Zoom. INTERVIU. Mihaela Panainte. Sala Mică Cluj

Dra. Mihaela Panainte (Director Sala Mică)

Sala Mică este prima Sală de Teatru particulară din Cluj.

Într-un viitor apropiat ar fi posibil ca în acest spaţiu neconvenţional să putem participa la câteva concerte neconvenţionale în incinta spaţiului independent de artă contemporană Fabrica de pensule, la Cluj.

Astfel, am mers să discut personal cu directoarea primului Teatru independent din Cluj.

CZB: Care este concepţia sălii de teatru în cadrul Fabricii de Pensule?

Dra. Mihaela Panainte: Sala Mică a luat naştere din nevoia mea personală de a avea un spaţiu pentru reprezentaţii. Având o asociaţie non-profit, aveam nevoie de un loc al meu.

Când am auzit de Fabrica de Pensule, am fost foarte încântată, şi m-am gândit că ar fi un lucru excepţional să fim mai multe organizaţii non-profit, respectiv artişti independenţi, care doresc să aibă un spaţiu comun pentru comunicare şi colaborare.

Astfel, a venit  spontan ideea unei săli de teatru.

CZB: Care este scopul acestei săli pentru Cluj pe termen lung?

Dra. Mihaela Panainte: Mi-ar plăcea să cred că Sala Mică este o pepinieră pentru actorii şi regizorii tineri care încearcă să-şi găsească un drum al lor, o formă de expresie personală care trebuie încercată pentru a fi descoperită … respectiv,

– o sală de teatru care să aibă în viitor viaţa ei proprie.

– o stagiune, workshopuri de teatru, conferinţe de teatru,spectacole invitate (ca să mai aflăm şi noi ce se petrece în lume).

– un loc al întâlnirii în realitatea Clujeană, acest lucru fiind foarte important în dezvoltarea fiecăruia dintre noi din acest domeniu.

– un mijloc de comunicare cu alţi oameni care, la rândul lor, fac teatru, care au nevoie ca şi mine de a discuta, fără a rămâne doar la etapă de monolog …

CZB: Ce fel de proiecte sunt pe rol pentru 2010?

Dra. Mihaela Panainte: Am lansat Sala Mică cu spectacolul „Delir în doi, în trei…….în câţi vrei” de Eugen Ionesco, regia şi scenografia fiind realizate de mine, alături de Maria Hibovski actriţă din Piatra Neamţ şi Emanuel Petran de la Teatrul Naţional Cluj. Costumele sunt semnate de designerul vestimentar Székely Cecilia Anna. Este un proiect în colaborare cu Centrul Cultural Francez din Cluj, care m-a susţinut foarte mult în realizarea acestui proiect.

CZB: Cum îţi explici că este prima sală privată din Cluj?

Dra. Mihaela Panainte: Acum a venit momentul unei săli, pur şi simplu, fără a face o întreagă filozofie. Este un moment al coeziunii în această fabrică, care a dat naştere la această idee. Fabrica de Pensule este primul Centru Independent din România care a dat curaj mai multor artişi, ca şi mine dealtfel, pentru a crede că este posibil acest lucru.

CZB: Ai studiat Canto clasic. De ce nu te-ai angajat ca si cântăreaţă de operă?

Dra. Mihaela Panainte: Nu aveam destul talent şi atâta pasiune de cât ar avea nevoie aceată artă.

CZB: Ai studiat Regia de operă, Regia de teatru … la Bucureşti şi la Cluj?

Dra. Mihaela Panainte: Am început liceul de artă George Apostu secţia Canto clasic în oraşul meu natal, Bacău. Apoi mi-am continuat studiile la liceul de muzică Dinu Lipatti din Bucureşti. După încercarea mea de a reuşi la Conservatorul din Bucureşti am decis să mă înscriu şi la Conservatorul „Gheorghe Dima” din Cluj. Era foarte simplu, sora mea geamănă era la Cluj, aşa că am decis să vin aici. Am intrat la secţia Canto unde am studiat câţva ani, dar nu am terminat studiile; într-un final am terminat Regie de operă.

CZB: Care este diferenţa de şcoli şi atitudine între Cluj şi Bucuresti?

Dra. Mihaela Panainte: Nu ştiu, am fost prea tânără când am plecat din Bucureşti, nu m-am gândit atunci la acest lucru. Iar acum aş face o interpretare mult prea subiectivă.

CZB: De ce nu ţi-ai dezvoltat relaţiile la Bucureşti?

Dra. Mihaela Panainte: Nu mi-am dorit acest lucru; mă simt foarte bine aici.

Nu mă simt în provincie, mă simt acasă. Dar nu exclud colaborările mele în Bucureşti. Poate voi merge acolo în curând cu spectacolul meu .

CZB: Ce părere ai de faptul că viaţa oraşului nostru depinde mai mult de studenţi?

Dra. Mihaela Panainte: E foarte bine. Este un oraş universitar, este normal să fie aşa; are un mare potenţial de public tânăr, eu mă bucur de asta.

CZB: În ce măsură crezi că există posibilitatea să se schimbe situaţia la Cluj şi publicul tânăr din Mărăşti şi Mănăştur să fie mai implicat în scena evenimentelor culturale pe plan local?

Dra. Mihaela Panainte: Eu locuiesc în Mănăştur şi-mi place foarte mult acest cartier. O problemă mare este că ar trebui să fie expuse mai multe afişe cu evenimentele culturale ale oraşului, ca publicul să fie informat. Acest oraş are un potenţial foarte mare şi o diversitate culturală interesantă.

CZB: De ce consideri ca un oraş precum Clujul are nevoie de Săli de Teatru independente?

Dra. Mihaela Panainte: Este normal ca şi cultura teatrală independentă să se dezvolte într-un spaţiu permanent, acest lucru fiind foarte important în formarea următoarelor generaţii de actori, regizori şi chiar spectatori.

CZB: Ai organizat spectacolul de debut „Delir în doi”. Câtă presă a fost la spectacol? Câţi au scris despre eveniment ÎNAINTE şi câţi au scris DUPĂ?

Dra. Mihaela Panainte: A fost foarte multă presă la conferinţă, acest lucru fiind o bucurie pentru mine. S-a scris mult în ziare despre eveniment dar criticii de teatru nu au venit la spectacol, în consecinţă, am rămas cu impresia că nu prea se scrie critică teatrală la Cluj.

CZB: Există cotidiene sau presă locală cu angajaţi pasionaţi de Teatru sau muzica cultă, care să meargă constant la spectacole şi să scrie recenzii despre spectacole?

Dra. Mihaela Panainte: Critica teatrală în principiu ar trebui să fie scrisă de critici teatrali, teatrologi. Sunt foarte puţini aici la Cluj şi nici aceştia nu fac acest lucru.

Nu ştiu ce se întâmplă cu toti studenţii de la teatrologie, vechile promoţii care au terminat sau viitorii critici … unde sunt?

CZB: Exista o presă independentă pentru spectacole de gen în România?

Dra. Mihaela Panainte: Din câte ştiu eu există în Bucureşti, dar mai puţin la Cluj.

CZB: De ce consideri că nu s-a reuşit în aceşti 20 de ani să se dezvolte o presă locală puternică pentru această nişă de activitate?

Dra. Mihaela Panainte: Din cauza lipsei de interes în a forma noi generaţii de critici. Acest lucru voi încerca să-l fac la Sala Mică. Poate reuşesc să formez câţiva critici tineri care vor putea observa şi analiza spectacolele de la Sala Mică … şi nu numai cele de aici.

CZB: Care consideri că este interesul presei locale pentru evenimentele culturale?

Dra. Mihaela Panainte: Cred că presa este interesată de evenimentele culturale, doar că acestea trebuie observate mai în detaliu, nu doar comunicate ca ştiri meteo….

CZB: În 2010, în ce măsură ai de gând să dezvolţi programul evenimentelor?

Dra. Mihaela Panainte: Mi-ar plăcea să organizez câteva concerte de care nu avem parte la Cluj … lucruri inedite,valoroase (nu neapărat spectaculos), dar de foarte bună calitate, cu trupe noi, talente nedescoperite încă. Astfel îmi voi atrage şi alt tip de public la Sala Mică.

CZB: În ce măsură crezi că o Sală de teatru independentă poate colabora la un moment dat cu instituţiile de stat la anumite proiecte mai neconvenţionale … sau este o prostie ce intreb aici?

Dra. Mihaela Panainte: Nu este o prostie. Peste tot în lume se fac astfel de colaborări; avem nevoie unii de alţi, acesta fiind cel mai frumos lucru. Cu cât există mai multe colaborări de acest gen în viitor, cu atât programul pe care îl propunem publicului va fi mai diversificat şi complex.

Interviul cu Mihaela Panainte (Director Sala Mică) a fost realizat cu sprijinul revistei Zile şi Nopţi de Cluj.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: