Click. INDUSTRIE. Atomic TV. În pragul falimentului. Acum 10 ani

2000. Atomic TV se afla în pragul falimentului!

“Bomba” Atomică a explodat în 3 februarie 1999, cu videoclipul Independent al trupei Vank. Atomic TV este considerat pe drept a fi cel mai important suport de promovare a muzicii româneşti în etapa de pionierat după 1989. Piesele care apar la Atomic TV au devinit hituri la radio, au fost ascultate la scurt timp în discoteci şi au ajuns fredonate pe stradă de tineri şi copii.

Toate emisiunile mai neconvenţionale de la Atomic (Subcultura, South Park, Atomic Café) au fost atacate de Comisia Naţională a Audio-vizualului (CNA-ul, sau organul cenzurii din România), iar mass-media a stat cu mâinile în şolduri (pentru cei mai mulţi Atomic TV părea a fi o concurenţă ciudată, nu un suport cultural pentru tineret).

Poate aceste detalii nu mai contează! De la început se zvonea că cei de la Atomic TV vor investi puţin şi vor duce firma la faliment ca să o vândă pentru o sumă mai mare decât investiţia iniţială.

Puţini ştiu că, în luna decembrie 1999, Grupul MediaPRO cocheta cu ideea preluării postului Atomic TV – şi transformarea lui în Star Station TV – dar Adrian Sârbu a judecat că este mult mai simplu să porneşti o televiziune de la zero decât să-i schimbi politica. La un an după lansare, în primăvara 2000, predomina o atmosferă de apatie în cadrul conducerii şi a întregii echipe de la Atomic TV. Nu se mai dorea să se facă investiţii – nici materiale, nici intelectuale. Deşi avea toate premizele să devină cel mai tare post de televiziune, Atomic TV a ajuns falimentar – şi continua să emită din inerţie. În aceeaşi perioadă, prezentatorii au devenit prea mândri de posturile ocupate de ei pe micul ecran (deşi nu toţi se pricepeau la muzică). Totodată, mulţi dintre ei păreau mai şterşi în comparaţie cu VJii de la concurenţa internaţională.

În 2000, casele producătoare de discuri lansau constant mai multe clipuri pentru difuzare imediată (acesta devine alt motiv pentru programul compus aproape integral din clipuri autohtone).

Demisiile Ofiţerului de relaţii cu publicul, Laura Vasile (în martie 2000), a Directorului de marketing, Mircea Criveanu (în mai 2000), şi a Directorului de programe, Dorian Enache (în iulie 2000) sunt urmate de plecarea primului prezentator, Mircea Turcan, care se ocupa de scena muzicii techno în cadrul emisiunilor Vibraţii şi Klub Bizar.

Cel mai activ segment al pieţei de consum în materie de muzică este reprezentat de cei sub 20 de ani. Tinerii sunt foarte influenţabili şi nu aveau alternative în materie de muzică. În multe localităţi din ţară, MTV, VIVA şi MCM – canalele de muzică distribuite prin cablu, care ne ţineau la curent cu muzica internaţională, fuseseră scoase din grila de progeame – iar în locul lor a intrat Atomic TV şi MCM România.

Acum 10 ani, Atomic TV era pe punctul de a întrerupe transmisia (din lipsa acută de bani), iar MCM România se prezenta cu defecţiuni tehnice (imaginea nu era sincronizată cu sonorul) şi nu avea o politică clară după ce a primit licenţa locală şi se formase echipa la Bucureşti. Ambele posturi de televiziune din Bucureşti au început să promoveze manelele şi muzica de cartier aflate în mare vogă în sudul ţării la momentul respectiv.

1999. vara. Sondaj de opinie. Statistica TV

În vara anului 1999, am efectuat un sondaj de opinie prin intermediul revistei TV Satelit, unde eram angajat ca redactor muzical). La momentul respectiv, TV Satelit avea un tiraj de 150.000 exemplare şi era citit de 800.000 de români.

Sondajul de opinie era despre preferinţele publicului general pentru canalele muzicale de televiziune. Ca să atrag cititorii să trimită talonul cu sondajul, am oferit vreo 30 de premii cu obiecte atractive (tricouri, ceasuri de mână, o geantă de umăr, toate purtând sigla MCM) primite pentru concurs direct de la MCM France, care la vremea respectivă dorea să se extindă cu licenţă în România (ceea ce s-a şi întâmplat în 2000). Astfel, putem considera cifra puţin exagerată a celor care au bifat căsuţa televiziunii MCM.

Cifra celor care au bifat 3 sau mai multe căsuţe (în majoritatea cazurilor, reprezentând toate canalele de muzică la care au acces prin cablu) este de 794 (13,35% din suma totală de 5.946 de taloane primite).

Cifra celor care au trimis talonul necompletat, doar ca să participe la extragerea la sorţi a premiilor, este de 112 (1,9%).

Pentru o apreciere mai corectă a pieţei, am scăzut aceste două categorii de taloane aparţinând celor care de fapt nu urmăresc cu un interes deosebit aceste canale de televiziune.

5.946 – 112 – 794 =:5.040

Atomic TV a primit 1.735 de voturi dintr-un total posibil de 5.040

34,42% dintre cititorii TVS care urmăresc canalele de muzică se uită la Atomic TV

MCM = 1.907

37,8% dintre cititorii TVS care urmăresc canalele de muzică se uită la MCM

MTV = 1.636

32,46% dintre cititorii TVS care urmăresc canalele de muzică se uită la MTV

VIVA = 1.128

22,38% dintre cititorii TVS care urmăresc canalele de muzică se uită la VIVA

VH-1 = 215

4,3% dintre cititorii TVS care urmăresc canalele de muzică se uită la VH-1

VIVA 2 = 89

1,8% dintre cititorii TVS care urmăresc canalele de muzică se uită la VIVA 2

Muzzik = 33

0,65% dintre cititorii TVS care urmăresc canalele de muzică se uită la Muzzik

Statistica era mult mai stufoasă.

După 10 ani, am ales să prezint doar esenţialul aici.

Mai trebuie ţinut cont de faptul că nu toate televiziunile muzicale puteau fi urmărite de toţi abonaţii la televiziunea prin cablu. Astfel se explică cifrele evident mai mici de la Muzzik, VIVA2 şi VH-1, pe lângă faptul că acestea vizează un target mai restrâns de public. Deasemenea, VIVA şi VIVA2 sunt transmise aproape exclusiv prin operatorii de cablu din zona Ardealului şi a Banatului.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: