Click. RECENZIE LIVE. Relative. CLUJ. 25.03.2010

25 martie 2010

Intrare liberă. Căteva zeci de persoane s-au înghesuit să vadă un concert gratis cu o formaţie care musteşte de talent dar deja devine o apariţie prea obişnuită publicului local.

Singurele aspecte pozitive ale acestui concert au fost:

• Faptul că iarăşi am avut ocazia să-i văd într-o altă costumaţie simplă şi de efect.
  • Formaţia este dinamică ca sound şi prezenţă scenică
  • Solistul comunica cu publicul între piese
  • S-a cântat într-un club nou, chiar dacă nepotrivit pentru concerte de acest gen. Patronii locali încep să copieze scheme ce le văd la alte cluburi locale unde patronii mai răsăriţi au împrumutat schema de cântări de club de la Bucureşti, unde treaba funcţionează deja de peste 10 ani.

Byte. Deocamdată Bucureştiul este singurul oraş din această ţară unde s-a evoluat în punctul unde a apărut primul club mare, proiectat ca sală de concerte, The Silver Church, nu cum vedem încă în restul oraşelor, cluburi proiectate ca săli de consumaţie cu un colţ liber de scaune şi mese unde se înghesuie o formaţie să se creeze o atmosferă de deschis supapa prietenilor, care nu vor reveni în aceste spaţii ulterior.

Revenind la Relative şi motivele pentru care nu am mai acordat nota obişnuita, pe care o merită ca artişti …

1. Se cântă deja în Cluj de peste un an. Numai la Cluj… şi nici măcar în deschidere la trupe mai mari care ne vizitează metropola. Este cazul să se iasă din oraş şi să mergă cu tematicile de concerte şi prin alte zone ale ţării.
  2. Se cântă în continuare numai în engleză. Din experienţă ştiu că la formaţiile autohtone care cântă numai în engleză, o mare parte a publicul ştie doar versurile din refren, ori muzica celor de la Relative este foarte atractivă şi dacă s-ar cânta în română, publicul ar cânta piesele cap-coadă. Mulţi vin la concerte Relative doar ca să dea din cap, fără să deschidă gura şi se pierde din atmosfera de concert de club adevărat.
  3. În măsura în care piesele noi sunt rare şi se cântă mai des decât o dată pe lună, mi se pare perfect normal să nu mai vină publicul … chiar şi atunci când se face un concert într-un club mic fără bilet de intrare … În seara asta cred că au fost mai puţin de 50 de persoane prezente la concert. E timpul să se iasă din oraş şi din acest motiv.
  4. Chiar dacă ar fi venit mai multă lume, nu ar fi avut loc să încapă! Deşi este bine să schimbi locaţiile de promovare a muzicii pentru a câştiga un public mai larg, şi cu toate că sunt de acord să se experimenteze cu cluburi noi, dacă patronul nu pricepe că ar fi trebuit să se creeze un spaţiu mai mare liber de mese şi scaune în faţa scenei, nu merită efortul, stresul şi nervii unei trupe cu o componenţă mai largă să se compromită în astfel de situaţii. Retro Club, după cum mi-am dat seama, ar trebui să se limiteze la concerte folk cu formule de duet, voce cu chitară. Atât.
  5. Se putea câştiga un plus de imagine la eveniment dacă patronul sau formaţia ar fi discutat în prealabil ţi cu Centrul Cultural Francez să includă acest eveniment în programul Primăverii Cafenelelor. Ar fi dat bine ca Relative să fie menţionată şi în programul evenimentelor prin listele de mail ale centrului. În situaţia dată, în afară de faptul că m-am distrat văzând formaţia costumată în savanţi (fără eprubete şi fără aparate electrice care fac Bing, Bing, Bing), nu am văzut rostul acesti cântări, nici ca timing, nici ca locaţie. E timpul ca Relative să cânte în alte localităţi, cum vor face mâine clujenii de la Keep Away şi Schlitz concert la Satu Mare.