Byte. PĂREREA MEA. Programul artistic la Festivaluri

Publicul este înşelat de 20 de aniNu mai fac Impresariat de vreo şase luni de zile. De peste doi ani nu mai insistam pe cântări la Motociclişti, Festivaluri de Bere sau la Festivaluri de Oraş, şi alte evenimente în locaţii dubioase, de unde am primit cele mai multe tzepe de-a lungul anilor (şi despre care veţi putea citi în curând într-o nouă rubrică la CZB).

Apucându-mă de acest articol, mi-am adus aminte de schema, practicată şi acum prin ţară, a formaţiilor sau artiştilor individuali, care au fost deştepţi de-a lungul carierei, care şi-au strâns banii la ciorap şi care şi-au cumpărat scule de sunet (schema funcţiona acum 15 ani la oraş; acum mai merge doar la sate).

2000 porti deschise CJMişu Cernea de la Sfinx Experience, care acum 10 ani venea aproape anual la festivalul oraşului sau al berii din centrul Clujului, stătea trei zile cu instalaţia de sunet, parcată pe drumuri interzise traficului, preţ de câte un weekend, iar formaţia lui, Sfinx Experience, care deja nu mai avea nici popularitate, nici şlagăre la radio, nici priză la public, era trecută constant Cap de afiş în program.

Mai mult, eu fiind Impresar boboc, am învăţat destul de repede că organizatorii locali de festivaluri nu fac evenimentele pentru spectacolul muzical, ci strict pentru vânzările de bere şi mici, iar de fiecare dată când trecea o caravană de trupe cu o instalaţie de sunet prin oraşul meu, fugeam repede cu un CD demo cu formaţiile locale ce le reprezentam sub braţ să vorbesc direct cu inginerul de sunet, să înmânez CD-ul, să dau mâna cu el şi să mă cunoască. Acum 10 ani, oamenii cu sunetul erau mereu cei care aranjau programul festivalurilor la care sonorizau.

2000 porti deschise CJ sfinxOrganizatorii de Festivaluri din România (nici acum 10 ani … şi nici în 2009) nu aveau cunoştinţe muzicale. Acum 10 ani, pentru ei conta doar bugetul şi posibilitatea de a încasa zeci de mii de euro prin spălare de bani la negru prin astfel de sărbători câmpeneşti la oraş.

  • Atomic TV de abia se lansase
  • NU existau încă reţelele de radio implementate pe naţional cu playlisturi plătite de casele de discuri din Bucureşti
  • NU existau topuri de vânzări

2000 septemberfest CJ fataÎmi mai aduc aminte acuma de o regulă după care au început într-o vreme să se orienteze aceşti organizatori cu programul artistic, probabil pentru că s-au lămurit cu timpul că trupele chemate de sunetist sunt de fapt prietene cu el şi nu sunt cele mai potrivite atmosferei de băut bere şi mâncat mici pe caniculă. Unii organizatori, cum era şi Vasile Matei, responsabil cu Festivalul Porţilor Deschise şi Septemberfest la Cluj, a început să-şi cumpere revista Playboy, din motive strict profesionale, atunci când apăruse prima dată în 2000. Vasile Matei, al cărui frate era director de marketing la o firmă importatoare de bere cu capital străin, şi care după fiecare ediţie de eveniment câştiga 30.000 euro (aşa vorbeau gurile rele la Cluj), îşi făcea o parte din programul artistic la aceste festivaluri de bere din Cluj la începutul anilor 2000, în funcţie de artistele ce apăreau dezbrăcate cu două-trei luni înainte de data festivalului (programul artistic şi bugetele sunt calculate din timp). Astfel, clujeanul avea parte de distracţie, fuste scurte, balcoane şi CD PLAYBACK de la duete şi triouri de fete pe care le-a studiat dezbrăcate recent în Playboy. Atmosfera era cât se poate de intimă, cei din public comentând una-alta despre şedinţa foto între piese. Deasemenea, aceste vedete muzicale, precum Blondy, Bordo, Candy, Chic, DeLuxe, Demmo, Jojo, Laguna,Trident, nu ajungeau să cânte cu cota strict muzicală ce o aveau, în capitala ardealului.

2000 septemberfest CJ fata Sfinx

Să ne întoarcem la subiect …

Alte exemple de artişti cu instalaţie de sunet mai puternică ar fi Fane Nagy de la Semnal M, care până anul trecut se plimba vara prin satele din judeţele limitrofe, la diverse festivaluri de oraş. Semnal M era Cap de afiş, iar programul din deschidere era deseori decis de el (ceea ce implică un comision pentru favor). Dintre artiştii protejaţi clujeni, ştiu de Liviu Sorescu, Răzvan Krivach, Seven (toţi fiind talentaţi, şi toţi cântând LIVE).

Cu o amploare mai naţională, mai menţionez pe Sorin Dănescu de la Viţa de vie. Rareori mai există şi sărbători câmpeneşti unde se doreşte să vină Viţa de vie Cap de afiş. Pentru câţiva bani în plus, formaţia îşi aduce sunetul, luminile şi scena proprie, care pot fi folosite pentru programul întregii zile de ostilităţi în caniculă. Un exemplu concret ar fi HeartRock Fest Botoşani 2007.

Schema aceasta este profitabilă pentru organizator (care nu-şi mai bate capul cu telefoane suplimentare şi sfaturi muzicale de la prieteni) şi pentru artist (care primeşte bani şi pentru recital, şi pentru instalaţia împrumutată pentru eveniment).

Byte. În occident însă astfel de conjuncturi sunt extrem de rare sau nu există. Acolo, fiecare îşi cunoaşte domeniul şi se respectă reciproc. Dacă cineva are banii, el devine Producătorul evenimentului. Se închiriază Locaţia. Se angajează o Agenţie de Impresariat care decide programul artistic ideal pentru bugetul stabilit (în funcţie de cota formaţiilor la momentul respectiv). Se angajează o Agenţie de Publicitate care convinge anumiţi Sponsori să se asocieze evenimentului şi se ocupă de tipărituri şi reclamă. Se angajează o Firmă de Sunet şi Lumini. Se lucrează cu o Firmă de Pază. Artistul, la rândul lui, vine cu linia proprie de spate, cântă şi merge mai departe la următorul concert în următorul oraş. Nimeni nu se bagă peste domeniul de activitate al celuilalt. Fiecare se respectă reciproc şi toţi conlucrează pentru ca sistemul să funcţioneze cât mai bine pentru toată lumea.

Exemplele negative şi uneori absurde din ţărişoara nostră săracă pot continua.

Un artist. Acum 9 ani.Spre exemplu, Mihnea Blidariu este omul responsabil pentru programul artistic la scena secundară, plasată la Goblins & Gulag, unde vor concerta trupele tinere la Stufstock 2009. Pentru cei care nu ştiu, Mihnea Blidariu este considerat în primul rând artist (voce, trompetă, chitară la formaţia clujeană de rock alternativ Luna amară). Cum se poate ca un artist să decidă programul artistic pe scena unui Festival cu pretenţia de amploare naţională?

AFISUL oficial Deftones la Bucuresti 2006 ... desi nu este trecuta Godmode, ea a cantat in deschidereÎn momentul în care un Artist hotăreşte programul artistic la un festival, vă daţi seama că trupele invitate să participe nu vor fi dintre cele cu talent, potenţial sau calităţi deosebite muzicale,  ci în primul rând vor fi prietene cu el … cum s-a întâmplat la Deftones, unde programul deschiderilor a fost hotărât de Hefe (DJ la Coma), care şi-a chemat toate formaţiile prietene din ţară (ultima primită în program fiind Godmode, ex-Narkoma, de la Cluj, unde ştiu că liderul formaţiei, Paul, a sunat şi insistat vreo două săptămâni, până Hefe a cedat psihic şi a mărit timpul de program mai spre amiază ca să mai fie loc de o trupă … deşi programul fusese afişat şi anunţat în presă, fără să fie menţionată Godmode).

Lipsa de etică

Cam acelaşi lucru s-a întâmplat şi la Fânfest 2006, la Roşia Montană, unde tot vedeta rock, Mihnea Blidariu, a decis cine cântă, cine nu. Astfel, o trupă gen Truda nu a fost acceptată în program pentru că era prea dură şi o trupă gen Mike & The Blues Spirits nu a fost primită în program pentru că era prea moale … în timp ce alte formaţii prietene cu el, din toate genurile posibile, au participat fără problemă. … Truda şi Blues Spirits au zis clar că ele vin pro-bono şi doresc să susţină cauza la Roşia Montană …

Lipsa de principii de organizare

Cu două zile înainte de prima zi de festival, se anunţase o ordine exactă a intrării în scenă. La faţa locului, la ora începerii, deja era modificată ordinea … şi timpii. Pe măsură ce înainta programul din prima zi, iarăşi s-a modificat ordinea trupelor … a treia oară. Această ordine a rămas stabilă, până la miezul nopţii, când formaţia Kumm, venită să sprijine cauza naturistă, ecologistă, nobilă, la fel precum alte câteva zeci de formaţii şi sute de artişti, a refuzat să mai intre pe scenă pentru că … nu le convenea ora … o altă formaţie, cu cotă mai mică, Sart, fiind invitată pe scenă la o oră de invidiat, 10 seara.

Artistul Mihnea Blidariu nu vroia să se pună rău cu nimeni, şi s-a trezit că modifica ordinea formaţiilor de la o oră la alta pentru că fiecare artist, prieten cu el, venea pe rând să îl roage sau să îl treacă mai devreme sau mai tărziu în program, şi Mihnea Blidariu se executa, nu refuza pe nimeni, pentru că oricum îşi crease deja animozităţi şi inamici printre formaţiile refuzate …

Lipsa de disciplină

Totodată, artişti aflaţi ca spectatori la Fânfest 2006, care nu erau trecuţi în programul final, care s-au dus şi s-au rugat de Mihnea Blidariu să fie introduşi în program, li s-a făcut pe plac. Astfel, s-a modificat şi programul final stabilit pentru ziua 2 şi 3 de la acea ediţie. Programul afişat şi anunţat nu a fost respectat. Unii artişti şi alţii din public nu au fost mulţumiţi de cele petrecute în culisele ediţiei respective.

……

Anumite persoane din public ştiau că formaţia lor cântă la o oră târzie, se distrau, beau prin împrejurimi, se adunau la scenă la ora la care ştiau că le cântă idolii … şi aflau că preferaţii lor deja terminaseră recitalul.

Mihnea Blidariu îşi începe cariera de impresar în 2007, lucrând cu artişti precum Melting Carousel, The Others, Rockhouse …

  • Melting Carousel se semnează acum Kelting Marousel pe MySpace …
  • Rockhouse s-a destrămat între timp.
  • The Others cântă pe lângă Luna amară sau pe aceleaşi trasee cu Luna amară, solista fiind prietenă cu acelaşi Mihnea Blidariu.

Aşa ceva numai la noi se poate întâmpla!

  • Cum poţi invita un artist să fie responsabil de program la un Festival muzical?
  • Cum poate artistul să accepte să fie pus în situaţia ingrată de a tăia şi spânzura în domeniul său de activitate?

Scena muzicală la noi nu poate evolua atâta timp cât majoritatea trupelor mici se uită în sus la artişti mici. Generaţia de sacrificiu a însemnat şi o scenă muzicală de sacrificiu, unde anumiţi artişti cu calităţi de lideri de opinie, au fost asimilaţi în gloata de trupe fără viitor, în principiu, datorită instinctului de turmă care nu le permite să înveţe să ridice capul puţin mai sus ca cei dinaintea lor.

Byte. Lollapalooza este un festival american conceput de artistul Perry Farrell din Jane’s Addiction în 1991. Dacă iniţial a fost vorba de un turneu de adio cu formaţia lui de atunci, cu timpul devine un eveniment anual aşteptat de fanii genului, care a avut o pauză de câţiva ani între 1997 şi 2002.

Byte. The Family Values Tour este un festival american conceput de formaţia Korn ca un turneu anual de trupe Rock şi Rap începând din 1998. Au fost pauze în 2000, 2002-2005.

Acestea sunt turnee şi festivaluri concepute de artişti ca să îşi potenţeze numărul de spectatori. În nici un caz nu este vorba de Festivaluri organizate de firme private sau persoane particulare, care se gândesc să invite un artist să hotărească programul artistic.

Comments
5 Responses to “Byte. PĂREREA MEA. Programul artistic la Festivaluri”
  1. Sorin spune:

    Apropos de Family Values tour: tu zici ca trupa Korn a ales trupele de deschidere pentru a-si potenta numarul de spectatori. Eu cred ca gresesti deoarece in 1998, la prima editie lineupul a fost aproximativ asta:
    Orgy – trupa manageriata si produsa de cei din Korn
    Incubus- trupa care era manageriata de aceeasi firma ca si Korn
    Ice cube – Korn sunt fani NWA, facand cover dupa Ice Cube pe Life is Peachy (Wicked), au si o colaborare cu Ice Cube pe Follw the Leader (Children of the Korn)

  2. paul opris spune:

    as dori sa stiu si eu, al cui este acest blog? cine considera ca formatia mea este o nulitate si nu a meritat sa cante la deftones si sa imi spuna acest lucru in fata, de unde stie cat am sunat eu si am insistat (hefe este, intr-un fel, de multi ani managerul formatiei godmode) si, nu in ultimul rand, CINE trebuia sa cante acolo? doresc un raspuns la toate cele 3 puncte urgent sau voi incepe sa investighez si voi afla oricum…

    • goadmode_one@yahoo.com este adresa FALSA>
      sunt richard constantinidi

      am vrut sa iti scriu personal, dar daca nu stii sa fii pe fata …

      si eu am insistat pentru Luna amara.

      programul era facut / incheiat.

      dupa care ati reusit sa intrati in program.

      si stiu ca ai insistat foarte mult pe langa Hefe.

      lucram in domeniu. aveam sursele mele.

      si stiu ca a modificat programul, ca sa va poata incadra in program, cu 30 minute inainte de inceputul orei stabilite.

      sorry.

  3. paul opris spune:

    ce om esti tu, ma? ce prietenos esti cand ne intalnim noi doi…. 😉 si pe la spate ma sapi. bine de stiut. ca sa iau masuri. si nu mai fa pe prostul ca nu intelegi ce am scris, omul era MANAGERUL nostru, punct. i-am aratat si lui micul tau hatespeech, suna-l sa ceri detalii, are si el sa-ti spuna cateva lucruri. si nu mai vorbi cacat de mine. sper ca ne-am inteles. nu mai fa pe viteazul in spatele tastaturii.

    • Hefe nu era managerul vostru la momentul respectiv. as fi stiut. deasemenea, daca ar fi fost manager, atunci de ce nu apare GODMODE scrisa pe afisul oficial din 2006, care l-am postat in articol acuma, ca sa vezi ca nu fac nici pe prostul si sunt viteaz acolo unde cunosc detaliile din culise

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: