Click. INDUSTRIE. Efectul Vocoder vs. Pitch Correction

Tamas de la Grimus despre

Efectul Vocoder vs. Pitch Correction

Tamas. Percuţie. GrimusAi criticat odată într-un articol piesa lui Puya (feat. George Hora), Undeva în Balkani, pt efectul ‘manelelor’. VEZI AICI.
True. Pe mine mă preocupă acest efect, datorită faptului că a devenit un nou trend în muzica internaţională.


Vreau să vă împart părerea mea despre acest tip de voce digitală.

Primele încercări muzicale notabile au fost făcute chiar de către cei de la Kraftwerk. Digitalizarea se făcea cu un Vocoder. Acest echipament era conceput pentru comprimarea vocii pentru eficienţa pe linii telefonice. Semnalul nedecodat însă, producea un efect atât de interesant încât este mai des folosit în muzică, decât în telecomunicaţie. Echipamentul celor de la Kraftwerk avea 6 – 8 kg şi era cât o noptieră de mare. Astăzi, ele sunt mult mai compacte!

Cher vs Kraftwerk

Diferenţa mare este ca efectul ‘signature’ de Cher se datorează unui program de corectare de voce setat special la un parametru mai restrictiv, produsul fiind ne-natural, digitalizat. Un Vocoder funcţioneaza foarte diferit. Pentru efect, este nevoie de două semnale diferite (signal and carrier). Pentru vocea digitala se foloseşte un synth care va fi modulat după caracteristicile vocii. Este de remarcat faptul că nu vocea se sintetizează, ci sintetizatorul ne vorbeşte! Oricum, se poate folosi şi invers sau cu oricare alte două instrumente.

O altă variantă, numit Talkbox e popular între chitarişti pt a combina vocea cu chitara. Vocea din ‘manele’ foloseşte pitch correction, nu Vocoder. Class dismissed.

Back to history

Următoarea îmbrăţişare notabilă a ambelor efecte, dar mai ales a efectului de pitch correction apare în muzica de house/techno a anilor 90 (fiind folosit spre exemplu de Eiffel 65 în I’m Blue). Ajunge probabil un trend internaţional şi mai ţin minte că-l puteam savura pe hituri disco maghiare (pe vremea cand a apărut emisiunea în limba maghiară la Radio Impuls). Pe piaţa românească nu sesizăm fenomenul, dar sunt convins că existau măcar tentative (Animal X, spre exemplu).

Nu mai auzisem nicăieri după această eră de pitch correction până când Kayne West nu a lansat single-ul Love lockdown. Deşi nu e un craze, devine un fenomen internaţional. Îl putem asculta sporadic pe multe piese. Apare la Puya, pe ultimul dublu album Black Eyed Peas (E.N.D.) etc.

Pentru mine un bottom line ar fi:

când vocea digitalizată revine în trend, nu ar trebui să pervertim gândul de la scopul artistic aplicat.

Personal favourite. Vocoder: Daft Punk. Harder Better Faster Stronger

Eu prefer un efect de Vocoder; nu sună atât de ieftin ca şi cel de pitch correction.

Oricum, bine marcat, Puya should know better, (din păcate) România are
o stigmată la acest capitol.

Tamas. Grimus. Percuţie şi tobe

Comments
3 Responses to “Click. INDUSTRIE. Efectul Vocoder vs. Pitch Correction”
  1. Gigi spune:

    Puya e naspa !

  2. Gigi spune:

    Si tot Puya e un soarece !

  3. Gigi spune:

    Si tu esti un sobolan ca ai scris despre el !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: