Click. RECENZIE. Pasărea Colibri. Cântece de bivuac

Pasărea Colibri. Cântece de bivuac

!!½

1999, Roton

Băniesc că mulţi şi-au pus mâna la cap şi s-au întrebat: “ce înseamnă bivuac?” atunci când s-au uitat la cele patru chitări sprijinite una de alta pe coperta noului album Pasărea Colibri… Cvartetul a fost “subtil” şi a folosit un colţ al coperţii să traducă “bivuac” în 8 limbi (inclusiv aromână) – dar nu dă definiţia din dicţionar. Eu n-am de gând să vă las să rămâneţi în ceaţă. Bivuacul poate fi porţiunea de teren pe care se face staţionarea de către trupe în afara localităţilor sau a taberelor sau, totodată, reprezintă adăpostul alpiniştilor sau a turiştilor – în zonele montane – mai ales în timpul nopţii (aşa scrie în DEX). Ideea titlului vine dintr-un interviu dat televiziunii naţionale, când, întrebaţi de atmosfera din “gaşcă”, au răspuns că este “o atmosferă de bivuac”.

Cvartetul a folosit acest cuvânt pentru ceea ce înseamnă “bivuac” pentru el şi nu pentru definiţia din dicţionar. Lângă acest spaţiu găsim adresele personale de e-mail de la toţi cei patru artişti implicaţi în acest “proiect” (ceea ce înseamnă că se doreşte comunica cu publicul cu mult înainte de a apare uneltele virtuale Chat, Mess sau MySpace)… Cel de al treilea album semnat Pasărea Colibri este o colecţie de şlagăre pentru cei mai în vârstă (consider eu). Melodiile cuprinse în acest material se împart în trei categorii. În primul rând avem cântecele de “halbă” (toate fiind cântate de Florian Pittiş, cu un cor “de beţie” în spatele refrenelor)… Am mai scris-o odată şi nu o să mă abţin nici de data aceasta să menţionez că Florian Pittiş ar fi trebuit să-l lase pe Mircea Baniciu să-şi facă liniştit treaba – chiar dacă acestea sunt cântece de bivuac! Artistul este foarte spiritual în Vis de primăvară, dar devine misogin prin versurile din Dragostea e o salată. Cântecele folc, cântate de Mircea Vintilă şi de Mircea Baniciu, sunt cuprinse în cea de a doua categorie. Dintre acestea, Dealul cu dor, Frunza şi Scrisoare de bun rămas sunt impresionante. Mai este de remarcat categoria pieselor cu ritmuri moderne (două la număr), dintre care doar Dintr-o cafea merită menţionată. Florian Pittiş are (desigur) momentele lui teatrale, interpretate cu suflet şi ironie, dar, care nu prea îşi găsesc locul pe o casetă de muzică.

Momentul cheie: Florian Pittiş cântând “Nu contează cât de lung am părul; mai presus e cât şi cum gândesc”.