Zoom. INTERVIU. Leo. CA$$A LOCO

Men In Black and WhiteCa$$a Loco înseamnă: Bogdan Mureşan, Cosmin Tudoran şi Leonard Muha

Cel mai recent album Ca$$a Loco este Oacadi (2008).

Urmează lansarea unui nou single la radio … şi primul album auto-produs.

Între timp, Leonard Muha a debutat deasemenea ca scriitor cu  Un Rol Pentru Andra (Polirom, 2005), un roman de dragoste cu amănunte despre lumea showbiz-ului autohton.

Cu piese precum Ce bine îmi pare ca ai luat tzeapa, Nu eşti tu un pic cam prost, Eterna şi fascinanta Românie, Vând fân, Ca$$a Loco a pus mereu punctul pe „i”, acolo unde era loc de aşa ceva. Anul acesta s-au împlinit 10 ani de la lansarea albumului de debut. Cu această ocazie, i-am luat la o parte când au prezentat un concurs de Off-Road la Polus Center Cluj în weekendul 25-27 septembrie, şi i-am tras pe rând de limbă.

Începem astăzi cu Leonard Muha, pe care l-am considerat mereu capul răutăţilor.

CZB: Max, Yak, Haram. Mai folosiţi aceste pseudonime cu care v-aţi prezentat prima dată pe scenă acum 10 ani?

Leonard Muha: Nu. Mai sunt valabile doar în telefoanele noastre mobile, pentru că dacă, spre exemplu ne pierdem mobilele nimeni nu ştie cine este Max (Cosmin), Yak (Bogdan), HaramYak a fost aşa, că nu avea pseudonim, şi l-am inventat pe loc, să fie. Toţi ne-am plictisit însă rapid de ele. După primii doi ani deja nu le mai foloseam. Acum, doar la mişto ne mai spunem unul altuia aceste porecle.

CZB: Se zicea că sunteţi formaţia din inima Ardealului. Unul dintre voi era Ventricul, altul Atriu, al treilea Aorta…

Leonard Muha: Când am început toată treaba, am luat absolut totul la mişto şi bine am făcut pentru că practic, când mă gândesc la primele noastre piese, sau albumele cu Vând Fân şi cu Sorel, nici nu îmi mai pot da seama de unde ne puteau veni ideile alea. Lumea povestea despre noi că bem mult alcool, sau ne drogăm, pentru că nu este deloc normal.

Nu ai cum să scoţi o piesă precum Vând Fân.

Într-un fel, le dau dreptate, pentru că nici mie nu îmi vine să cred că am putut scrie asemenea versuri. Nu aveau nici o legătură între ele, erau foarte haioase. Spiritul nostru era extrem de liber; nu eram stresaţi de nimic şi nu eram obligaţi să facem bani.

Acum, spre exemplu, în afară de mine, ceilalţi doi au deja copii, şi se gândesc la multe alte chestii. La un moment dat lucrurile cu Ca$$a Loco au mers pe o panta destul de proastă. Am încercat să fim mai tehnici, am încercat să avem un mesaj mai elaborat, dar lumea de la Ca$$a Loco nu a aşteptat niciodată treaba asta. Se aşteptau doar să fim bine dispuşi, să sancţionăm uneori anumite momente, şi cred că cu piesele pe care le pregătim acum pentru finalul acesta de an, o să ne reîndreptăm către rădăcini. Asta este ceva pe care la un moment dat l-am abandonat şi am greşit, dar este bine că ne-am dat seama acuma de această problemă.

CZB: Ţine de nivelul de cultură sau de nevoia de a evada din cotidian?

Leonard Muha: Am încercat treaba asta şi am încercat să tratăm Românii mai în serios decât este cazul, şi nu trebuia să facem asta.

CZB: Albumul are un titlu de lucru?

