Click. RECENZIE LIVE. Death MoroZ Action. Chişinău. 27.12.2009

Death MoroZ Action 6

Chisinau, Club Z

27 Decembrie 2009

!!!!

Fotograf: Hidden Hallow

Chiar în preajma Revelionului, headbangerii din Basarabia au avut parte de un concert pe măsură, menit să pună o cruce groasă din metal pe sfărşitul de an din cale afară de ortodox pentru Republica Moldova. Pe lângă asta, nonconformiştii basarabeni erau cam insetaţi de evenimente cultural-dezmăţuitoare, mai ales după ce au luat o ţeapă bună aşa şi nereuşind să vadă Negura Bunget la Chişinău. În fine, Death Moroz Action a pus toate punctele pe I şi s-a dovedit a fi un show extraordinar care a adunat cete de pletoşi cu zâmbetul până la piercing. Eventul a avut loc în clubul Z din Chişinău, un local electro-estrado-manelist descoperit recent de organizatorii de concerte. Noi, nonconformiştii, ne conformăm cu orice într-o situaţie de criză acută (chiar şi cu tautologiile).

Aşadar, în data de 27decembrie, în incinta clubului Z s-a adunat toată crema agresiunii muzicale autohtone – Welcome to Death Moroz Action 6.

Concertul a fost deschis de trupa Alive, o formaţie care a prezentat un program de stoner metal destul de tehnic. Tehnic, dar steril. Stoner-ul ca gen a expirat încă pe la sfârşitul anilor 2000. Chiar dacă Alive s-au dovedit a fi instrumentişti destul de buni, programul acestora nu a uimit cu nimic original – o porţie de clişee expirate interpretate impecabil, mai pe scurt, plictiseală.

După vreo 25 de minute de Alive publicul a început să se adune în jurul scenei pentru a întâmpina categoria grea – trupa autohtonă de brutal grindcore Need 4 Speed. A urmat jumătate de oră de dezmăţ adevărat, moşeală, încercări de stage diving oprite brutal de reprezentanţii securităţii, câteva capuri sparte… mai pe scurt, brutal grindcore la un sunet de o calitate nemaiîntîlnită în Moldova.

Infected Rain, cei care au urmat după Need 4 Speed au încercat să dea ceva dinamică, doar că grinderii oferiseră un nivel pe care aceştia nu l-au putut atinge oricât încercau să violeze strunele. Nu spun că Infected Rain nu s-a prezentat bine, trupa cântă un alternative metal destul de calitativ, iar solista oferă o carismă aparte colectivului care deja a căpătat o armată întreagă de fani în Moldova. Organizatorii au dat-o în bară la capitolul programări, pentru că Infected Rain păreau copilaşi pe lângă Need 4 Speed în faţa lor şi masacrul fonetic care a urmat după ei – Abnormyndeffect!

Cea mai bună trupă de grindcore din Europa de Est (aruncaţi cu toba mare în mine dar aşa este) a venit precum o furtună şi a distrus totul în calea sa. Abnormyndeffect a reuşit să atingă un nivel extraordinar timp de câţiva ani, iar noul basist, Iura, s-a încadrat de minune în colectiv. Grindcore social-politic de la o trupă care nu face nici un compromis, sunet impecabil şi piese noi care explodează exhaustiv în timpane – New Age Brutality în adevăratul sens al cuvântului.

Pe final, înainte de headlinerii de la Bucovina, în scenă a apărut ExNN, un veteran al mişcării alternative din Chişinău. Trupa a cântat impecabil, dar n-a uimit cu nimic, clişeul Guano Apes fiind repetat la infinit. Un sunet excelent care cere o bere totuşi, dar luând în consideraţie preţurile glamuroase din local, stomacul nonconformistului a rămas trist şi nemulţumit.

Situaţia s-a îmbunătăţit odată cu apariţia trupei Bucovina. Cete de black-eri şi iubitori de pagan sau strâns grămadă în jurul scenei pentru a-şi admira idolii. Idoli care pentru o ureche cinică şi subiectivă, cum este a mea, n-au însemnat mai nimic. S-au dat piese mai vechi, şi piese mai noi, şi piese de pe viitorul album. Bucovina s-a dovedit a fi un organism mecanic care lucrează impecabil, incapabil însă să producă acele frânturi geniale de inspiraţie de care este în stare organismul uman. Miroase a ars în pagan black-ul românesc; vor rămâne doar cei care vor încerca să exploreze valul Black mai departe, pentru că se poate – pentru că nimic nu e imposibil în Black Metal.

Un concert de nota 8 aş spune eu, şi un 10 sigur la capitolul sunet, Jos Hair-ul!

Fotograf: Hidden Hallow

FOTO BYTES. Fotograf: Hidden Hallow