Zoom. INTERVIU. Sorin Bocerean. FOILETON 2

FOILETÓN = un fragment dintr-un roman publicat într-un ziar. * Roman-foileton = roman publicat pe fragmente în reviste sau în ziare.

Basistul formaţiei Foileton, din Timişoara, a început să se ocupe de Impresariat în anii 1990. Trecând de la Rock la Dance pentru a face carieră din pasiunea lui pentru muzică, am povestit cu Sorin Bocerean în 2009 despre etapele carierei lui. El a fost Manager la Cargo şi persoana care a lansat Genius şi Laguna.

CZB: De ce ai terminat colaborarea cu Cargo după doar patru ani împreună?

Sorin Bocerean: Cred că am ajuns la saturaţie şi vroiam să schimb ceva. Anii `95 si `96 au fost cam „agitaţi” pentru formaţie. Spre finalul toamnei lui `96 când am stat în studio noapte de noapte, pentru imprimarea albumului de colinde, am intrat într-o stare de surescitare din care nu am ieşit decât undeva în primăvara lui `97. De regulă, în situaţii similare găsesc tot felul de pretexte şi atunci le-am găsit, oricum erau fără importanţă prea mare. Regret că am supărat atunci formaţia, dar … c’est la vie.

CZB: Cum ai auzit de Genius prima data? Cum i-ai descoperit?

Sorin Bocerean: Urmăream o banală emisiune a unui post TV local şi formaţia care se numea atunci altfel a apărut pe ecran. Am rămas plăcut impresionat şi după câteva minute vorbeam deja la telefon cu Oana (vocea viitoarei formaţii Genius) şi i-am expus planul de ascensiune „în vârf”. După un an de zile piscul a fost atins. A fost povestea de succes pe care o doresc milioane de oameni.

CZB: Te-ai gândit un pic la posibilităţi, sau ai avut impulsul pe moment: Da. Această formulă va avea succes. Trebuie sa lucrez cu ei!

Sorin Bocerean: Eram 100% sigur de succes şi de aceea am acţionat rapid de frică să nu-i descopere altcineva.

CZB: Ideea proiectului Laguna a fost a ta?

Sorin Bocerean: Nu. Un intermediar m-a bâzâit luni de zile cu Nicoleta Luciu de care eu nu ştiam până atunci şi mi-a explicat că este o femeie frumoasa şi că acest fapt este un atuu pentru formaţia din care făcea parte şi care se zbătea în anonimat.

CZB: Cum a fost sa treci de la lucrul cu o formaţie de bărbaţi maturi care cânta rock live (Cargo) la formula unui trio de playback cu negativul (Genius)? A fost vorba de o nebunie de moment, sau ţi-ai dat seama de schimbarea gusturilor publicului la nivel general?

Sorin Bocerean: Pe cât de mult mi-a plăcut Cargo pe atât m-a impresionat vocea Oanei (Genius). Atunci când îmi place ceva nu mă interesează de public ci de ceea ce simt eu. Habar nu aveam de muzica dance de atunci. Nu mă interesa. Pur şi simplu mi-a plăcut. Trecerea de la bărbaţi maturi la trio de copii a fost relativ simplă fiindcă în general artiştii nu au vârstă. Toţi sunt nişte copii, mai mici sau mai mari, iar eu sunt la fel … Problema cu playback-ul mi-a uşurat mult activitatea şi mi-a adus venituri mai mari.

CZB: Cum a fost să treci de la lucrul cu post-adolescenţi cu public de adolescenţi în săli de case de cultură şi baluri de boboci (Genius) la un duet de femei mature care cântau mai mult la petreceri particulare şi fac pictoriale în reviste gen Playboy (Laguna)?

Sorin Bocerean: M-am simţit destul de bine între două femei cu adevărat foarte frumoase, ca să fiu sincer. Aş mai vrea să spun că Laguna nu a cântat la nici o petrecere particulară cât timpam reprezentat-o eu. Am făcut turneul Tuborg, am făcut spoturi publicitare şi am cântat pe stadion, baluri de boboci, în cluburi pentru publicul larg. Eu îmi doream să fac în viitor „scena mare”, şi având experienţa primului album, să caut să urc în calitate, spre un act artistic aproape de real din perspectivă globală, cu concursul oamenilor din studio. Cursul ulterior al formaţiei nu-l cunosc. Revenind, Anca şi Nicoleta sunt tipul de oameni care atunci când intră într-o încăpere, aceasta se luminează! La fel erau şi cei trei tineri GeniusOana, Ovidiu şi Cezar. Krypton, în perioada 2001 – 2005 era catalogată drept o formaţie de „frumuşei”, iar Cargo prin Kempes, Adi, Ramon, Tavi sau Cristi etc. trecea drept o formaţie cu carismă, personalitate, şi diferită de celelalte grupări de pe „piaţă”. În showbiz sunt importante aceste lucruri! Showbiz-ul se poate intersecta uneori cu arta, dar nu este obligatoriu necesar. Poate cineva să-mi spună cu exactitate cât din onorariul unui artist de muzică de divertisment – şi aici includ şi muzica pop şi rock – este pentru frumuseţe şi carismă, cât pentru voce şi cât pentru …artă? Spectatorul când cumpără biletul de spectacol din zona respectivă, cât dă pentru frumuseţe şi carismă şi cât pentru actul artistic? Am să parafrazez aici un amic ce mi-a spus cândva că „face muzică de plăcere studiind şi cântând în apartamentul personal, iar showbiz face pentru bani cântând la petreceri”. Îmi place teribil această formulare şi fiindcă persoana care mi-a spus aceste vorbe este un instrumentist (timişorean) de excepţie, o ridic la rang de dicton. Şi tot în legătură cu Laguna, mai precis, cu primul videoclip (Alerg), cu care am speriat toate televiziunile şi pentru difuzarea căruia a fost nevoie de acordul scris al CNA-ului, a existat şi o componentă artistică de imagine şi mesaj, iar forul respectiv a dat avizul pentru difuzare în cunoştinţă de cauză, spun eu! Premiera fost la ProTV, cenzurată. Nu ştiu dacă Venus ar fi fost la fel de frumoasă având şi mâini, pe lângă acei sâni, sau dacă într-adevăr sub numele de Afrodita personajul feminin respectiv ar mai fi tulburat în aşa mare măsură mitologia greacă – glumesc desigur – dar ca unul din producătorii artistici în cazul Laguna, consider că româncuţele noastre Nicoleta şi Anca formau un „grup statuar” – cum am denumit eu „încleştarea fetelor” – demn de admiraţie a frumosului feminin autohton, în acel video al lui Millo Simulov. Dacă un pictor aflat „în trend” le-ar fi pictat, tabloul ar fi fost poate menţionat pe TVR Cultural pe când aşa, s-au făcut fel şi fel de catalogări ale video-ului respectiv.

CZB: Ai căutat să lucrezi cu artişti din diverse categorii sociale sau aşa s-a întâmplat?

Sorin Bocerean: Nu am urmărit acest aspect. Am urmat ceea ce mi-a plăcut şi aşa a fost să fie.

CZB: Lucrezi cu artiştii în echipă, sau vă înţelegeţi de la început că în mare măsură îţi cunoşti bine treaba, şi le spui artiştilor ce au de făcut?

Sorin Bocerean: Depinde de felul şi gradul implicării. În anumite conjuncturi am fost şi producător artistic/muzical în alte cazuri doar manager sau impresar. Am scris şi texte – (la Krypton – pe albumul Deasupra lumii), şi am compus piese (pe albumul ColindeCargo).

CZB: Ca impresar sau manager, este bine să păstrezi o distanţă faţă de artist, sau e bine sa te împrieteneşti cu artiştii cu care lucrezi?

Sorin Bocerean: E greu a fi prieten când e vorba de glorie, bani şi femei frumoase, nu? În general afacerea era afacere ceea ce nu ne împiedica să ne ajutăm şi să fim prieteni în funcţie de cum era situaţia.

CZB: Care consideri că este cea mai mare realizare a ta pe plan profesional?

Sorin Bocerean: Nu am nici o realizare mare în adevăratul sens al cuvântului.

CZB: Cum ai reuşit să te ocupi de viaţa ta personală în aceeaşi perioadă?

Sorin Bocerean: Deloc, dacă te referi la familie. Dacă te referi la suflet, îţi pot spune că m-am hrănit şi satisfăcut cu reuşitele artiştilor cu care am lucrat şi cu ceea ce am creat alături de ei: compoziţii, versuri, producţie muzicală, concerte, etc.

Lasă un comentariu