Leonard Muha: Nu. Este vorba de un prim single, care ar trebui peste două săptămâni (adică, zilele astea) să intre pe radio. Se numeşte O zi perfectă şi descrie o Românie de peste 50 – 60 de ani. Anumite personaje au murit, s-au internat la spitale de nebuni, au făcut infarct în baie … străzile sunt curate, sunt locuri de parcare … deci, e o zi perfectă, şi are un refren foarte frumos, foarte pozitiv, iar în anti-teză strofele sunt destul de dure, dar sunt totuşi cu zâmbetul pe buze.

CZB: Sunteţi semnaţi la CAT Music de zece ani.

Leonard Muha: Pot să îţi dau informaţia în premieră că în drum spre Cluj, la ieşire din Bucureşti, am luat hârtiuţa de libertate după zece ani. Anul acesta, cel puţin, nu vrem să semnăm cu nici o casă de discuri. Vrem să experimentăm, să vedem cum este să fim pe cont propriu. Mergem foarte mult pe promovarea prin internet şi prin resursele pe care le avem noi (hotnews, citynews, jurnalul naţional), exploatăm cât se poate de mult website-ul nostru, link-ul de MySpace. Hi-5, Facebook, Twitter, tot ce a fost creat ca să poţi promova formaţia cât mai bine. S-au făcut lucruri foarte bune în ultimii ani. La un moment dat am pus o piesă pe net, Living In The USA, iar în decurs de o lună am avut 20.000 de vizionări doar prin linkuri date prin messenger. Eu zic că e foarte bine pentru o piesă cântată în engleză, italiană, spaniolă, maghiară şi română, adică o piesă fără nici un fel de mesaj, fără nici o treabă şi cu 100 de comentarii pe Blog, 110 comentarii pe YouTube. A fost OK, pentru că noi am promovat-o. O piesa cu un mesaj mai bun şi mai dur, veritabil Ca$$a Loco, cum ar fi noul single, cred că îşi va face treaba foarte bine. Suntem în discuţii pentru promovarea pe radio şi o să facem şi un clip pentru eventuale difuzări, dar nu mai vrem să fim stresaţi că ne difuzează sau nu. După toţi aceşti ani ne-am dat seama că cel mai bine este să fii liber la spirit şi să îţi faci treaba singur. Lui Dan Popi (CEO la CAT Music) i-am spus că avem nevoie de o pauză şi dacă va fi să fie, ne vom reîntâlni.

CZB: Sub ce nume aţi pornit la drum în octombrie 1996?

Leo. Eye of the TigerLeonard Muha: Trupa se numea Double MC, iar eu i-am condamnat, pentru că pe atunci lucram cu ei ca şi un fel de Manager. Eu lucram la Radio 21 Bistriţa; ei activau deja. Le-am zis că este şi Double D şi Double altceva, şi este prea mult. În 3-4 luni am ajuns la o nouă variantă de nume; 2B Free, după care au avut câteva concerte la Bistriţa; prin reţeaua Radio 21 i-am trimis la Tg. Jiu, Deva şi Petroşani şi au revenit undeva prin 1998, când ne-am decis să abandonăm proiectul 2B Free cu totul, în primul rând pentru că dintr-un concert de 11 piese, erau nouă stiluri diferite acolo; era prăpăd total. Am zis că trebuie să ne trasăm direcţia. Au zis că vor să facă hip hop; am zis, bine, facem hip hop, dar nu putem vorbi despre cartier sau probleme de acest fel pentru că noi trăim într-o localitate liniştită … şi era epoca de glorie la BUG Mafia, Il-Egal, Da Hood, şi am zis că noi trebuie să facem ceva în zona asta, dar să fie lumea bine dispusă. Atunci am spus happy hop la stilul respectiv şi am abordat totul la mişto, deşi unele piese au versuri destul de dure. Sorel, dacă stai să citeşti despre cum folosea toporul, nu are versuri foarte happy. Dar, la momentul respectiv, lumea a reţinut povestea cu Făt Frumos şi paloşul gros, băiatul Sorel, ciumeg, cu capul chel. Cred că a fost un şoc pentru toată lumea să vadă clipul de la Făt Frumos. E o poveste veche spusă modern. Fiecare înţelegea de acolo ce dorea.

CZB: Consideri Ca$$a Loco mai mult o trupă muzicală sau o trupă de comedie?

Leonard Muha: cred că nu putem noi să fim declaraţi ca fiind mari muzicieni. Suntem artişti un pic mai complexi pentru că de-a lungul timpului am făcut şi muzică şi oameni care ne ascultă albumele şi ne ascultă piesele, observă că foarte puţine seamănă între ele, o să vadă că sunt destul de multe piese cântate (ne-am dovedit cel puţin nouă că putem face treaba asta). Pe altă parte, de-a lungul celor 2.000 de concerte ce le-am avut de-a lungul timpului, cred că minim 500 au fost cele unde am prezentat evenimente, adică am dovedit că avem aptitudini destul de bune şi de entertaineri, am avut show-ul Vara Ispitelor la PRO TV, unde am avut un show de o încărcătură maximă, cu un rating fantastic. Ştiu că aveam la un moment dat 48%, ceea ce în ziua de azi, 4 – 5 posturi TV împreună nu fac 48%. Am bătut meciul România – Ungaria la fotbal, a fost ceva fantastic. Şi atunci cred că suntem OACADI (ca să parafrazăm titlul albumului) Oameni Care Distrează, un cuvânt inventat de noi, pentru că entertainer sună deja un pic cam ciudat. Noi nu suntem muzicieni; noi suntem OACADI … şi acolo am excelat probabil cel mai bine. Am lucrat şi în domeniul publicitar; avem campanii pe TV şi pe radio la Harghitei, la Ford, la Hyundai, unde am făcut noi coloanele sonore sau vocile. Am făcut foarte multe lucruri în zona asta.

Am organizat o grămada de evenimente … cu doi ani înainte de Cassa Loco am organizat primele două ediţii de la Zilele Bistriţei.

CZB: Căt fân aţi vândut ca să ajungeţi la Bucureşti?

Leo: Cosmin era deja mutat pentru că el avea prietenă şi slujbă acolo din 1999. S-a dus şi să ajute să se mişte lucrurile mai repede. Nu s-au mişcat lucrurile mai repede, dimpotrivă, dintr-o conjunctură total nefavorabilă am semnat un contract de impresariere cu celebra gaşcă K1 (Radu Fornea, United Media Artists), care mai mult rău ne-au făcut decât bine, adică, ne-au ţinut pe loc şi a fost un moment în care i-am spus lui Dan Popi că dacă nu ne scapă de acel contract, pentru că el avea mult mai multe relaţii în acel moment cu Radu Fornea, noi abandonăm efectiv activitatea … şi am scăpat şi de ei, după care lucrurile s-au mişcat foarte bine.

A mai fost Vara Ispitelor şi serialul Ca$$a Loco de la PRO TV din 2002, şi atunci am făcut noi o greşeală. Eu cu Bogdan nu am luat hotărârea de a ne muta la Bucureşti şi am pierdut din punct de vedere financiar şi al timingului însă ne-am păstrat sufletele mai intacte, iar în 2004 mi-am dat seama că dacă mai rămân în Bistriţa, e ca o mlaştină. Dacă te zbaţi mai tare, te afunzi mai adânc … şi nu am mai dorit să fac treaba asta. Din punct de vedere artistic nu aveam ce să mai facem. Evenimente nu mai puteam face. Aveam un Primar care nu ne-a băgat în seamă; ne-a exclus total în cei 8 ani de mandat ai lui şi am zis că trebuie să plecăm în Bucureşti şi a fost o decizie foarte, foate bună. Suntem de cinci ani la Bucureşti şi îmi pare rău că nu am mers puţin mai repede. Nu-mi declar o afecţiune deosebită faţă de oraş. Am amici, prieteni şi locuri care-mi sunt super dragi, dar nu mă văd şi peste 4-5 ani acolo sau să mor în Bucureşti. E un moment din viaţă prin care trebuie să treci; e bine făcut şi vom vedea mai departe ce se va mai întâmpla.

CZB: Eşti microbist. Care este părerea ta despre echipa Gloria Bistriţa?

Leo: Eu cred că atunci când a venit Ioan Ovidiu Sabău acolo a făcut un lucru bun, pentru că a activat bine şi a reîmprospătat imaginea echipei şi i-a detaşat de zona în care erau tot timpul contestaţi şi denumiţi în toate felurile. Noi oriunde mergeam eram luaţi la mişto că suntem din Bistriţa. Blatişti, băieţii lui Tata Jean şi chestii de genul ăsta, dar cred că s-a greşit foarte mult. Ioan Ovidiu Sabău oricum nu cred că era un antrenor potrivit pentru o echipă atât de mică, dar nici nu a avut rezultate mari. A greşit în momentul în care în cei patru ani ca antrenori a schimbat vreo 150 de jucători, ceea ce este foarte mult, şi ne-a lăsat cu acest Sandu Tabîrcă (proaspăt schimbat în 6 octombrie de către Marian Pană), care nu a avut nici o treabă cu fotbalul. Noi nu am avut un început atât de prost de când activăm, de 19 ani, în prima divizie. Jean Pădureanu, cât de binevoitor este şi cât de puternic a fost, nu mai poate să facă faţă managerial cred, din punct de vedere fizic, nu că nu i-ar umbla mintea şi deşi îl respect foarte mult, cred că s-a greşit cu acest antrenor, plus că anumite investiţii care s-au făcut au scos bani, cum ar fi jucătorii buni care s-au vândut, precum Ionel Viorel Ganea. Dar în afară de banii investiţi în baza sportivă, nu s-a întâmplat nimic concret şi bun. S-ar putea să retrogradăm anul acesta.

CZB: Ai scris un roman de dragoste, Un Rol Pentru Andra

Care a fost Rolul Andrei?Leo: Scriam de mai mult timp ca un exerciţiu de refulare. Povestea Un Rol Pentru Andra surprinde un pasaj real din viaţa mea din momentul în care filmam la ProTV serialul Ca$$a Loco, în 2002. Atunci s-au întâmplat anumite fapte, iar în momentul în care s-a terminat negativ o poveste, am început să scriu ca să mă descarc. Nu am avut nici un gând şi nici un plan, dar la final când am văzut că are o formă interesantă toată povestea, l-am dat unui amic să mi-l corecteze şi l-am trimis apoi la câteva edituri. Editura Polirom m-a căutat, m-a sunat şi a insistat să public cartea la ea. A fost şi o poveste interesantă, cu redactorul şef care mi-a povestit ulterior că atunci când a văzut cine a trimis manuscrisul, l-a luat doar din obligaţia de a trece peste fiecare manuscris la ora 17.00, cu zece minute înainte de a pleca de la muncă. A stat până la 19.00 să termine cartea, iar dimineaţă m-a sunat.

Eu nu mi-am sponsorizat cartea, cum fac mulţi alţii, nu am suportat nota în nici un fel. E o carte de o anumită valoare şi eu zic că marele atuu al cărţii este că este scris simplu. Eu nu am scris o carte pe care să o înţeleagă doar patru – cinci prieteni de ai mei cu mintea încrucişată. E o carte pentru sufletul omului, putea fi mai bine promovată, dar asta e. Sper să pot să scriu şi a doua şi a treia carte, şi atunci să arăt oamenilor că nu a fost doar aşa, un accident.

Websait: www.cassaloco.com

Peste patru zile (duminică) povestim cu Ca$$a Loco despre scena muzicală autohtonă.

Comments
4 Responses to “Zoom. INTERVIU. Leo. CA$$A LOCO”
  1. AAAAA spune:

    Buna ! Iubesc Casa Locooooooooooo, mi-a placut si cartea UN ROL PT ANDRA, chiar am facut un rezumat pe tema acestei carti……Deci ce sa spun adresa mea este affbn@yahoo.com…….As avea multe de spus dar…………. vorba multa saracia omului 🙂

  2. Blue spune:

    super tare ultimul lor hit „O zi perfecta” baietii astai sunt chiar buni

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Prima parte a interviului cu Cassa Loco (Leonard Muha),  CITIŢI AICI. […]



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: