Zoom. SINGLE SECOND. Fata din Vis

Fata din vis este o baladă de dragoste interpretată de formaţia Compact. Versurile şi muzica sunt compuse de Paul Ciuci. Piesa face parte din albumul purtând acelaşi nume, Fata din vis, din 1985 (imprimată de singura casă de discuri din ţară la vremea aceea, Electrecord). Piesa este compusă în 1978 şi înregistrată în 1984.


Pornesc la drum prin noapte, în noaptea-n care ţi-am zis,

Că numai tu dintre toate, doar tu eşti fata din vis.

Am povestit cu Paul Ciuci, autorul piesei, despre amănuntele din culise.

CZB: Ce a însemnat pentru tine piesa Fata din vis?

Paul Ciuci (Compact): Nu am crezut că acest cântec va avea o aşa longevitate … si nici prin gând nu mi-a trecut că va avea un asemenea succes.

De fapt am scris acest cântec cu mulţi ani înainte de a veni la Compact … am scris-o după ce am venit din armată, în 1978 … însă ideea acestui cântec mi-a venit în 1975 … când eram la Câmpia Turzii în trupa Telegraf (prima mea formaţie împreună cu Tavi Popovici şi cu Leluţ Vasilescu) … atunci am scris tema Fetei din vis

… totul a pornit de la o întâmplare din tren … Bucureşti – Câmpia Turzii …

prima dată a fost muzica, apoi versurile …

Veneam de la Bucureşti – eram împreună cu Leluţ Vasilescu într-un tren îngheţat … venea cu primele tobe pe care le-a luat Leluţ Vasilescu … un set de tobe Tacton … era anul 1975 prin noiembrie – decembrie … era târziu, noaptea după orele 23.00 … în vagonul în care am urcat nu eram decat eu, Leluţ şi o fată frumoasă … cu păr negru … şi asta voi ţine minte toată viaţa (între timp am uitat cum arăta fata aceea, dar asta nu am uitat: avea o pereche de pantofi albaştri … nu vezi toată ziua pantofi albaştri … ea avea o asemenea pereche şi nu am uitat niciodată acest amănunt).

Am intrat în vorbă cu ea … eram aproape îndrăgostit de ea … fără exagereare … am discutat toate cele 7 sau 8 ore cât făcea trenul până la Alba Iulia … ea era de acolo … dintr-un cartier numit Cetate … (prima mea variantă la textul Fetei din vis a fost…”în gara ce părea pustie /ai coborat şi ţi-am promis /să vin la tine în Cetate /s-aprind lumina ce s-a stins…”

..eram disperat că va coborî din tren … şi crezi, nu crezi … atunci când chiar a coborât … eram în ultimul vagon … şi de acolo se vedea calea ferată şi gara … fiind ultimul vagon din garnitura trenului … şi (ţin minte prin) ceaţa aceea şi oraşul care dormea … vedeam doar fata aceasta care a coborât şi a plecat printre linii …

A fost o stare tare ciudată care acum când (o transpun în cuvinte) a revenit la fel de proaspătă ca şi atunci …

… nici în ziua de azi nu ştiu cum am uitat sa o întreb cum o cheamă … ăsta-i adevărul … nu ştiu şi nici n-am ştiut niciodată cum o cheamă pe fata aceea …

abia a doua zi când mi-am amintit … mi-amdat seama că eu nu ştiu numele acelei fete …

(ani întregi după aceea … cântând cu Compact … şi ajungând la Alba Iulia … aşteptam să vină cineva la mine să-mi spună că …”…ştii… ne-am văzut în tren în noaptea aceea de noiembrie…”

Nu s-a întâmplat niciodată … parcă a fost o nălucă … crede-mă, nici urma de acea persoană … aproape ca în La Ţigănci, dacă ai citit cartea lui Mircea Eliade … doar că toamna…

dar mi-a purtat noroc … am scos acea strofă … pentru că dupa ani şi ani am crezut că este prea „personală”… şi am dorit ca acest cântec să fie ..”pentru toţi (cei care îl vor asculta)”…

CZB: Cât la suta din text şi muzică au fost compuse de tine?

Paul Ciuci (Compact): Şi muzica şi textul îmi aparţin în totalitate … de fapt compun pe o chitară acustică, după care vin la repetiţii – şi în funcţie de stare, sunete … fac şi aranjamentele … daca sună bine … o ţin – daca nu … o uit …

CZB:Care a fost reacţia colegilor la sala de repetiţie când se lucra la piesă?

Paul Ciuci (Compact): A fost pozitivă de la început … au fost cântece care „nu au plăcut”de la început … spre exemplu, la O noapte şi o zi … Leluţ a zis: eu nu bat aşa ceva…

dar eu cred în ceea ce spun că poate sa fie un lucru bun … dacă am „în aer” senzaţia ca este ceva bun … atunci merg mai departe cu încăpăţânare în pofida împotrivirii tuturor …

de fapt la Fata din Vis cred că am lucrat cel mai puţin … pur şi simplu a ieşit „din prima”… să zic aşa … şi cu toţii am fost bucuroşi să „venim cu aşa ceva” … era un sunet nou, un concept nou … un nou fel de a cânta în muzica românească (această declaraţie îi aparţine lui Petrică Petre Magdin) … el a fost primul care ne-a filmat la Club A în 1981.

CZB: A existat cenzură la aceste versuri?

Paul Ciuci (Compact): La acest cântec nu … dar la altele au fost … spre exemplu, la Regele Ielelor(dece nu schimbăm numele … pentru că în ziua de azi nu mai sunt regi -această afirmaţie a fost făcută de Susana Gadea … si noi am spus (nu ei direct, ci acelor „băieţi” de la cultură) … că nu noi suntem de vină că acest Rege este scris nu de noi ci de J.W.Goethe…)

Dar repet,cenzură la Fata din vis ca piesă nu a existat…

CZB: La Electrecord când se lucra la piesă, cine a fost inginerul de sunet şi el a venit cu idei suplimentare de efect pentru a face piesa mai de impact?

Paul Ciuci (Compact): Domnul Fredi Negrescu era la sunet … un om bun, amabil şi foarte atent la sunete … era foarte exigent cu soliştii vocali … nu lăsa nici o notă falsă … cred că în ziua de azi dacă s-ar mai fi ocupat de asta … nu ar fi lăsat să „iasă” atâţia solişti vocali din studio … am fi auzit de mult mai puţini cântăreţi …

dar nu a avut nici o idee la sunetele noastre … noi am intrat în studio … cu set-up-ul nostru … în general amplificatoare făcute de Costi Cămărăşan … şi câteva pedale … la mine Electro Harmonix Flanger şi distors Big Muff… atât … acordat şi cântat …

CZB: Au existat versiuni sau variante cântate de alte formaţii româneşti de care ai fost anunţat?

Paul Ciuci (Compact): Din câte ştiu eu, nu imprimate … dar cântate … o droaie … mulţi au cântat acest cântec … Ştiu că în anul 1988 – 89 … exact, nu mai ţin minte … când Nuţu Olteanu, plecat de la Holograf în Suedia …

… la hotelul Forum din Costineşti … cei adunaţi acolo de la Holograf şi alte trupe … au cântat împreună acest cântec … eu nu eram acolo … aşa că înclin să cred că era 1989, când eu eram deja plecat în SUA …

CZB: Cum se poate calcula succesul piesei? Aţi înregistrat piesa mai întâi la radio? Piesa era cunoscută înainte de lansarea albumului, sau a apărut în timp ce se lucra la înregistrarea albumului la Electrecord?

Paul Ciuci (Compact): Cred ca ştii că la noi totul funcţiona pe invers să zic aşa … adică nu în mod normal … scoţi disc, îl promovezi în concerte … nu la noi era … îl cânti în concerte până îţi iese pe ochi … apoi intri în studio şi îl inregistrezi, iar mai apoi iese şi discul … aşa că lumea deja îl cunoştea deja din sutele de concerte din ţară … când a apărut şi pe vinil la Electrecord era deja foarte cântat şi cunoscut …

CZB: Există cifre de vanzări cunoscute pentru album? A fost chiar albumul de debut al formaţiei.

Paul Ciuci (Compact): Ceea ce îţi spun acum este doar ceea ce şi eu am auzit la rândul meu … cum că din acest album au fost vândute 800.000 de unităţi la acea vreme … ceea ce mi se pare foarte mult. Este o cifră care dacă este adevărată şi în condiţii normale de existenţă, regim şi societate … ar fi trebuit să facă din noi „milionari” … repet, este o cifră pe care eu am auzit-o din gura unor oameni de acolo din business … dar crede-mă că nu m-a interesat aşa de mult … pentru că oricum toţi banii pe care i-am primit noi atunci au fost 3.000 de lei … şi crede-mă că aceştia au fost toţi … (fără drepturi de autor ..care pe vremea aceea la noi nu existau).

CZB: Piesa a fost cerută să fie folosită la vreo reclamă TV de-a lungul anilor?

Paul Ciuci (Compact): Da , am semnat un contract cu casa de Film Mobra Film … şi cu dl. Cristian Mungiu, regizorul filmului 4 săptămâni, 3luni şi 2 zile, ca să folosească acest cântec in filmul său … se pare că şi lui i-a purtat noroc … cunoşti evoluţia ulterioară a succesului acestui film…

CZB: Au urmat trei întrebări despre coperta albumului.

  • Cine este fata?
  • Cine s-a ocupat de artwork? Artistul sau Electrecord?
  • Stelele pe cer. A fost o anumită poziţionare gândită a constelaţiilor, sau este pur si simplu o imagine stelară trântită acolo?

Paul Ciuci (Compact): Nu stiu nici eu..atunci daca nu veneai tu cu o poza sau o grafica (de multe ori sau de cele mai multe ori refuzata de cenzura) atunci puneau ei din proprie initiativa..ceea ce s-a intamplat si incazul nostru..

CZB: Ce a însemnat pentru tine imaginea copertei?

Paul Ciuci (Compact): Exact ceea ce ţi-am zis … a fost ideea lor şi execuţia lor

Versurile.

I.

Îmi amintesc de tine, stăteai în faţa mea,

A fost de-ajuns o privire ce n-o pot, n-o pot uita.

Cu braţele-amândouă, încerc să te regăsesc,

Să fim din nou împreună, e tot ce pot, să îmi doresc.

Cu gândul preţ de o clipă să te-nţeleg aş fi vrut,

Aş fi rămas cu tine, că am să te pierd n-aş fi crezut.

Refren.

Dacă vrei, dacă vrei,

Voi fi cu tine, dacă vrei,

Voi fi lângă tine.

II.

Afară numai vântul, gonind prin noapte spunea,

Să las în urmă timpul, ce mult prea iute alerga.

Privesc la trenul care, fugea nepăsător,

Căldura şoaptei tale, ce-avea să piară pâna-n zori.

Pornesc la drum prin noapte, în noaptea-n care ţi-am zis,

Că numai tu dintre toate, doar tu eşti fata din vis.

Foarte recent, Compact şi-a refăcut websaitul.

În 6 martie va avea loc Selecţia Nationala Eurovision 2010, unde Paul Ciuci, liderul trupei Compact, va face parte din juriul de specialitate.

www.trupacompact.ro

www.myspace.com/paulciuci

Eu la chefuri, student fiind, iubeam piesa asta.

Venind în ţară în 1987, am ascultat piesa respectivă prima dată chiar în toamna aceea. Chefurile la cămin se făceau cu câteva sticle de bere cumpărate la suprapreţ în cămin (majoritatea bea o bere; puţini apucau două beri). Paturile (erau trei paturi într-o cameră) erau adunate şi rezemate de peretele din holul căminului din preajma camerei unde se organiza petrecerea. Portarul era mituit cu o sticlă de ţuică să lase colegii să urce. Lăsai buletinul la poartă şi urcai (buletinul atunci era chiar o cărticică; eu aveam o legitimaţie de student străin … nici nu mai ţin minte … exista o diferenţiere de culori între cetăţeni români şi străini, precum numerele de la maşină: străinii primeau table cu 12, securiştii aveau 1, urmat doar de trei cifre, înloc de patru) … şi mă gândesc acuma la toate aceste detalii şi mă gândesc de ce nu am poze cu toate aceste amănunte ce le povestesc aici … dar filme foto Kodak color aduceam puţine cu mine într-un an, şi preferam să fac poze cu colegii sau peisaje deosebite, şi nu îmi permiteam să stric poziţiile (înainte erai limitat la numărul de poze făcut deodată cu aparatul foto, de filme cu 24 şi cu 36 de poziţii). Fotografiile aveau un număr determinat, şi nu toate ieşeau bine, că nu era ca acuma că vezi exact unghiul şi luminozitatea pe micul ecran şi ştergi o poziţie dacă nu a ieşit cum vrei, şi descarci şi îndosariezi totul în câteva minute pe laptop … pozele erau o mică comoară pentru cei care le apreciau. Pentru mine există o paralelă între fotografii şi piese muzicale. Cu doi ani înainte de Puciul din 1989, muzica la chefuri ne cânta de pe o masă pe care era aşezat un radiocasetofon mono. Volumul maxim ajungea la nivelul de vorbit mai tare în încăpere. Astfel, cuplurile ce dansau erau tăcute sau vorbeau în şoaptă ca să se audă muzica.

În timpul pieselor, se auzea muzica, se ascultau versurile şi se auzeau pantofii sau tenişii frecând podeaua în timpul dansului…

Comments
5 Responses to “Zoom. SINGLE SECOND. Fata din Vis”
  1. anca spune:

    toate povestile de dragoste au… o fata din vis! e o chestie universal valabila si de aceea a rezistat peste ani! iar faptul ca a aparut exact in perioada adolescentei noastre, atunci cand chiar visezi cu ochii deschisi… o face de neiutat pentru noi.
    e una din melodiile pe care o sa le port in suflet mereu!

  2. moment spune:

    bun flash , mi-am trait again eu copilaria , tin minte copil cum eram mergeam la bunici in vacanta de vara , asta prin 1991 … si la un piku-up ascultam :
    Compact -Mi-e Tare Dor De Tine sau Jocul Ielelor cel putin astea 2 mi-au ramas tiparite bine in minte .

    Ce vremuri !!!!!

  3. Camelia Otilia Borza spune:

    Imi aduc aminte de chefurile acelea, de vremurile acelea, de iubitii din vremurile acelea, de facultate, de bere mai putin caci eram fata; poate fata din vis a cuiva. E mult de atunci, dar cred ca vremurile studentiei noastre sunt in noi si ca atata timp cat noi suntem exista si ele prin noi. Nu regret trecerea timpului dar regret ca ne-am pierdut in lume unii de ceilalti. Succese in continuare.

  4. Beni Simon spune:

    Da CZB, bun interviu…nu stiam amanuntele din culise… si apoi comentariul tau e miscator,”scormonitor” de amintiri, ravasitor…exista perioade in viata cand suntem mai sentimentali si avem sufletele deschise pentru frumos, si tot ce ni se intampla atunci nu se uita niciodata.In acea perioada a vietii noastre a aparut si „Fata din vis”.

  5. simona angelescu spune:

    Un interviu reusit, cu amanunte …romantice si adevarate pentru cei ce au trait vremurile acelea, mi-aduc aminte de drumurile cu trenul ce pareau nesfarsite, in vagoane inghetate unde tropaiai din picioare ca sa te incalzesti. In orice caz muzica celor de la Compact ramane inconfundabila iar la la aceasta au contribuit in mare masura si versurile. Un cantec frumos trebuie sa aiba o lirica frumoasa.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: