Byte. PĂREREA MEA. Urma. Curaj cu lipsă de convingere

Aş fi dorit să scriu înainte de concert despre acest subiect, dar blestematul de timp nu mi-a permis. Ziua întârziere îmi permite însă să dau amănunte mai exacte legate de finalitatea concertului aniversar Urma, cu ajutorul altor bloguri.


Subiectul îl pornim de la un comunicat oficial primit acum două săptămâni de la casa de discuri A&A Records despre concertul aniversar Urma de 7 ani la Sala Palatului miercuri 24 martie. Invitaţi speciali au fost trupa germană Al Jawala şi violonistul Mani Neuman, cunoscut pentru prestaţiile sale alături de formaţiile Phoenix, Farfarello şi Mandela, component al trupei Sensor.

Mi s-a părut o iniţiativă de excepţie care arată multă îndrăzneală şi curaj din partea unei formaţii alternative din Undergroundul autohton, fiind singură în program. Cred că este prima dată când se încearcă aşa ceva.

EXEMPLUL KUMM. 2003

A mai încercat Kumm ceva asemănător în 2003 (când se lansează EP-ul Yellow Fever în 5 decembrie), formaţia fiind proaspăt semnată la casa de discuri italiană Cramps Records, care îşi dorea să se impună cumva cu numele pe piaţa românească şi a căutat să organizeze un eveniment mai deosebit prin care să-şi promoveze numele şi introducerea pe piaţă în mass media.

Cred că Kumm este prima formaţie alternativă autohtonă din anii 2000 (după Sarmalele Reci sau Timpuri Noi în anii 1990) care îşi face prezenţa pe scena Sălii Palatului. Conjunctura în care ei cântă aici este însă una mai puţin lăudabilă, fiind trecută în programul Cramps Records, în deschidere pentru Direcţia 5, alături de alte nume scrise la fel de mare pe afiş… Iar Direcţia 5 nu a adus succesul scontat organizatorului deoarece este una din formaţiile care apare prea des în pieţe şi parcuri mari ale capitalei, în concerte la care nu se plăteşte bilet…

DILEMA

Problemă. La scurt timp după ce se anunţa concertul aniversar de 7 ani Urma la Sala Palatului (preţul unui bilet fiind împărţit în cinci categorii valorice, între 35 şi 100 de lei), am aflat de concertul Urma de la Ateneul Român cu o săptămână înainte … Ateneul fiind în aceeaşi localitate cu Sala Palatului, la mai puţin de un kilometru distanţă…

Se anunţa deschiderea Festivalului de film documentar dedicat drepturilor omului: One World Romania cu formatia Urma (miercuri, 17 martie 2010, la Ateneul Roman). Ah, da… trebuie menţionat că Urma a promis un concert diferit faţă de cele obişnuite.

Intrarea la eveniment era liberă, iar datorită capacităţii limitate a Ateneului, invitaţiile se ridicau de la Centrul Ceh cu o săptămână în prealabil.

EXEMPLUL LUNA AMARĂ. 2006

Deja vu. Am o experienţă asemănătoare cu Luna Amară (la Cluj în aprilie 2006) pe vremea când eram managerul ei. Confirmasem deja majoritatea datelor turneului de lansare a albumului Loc Lipsă. La Cluj pregătisem un eveniment deosebit, la Casa Tranzit, unde trebuia achitată o chirie pentru sala neconvenţională, adus un echipament de sunet corespunzător locaţiei cu capacitate de 500 de persoane, închiriată scnea şi sistemul de lumini … iar din biletele oficiale se scădea procentele de taxă la stat şi la oraş.

În această situaţie, aveam nevoie de peste 120 de persoane plătitoare de bilet ca să putem achita totul. Conjunctura a făcut că patronul clubului Roland Garros, care la vremea respectivă mai oferea sume fixe artiştilor invitaţi în programul de concerte, a contactat formaţia pentru o cântare în aceeaşi perioadă. Claudiu Mărginean, fiind un patron alunecos, care evita pe cât posibil contactul prin intermediari, impresari şi manageri … cum eram eu pentru Luna Amară, l-a sunat direct pe Mihnea Blidariu (care avea să devină managerul formaţiei după plecarea mea în 2007). Banii oferiţi era exact suma de care aveam nevoie ca să acoperim cheltuielile pentru concertul de lansare album în sala neconvenţională.

Fără să se sfătuiască cu mine, Mihnea Blidariu a acceptat oferta să cântăm acolo cu 5 zile înainte de data confirmată şi a prezentat situaţia într-un mod foarte pozitiv şi era cumva încântat de faptul că el a salvat situaţia.

Percepţia era cât se poate de greşită. Prin concertul confirmat cu 5 zile înainte în acelaşi oraş, chiar dacă formaţia a pregătit un repertoriu acustic şi diferit faţă de concertul de lansare de album, formaţia nu a căştigat în imagine şi public, ci şi-a dat singură la gioale cu faza asta. Pe deasupra, la rugămintea mea să punem banii la o parte şi să-i împărţim după concertul de lansare de la Casa Tranzit, o parte mai mare din trupă a refuzat acest sfat, fiind atât de sigură pe succesul ambelor concerte la un interval atât de scurt în acelaşi oraş.

Desigur, 5 zile mai târziu, nu veniseră atâţia plătitori de bilet cât era necesar să achităm totul. Au lipsit 500.000 lei (echivalent cu 50 de lei actuali) … bani care eu ca manager aş fi fost penibil (deşi situaţia se datora unei decizii pe care am fost obligat să o accept) să-i scot cumva din buzunarul artistului (care venea la mine după concert să întrebe cu ce profit am rămas…), şi bani care au mers de la mine din buzunar pentru investiţia în viitorul trupei care în afară de faptul că a avut lansarea de la Cluj într-un loc neconvenţional, nu a căştigat prestanţa şi notorietatea scontată pe moment prin acest concert, deoarece s-a aflat că sala a fost cam goală (con certul de la club, cu câteva zile înainte având o sală plină dealtfel … dar, repet că acel concert nu reprezenta o miză pentru turneul de lansare a albumului Loc lipsă).

EXEMPLUL URMA. 2010

Şi ne întoarcem la subiectul de la care am plecat… cele două concerte Urma din Bucureşti la o săptămână distanţă: 1. cel cu miză şi importanţă pentru imaginea formaţiei, fiind concertul aniversar de 7 ani de la Sala Palatului, şi 2. deschiderea unui festival de film documentar … care probabil va fi organizat din nou şi la anul … la Ateneul Român, cu intrare gratis, pe baza unor invitaţii ce se ridicau gratis în prealabil în regimul primului venit.

Cel de al doilea sigur a fost pe o sumă fixă, garantată.

Cu siguranţă, câştigurile au fost folosite pentru a achita costurile concertului important ca imagine pentru formaţie.

Concertul GRATIS de la Ateneu a fost desigur foarte bine promovat pe BestMusic, Metalhead, No. 3… mă gândesc că şi oraşul a fost împânzit cu afişe ce anunţau evenimentul…

În conjunctura asta nu este de mirare că Sala Palatului a fost jumătate plină … sau jumătate goală.

Din păcate, artistul român din underground va rămâne încă o vreme în underground. Aceste accidente şi riscuri asumate parţial nu conving în continuare producătorii de evenimente să se rişte la rândul lor pe astfel de nume din scena muzicală autohtonă. Sala jumătate goală nu va convinge casele de discuri să se rişte să ofere condiţii bune de colaborare cu trupele din acest gen muzical, iar industria rămâne în continuare descoperită pe partea aceasta de cântări şi recitaluri cu formaţii care cântă Live şi nu reuşesc să iasă la lumină din beciurile cluburilor îmbâcsite cu miros de ţigară.

Aici găsiţi recenzia unui blogger, care a şi filmat ceva dintr-un concert cu adevărat superb cu Sala jumătate plină.

http://viatadeboem.blogspot.com/2010/03/urma-la-sala-palatului.html

Comments
10 Responses to “Byte. PĂREREA MEA. Urma. Curaj cu lipsă de convingere”
  1. dukepuccini spune:

    daca sala palatului are capacitate 4000 si a fost pe jumatate goala, pai nu e rau pt o trupa din underground, nu? sincer, ma indoiesc ca ar fi venit inca 2000 daca n-ar fi fost concertul de la Ateneu.

  2. domi csergo spune:

    Multumim mult pentru interes CZB! e un loc unde mai afli cate ceva despre activitatea trupelor romanesti.Personal apreciez mult munca depusa! In rest, as scrie recenzie despre un concert/eveniment doar daca am asistat la el .

    ps. in general n-ar strica sa vedem jumatatea plina a paharului (Palatului:)
    cu respect,
    domi

  3. Daca ai citit atent, ai observat desigur ca NU ESTE o cronica de concert. Este vorba de o parere despre organizarea unor spectacole de impact pentru imaginea trupei, care involuntar afecteaza si imaginea scenei muzicale alternative, vrand-nevrand.

    sunt constient de faptul ca aceste concerte aniversare si mai deosebite se organizeaza strict la Bucuresti pentru ca 1) acolo sunt sali mai potrivite acestor evenimente, 2) acolo este mai mult public pentru acest gen de spectacole, 3) acolo este mass media … acelasi eveniment organizat la Cluj sau Timisoara nu ar fi urmarit de oamenii din presa centrala si nu ar fi promovat de mass media centrala …

    de aceea consider ca Bucurestiul si Restul Tarii sunt doua lumi diferite, si de Artisti depinde ca aceasta granita economico-culturala sa fie eliminata.

    daca aveti CURAJ, va asteptam la Cluj cu un concert aniversar asemanator.
    aveti de ales intre Opera Romana (capacitate 1.000) sau Opera Maghiara (capacitate 800).
    multa bafta in continuare.

  4. Florin spune:

    Sala Palatului are un pic peste 4000 de locuri, parca 4060 sau ceva de genul.

    2000 de spectatori pentru o trupa aflata la limita dintre underground si mainstream, la pretul respectiv in perioada mai mult sau mai putin de criza in care ne aflat este o reusita.

    Cred ca este o diferenta intre curaj si inconsienta; Clujul nu are public pentru un asemenea concert, asta s-a vazut si la Byron la Casa de Cultura (nu am fost pentru ca nu prea imi place trupa Byron) unde a cam batut vantul.

    • eu am vazut Urma si la Club Diesel, cu bilete scumpe, si la Irish&Music Pub cu bilete ieftine, si ambele locatii, la diferenta de o luna, au fost arhi-pline.
      Consider ca artistii ar trebui sa isi gestioneze publicul in mai multe orase mari din tara, nu doar in Capitala, pentru ca este COMOD sa faci ceva la tine acasa.

  5. Florin spune:

    In Diesel nu am fost, dar intra vreo 150 maxim 200 de oameni, din care unii au fost invitati/presa iar in Pub au fost in jur de 300 (a fost destul de plin, dar nici pe departe arhiplin) iar unii au fost prezenti in ambele cluburi deci publicul total e undeva pe la 400 de persoane, foarte departe de 800-1.000 cat ar fi necesar pentru un concert la Opera, ca sa nu mai vorbim ca exact dupa cum spune si Mani, trupa se preteaza mai bine salilor fara locuri…

    Iti inteleg foarte bine ideile/intentiile de a impinge unele trupe afara din underground, de a canta in spatii mai mult sau mai putin atipice, dar totusi trebuie gandit pragmatic. Iar asta e un aspect la care Mani e foarte bun, se vede din colaborarile/parteneriatele obtinute, din ce sponsori a avut si la concertul de revenire din Silver Church (Orange + BMW) ca se descurca excelent la partea de management.

    Nu cred ca trupele nu si-ar dori sa cante in mai multe orase din tara, dar mai ales dupa ce treci de un anumit nivel nu iti mai vine sa te bagi in orice hruba cu singurul scop de a bifa inca un punct pe harta patriei. Trecand peste sumele infime de bani care revin in urma (haha) unor astfel de „showuri”, pe termen lung nu ajuta mai deloc la „imagine” sa canti pe niste scule infecte, fara sa se auda nimic. Ca oriunde trebuie gasit un echilibru si din pacate orasele in care se poate canta in conditii decente se pot numara pe degete, cred ca esti unul dintre oamenii care stiu asta.

    Revenind… nu ma omor dupa ce canta Urma acum, dupa noua directie, dar este o trupa in care totul e foarte bine calculat; consider ca multa lume are de invatat de la ei, indiferent de genul abordat.

    • nu doresc sa intru aici in discutii despre cine cunoaste pe cine si ca in romania, cand e vorba de bani, nu functioneaza nimic fara pile, relatii, etc.
      consider ca s-a aberat deja destul de mult de la subiect.
      la Diesel Club unosc spatiul. sa nu uitam ca biletul acolo a fost 40 de lei. si ca paranteza, tin minte cand a cantat Vama Veche acolo in 2001 si s-au inghesuit mult peste 300. Lumea sta si in picioare la astfel de evenimente. Acela a fost cel mai inghesuit concert de la Diesel Club.
      Concertul de revenire Urma e probabil printre cele mai reusite. Nu vreau sa dau cifre, desi am fost acolo.
      deci, faza cu „sumele din undergound” nu se poate aplica MEREU.
      trupele sunt COMODE si NU vor sa cante in alte orase. plus, nu exista manageri care sa se agite in aceste sens.
      (fiecare localitate isi are locatiile ei neconventionale, multe inca nu au fost nici pe departe speculate, mai exista un public care NU IESE IN HRUBE NEVENTILATE, dar ar merge la un concert intr-o sala mare, unde nu e voie sa se fumeze, chiar daca biletul este mai scump.

      totul este foarte bine calculat la Urma desigur. Consider Urma exemplul formatiei cea mai tare in acest moment din Undergroundul romaneasc.
      intorcandu-ne LA SUBIECT. totul este foarte simplu.
      PAREREA MEA este ca daca nu se canta cu o saptamana mai devreme FARA BILETE DE INTRARE in alta sala pentru alt eveniment, iesea MULT MAI BINE faza cu Sala Sporturilor.
      La acest subiect nu mai revin. Nu am avut nimic altceva de spus aici.

  6. Florin spune:

    Nu doar aici e greu fara pile/relatii, la fel e peste tot, dar oricum nu despre asta era vorba aici, cel putin eu asa cred 🙂

  7. ion a lu pigus spune:

    urma nu mai e demult underground. as spune chiar ca e deja o reteta de succes.
    comert de byna calitate, dar fara nici o indoiala comert.
    undergroundul nu este atit de bine promovat si mai ales este mult mai experimental si mai putin interesat de statutul de „star”.
    care este
    …evident.
    🙂

Lasă un răspuns la Florin Anulează răspunsul

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: