Byte. PĂREREA MEA. Stufstock vs. Tuborg Green Fest

What Tribe do you belong to?Pentru mine, şi poate pentru încă jumătate de milion de clujeni, finalul de vară este corelat deja în subconştient cu Stufstock-ul la Vama Veche şi Septemberfest-ul la Cluj.

Dacă de Septemberfest nu am mai auzit în ultimii ani (pentru că, din motive ce ţin de economie, mai nou, festivalurile locale de bere nu mai sunt promovate decât prin anumite canale media, pe care eu nu le mai urmăresc), 2009 este anul în care nu mă aşteptam să aud nici despre Stufstock, fiind vorba de an de criză (… şi cine merge la mare după jumătatea lunii august, când noaptea se face răcoare? … mai mult, cine mai merge la mare pe Litoralul românesc? … în afară de masochişti?).

2007. Stufstock branduit de TuborgÎn ultimii ani, berea daneză Tuborg se asociase cu cei de la Caţavencu (cei care trag sforile în satul de vacanţă de pe graniţa de sud est cu bulgarii), pentru a dezvolta un festival internaţional cu artişti mai experimentali, mai ciudaţi, care fac o muzică de calitate, dar care nu prinde la publicul din România. Schema a funcţionat doi ani pentru Stufstock. Marca de bere s-a deşteptat însă, precum multe alte mărci de bere de la noi, şi s-a hotărât să-şi facă campania de imagine de una singură, în capitală (pentru că Bucureştenii vor să se mulţumească în continuare cu ideea că România se rezumă doar la satul mare neprietenos din sud).

Astfel, în acelaşi weekend, la început de Septembrie, tinerii care au mai rămas cu ceva bani în buzunar după vara plină de evenimente interesante în partea respectivă a ţării, vor putea alege între :

  1. Stufstock, pe Litoral, unde programul se face preponderent cu trupe rock underground autohtone pe care toată lumea le vede oricum în cluburi la toamnă (practic, Stufstock este obligat să se întoarcă la rădăcini, cel puţin în 2009, ca să nu se piardă continuitatea brandului) sau
  2. Tuborg Green Fest, în Parcul Izvor din Capitală, unde se adună o multitudine de nume mari din scena autohtonă (bănuim că aici, unde vedem din nou logoul E!Magic trecut pe machetele afişelor, în calitate de partener, nu se face ca la Bestfest, organizat tot de E!Magic, unde nu se acordă onorarii românilor!) şi câteva nume importante şi chiar faine din scena internaţională pentru un festival de bere cu ştaif (!).

Ambele se fac în acelaşi weekend (4 – 6 septembrie). Ambele vor fi cu Intrarea liberă. Pe scurt, esenţa problemei este: între Fanfara 10 Prăjini şi Guano Apes, care vine pentru prima dată în România, fiind reunită pentru prima dată în 4 ani, tu la care concert ai merge?

În alte ţări din Comunitatea Europeană, Tuborg este sponsor oficial la mai multe festivaluri muzicale în aer liber, vara, în localităţi unde tot restul anului nu se întâmplă nimic, dar unde s-a creat o tradiţie şi s-a implementat ideea unui festival consecvent anual unde vin cele mai importante nume muzicale ale momentului … afară, în fiecare an, programul arată altfel …

Când Stufstock s-a asociat cu Tuborg, mă gândesc că se spera la o colaborare de durată. Stufstock nu se doreşte un festival unde să se promoveze nume comerciale. Au avut recent drept invitaţi artişti de genul dEUS, Cradle of Filth, Toy Dolls sau The Dandy Warhols. Din păcate, acestea nu au adunat un număr foarte mare de spectatori (ediţia din 2007 a adunat 10.000 de spectatori (în 2008 au venit ceva mai puţini), ori am fost cu toţii la festivaluri de bere la oraş unde s-a adunat mai multă lume, iar în programul de pe scenă erau trecute doar nume locale). Pentru berea Tuborg, care doreşte să se impună pe piaţă şi să fie asociat cu evenimente de mare succes, nu a fost de ajuns branduirea afişelor cu culorile şi logoul ei, nu a fost de ajuns reclama prin asociere cu Stufstock (un eveniment care promovează o muzică deosebită), prin mass media sau chiar la TVR2.

La început de septembrie, lumea se întoarce de pe Litoral, se află la oraş şi se pregăteşte pentru noul an şcolar. Este foarte logică disocierea Tuborg de Stufstock. Este foarte logică (pentru mimetismul românesc, după exemplul dat de Coke Live la Peninsula 2009) decizia mărcii de bere să îşi facă evenimentul propriu (asta fac deja şi alţii de câţiva ani de zile), câştigând din experienţa Stufstock la Vama Veche.

De fapt, Tuborg cred că îşi făcea deja festivalul propriu în capitală, având anual o scenă mare amplasată 7 zile în Piaţa Constituţiei (nu sunt din Bucureşti, dar parcă asta era schema, din câte ştiu … nu am fost niciodată). Avantajul de a nu acorda buget altora este că au buget mai mare să aducă nume mai mari din străinătate.

Programele celor două festivaluri vor fi publicate în cursul zilei de astăzi la CZB.

Comments
One Response to “Byte. PĂREREA MEA. Stufstock vs. Tuborg Green Fest”
  1. Mihai spune:

    In afara unor mici remarci rautacioase:

    „[…]pentru că Bucureştenii vor să se mulţumească în continuare cu ideea că România se rezumă doar la satul mare neprietenos din sud[…]”
    sau
    „[…]cine mai merge la mare pe Litoralul românesc? … în afară de masochişti?[…]”
    care in fond nu au nici o legatura cu subiectul articolului, per total mi s-a parut interesant modul in care ai tratat tema.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: