy pe afişele sale. Dar, iată, şi acest simplu nume, Bartholdy, câtă istorie poate să ne dezvăluie. Pe de altă parte, este un nume oficial şi trebuie respectat acest lucru.

CZB: Fiind fără bilet, cum sunt plătiţi artiştii, sau de fapt şi implicarea, organizarea, munca Dvs. în acest sens?

Katalin: Banii pentru concerte vin din sponsorizări (care anul acesta au scăzut la un număr minim) şi din donaţiile publicului în urnele bisericii. Câteodată primesc comenzi pentru concerte private oferite turiştilor – şi acei bani intră în „puşculiţa” pentru concerte. Onorariile pentru artişti sunt cea mai importantă cheltuială, dar şi cea mai necesară. Aşa cum, de exemplu, un apicultor trăieşte din banii rezultaţi în urma vânzării mierii, aşa şi un muzician de profesie trebuie plătit pentru munca lui.

CZB: Dacă artiştii sunt de fapt elevi, atunci este vorba de voluntariat din partea lor, pentru a avea o activitate trecută în CV?

Katalin: Când artiştii sunt încă studenţi un astfel de concert este, bineînţeles, un lucru bun pentru CV, sau pentru a vedea finalitatea muncii fiecăruia. Dar nu mă aştept de la ei să facă voluntariat. Fiecare artist – student sau nu – beneficiază de onorariul său.

Orga este Regina instrumentelorCZB: Cum aţi ajuns să vă inţelegeţi cu Biserica Reformată şi de ce nu aţi ales altă locatie, precum Curtea de la Muzeul de Artă sau Curtea Muzeului Etnografic sau Casa Tranzit?

Katalin: În primul rând … pentru că lucrez la biserica aceasta ca organistă, organizarea concertelor este o parte a job-ului. Celălalt motiv: în biserică ai acustică bună, răcoare în timpul verii, pian şi, nu în ultimul rând, orga, „regina instrumentelor”, de altfel foarte îndrăgită şi de Felix Mendelssohn.

CZB: Care este programul concertelor pe întreaga perioadă a verii?

Katalin: Pe întreaga perioadă a verii vom avea concerte de pian (15, 29 iulie), de orgă (22 iulie, 12, 19, 26 august şi 2 septembrie) şi de muzică de cameră (5 august).

CZB: Aţi colaborat cu Teatrul Român sau Teatrul Maghiar din Cluj pentru a pune în scenă piesa Visul unei nopţi de vară a lui William Shakespeare cu o orchestră compusă din cei mai talentaţi şi promiţători elevi ai Liceului de Muzică?

Katalin: Nu, din păcate. Majoritatea elevilor sunt greu de adunat în timpul verii. Într-adevăr, ne lipseşte un concert simfonic, dar nu am deocamdată fondurile necesare pentru aşa ceva.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: