Zoom. INTERVIU. Sorin Bocerean. FOILETON 3

FOILETÓN = un fragment dintr-un roman publicat într-un ziar. * Roman-foileton = roman publicat pe fragmente în reviste sau în ziare.

Basistul formaţiei Foileton, Sorin Bocerean, a început să se ocupe de Impresariat în anii 1990. El a fost Manager la Cargo şi persoana care a lansat Genius şi Laguna.

Astăzi ne întoarcem în timp să aflăm mai multe despre Foileton, formaţia cu care s-a lansat în lumea muzicii, la Timişoara.

Ne cerem scuze pentru lipsa diacriticelor.

CZB: Ai fost membru fondator la Foileton?

Sorin Bocerean: Formatia exista si inainte, dar avea alt nume, iar eu am aparut in toamna lui ’86.

CZB: In ce perioada ai fost la Foileton?

Sorin Bocerean: 1986 – 1994

CZB: Componenta a fost una schimbatoare sau constanta? Care consideri ca a fost formula de aur a trupei?

Sorin Bocerean: Nu a existat o „formula de aur” deoarece formatia nu a reusit sa treca de o anumita bariera a calitatii din cauza lipsei unei activitati concertistice bogate si constante. Dupa fuga in Occident (august 1988) a solistului Tiberiu Maczek,consider ca nu au mai existat premizele unei formule solide a formatiei. Tibi era un om calculat, un factor de echilibru, un om cu care puteai face un lucru solid. Dupa plecarea lui am ramas doar cei visatori adica Marius Mihalca (fondatorul formatiei) si cu mine si am cooptat ulterior oameni de conjunctura care aveau alte chestii in cap decat ascensiunea formatiei si apoi oameni mai tineri decat noi care gandeau altfel si din pacate a fost „nepotrivire de caracter”. Cu solisti precum Florin Balan (acum in Canada) sau Stefan Mardale (Cri Gri) nu am reusit sa comunicam foarte bine si nu a existat un rezultat pozitiv, iar Sorin Tataru (chitara) si Dorin Anghel sau Zozo (tobe) fiind mai tineri nu comunicau pe aceeasi unda cu Marius si cu mine. A mai existat o varianta cu fratii Varady: Lajos Varady (chitara) si Janos Varady (tobe), dar nu a functionat bine. Mai era si diferenta dintre ceea ce vroia Marius Mihalca sa faca si ceea ce vroiam eu, dar aceasta nu constituia neaparat un mare „hop”. Repet, factorul de echilibru, constanta si incredere era pentru mine Tibi Maczek care din pacate a plecat „dincolo” la nici 2 luni dupa prima imprimare. Pentru mine atunci s-a daramat cerul… facusem o fixatie pentru vocea lui si atitudinea lui in cadrul formatiei. Mi-am revenit foarte, foarte greu, nu am reusit sa ma adaptez la alte formule. In viziunea mea, experienta si talentul lui Marius Mihalca, pragmatismul, echilibrul si stilul lui Tibi combinate cu dorinta mea asiduua de a face ceva de succes si un oarecare talent managerial era combinatia care putea da succesul grupei. Doar un tobar „metronom” ne lipsea si 3, 4 ani de munca asiduua.

CZB: am cautat Foileton pe YouTube, dar nimeni nu a incarcat inca nimic acolo. Care ar fi piesele de rezistenta a formatiei?

Sorin Bocerean: Mi-ai dat o idee, dar nu stiu daca mai exista imagini filmate; poate de la Arenele Romane din ’89 sau de la Gradina Capitol ’90… Am sa caut sa vad. Nu am avut piese de rezistenta, dar mie mi-a placut Bal Mascat si Priviri de jar care pentru a fi difuzate pe radioul romanesc au devenit Roua de gand si Cumpana Zorilor.

CZB: Aveati impresar? Aveati turnee in tara?

Sorin Bocerean: Eu m-am ocupat de latura administrativa a formatiei. Am avut aparitii la Timisoara, Iasi, Bucuresti, dar au fost sporadice, din pacate nereusind sa ne inscriem in asa-zisul circuit de spectacole.

CZB: Ati aparut pe albumul Formatii Rock: Foileton / Roata… cum ati ajuns sa fiti invitati la Electrecord sa trageti fata B a discului?

Sorin Bocerean: Hmmm, nu mai tin minte exact, dar cred ca am fost contactati de ei in ’90. Ca sa fiu sincer, faptul ca am aparut pe acel disc m-a deranjat din simplul motiv ca piesele nu suna bine, formatia neajungand la un nivel ridicat. Totusi nu m-am opus vehement colegilor in ceea ce priveste aparitia discului considerand ca pentru ei acest lucru putea fi un stimulent pentru ceea ce speram eu sa urmeze.

CZB: Cum au decurs inregistrarile?

Sorin Bocerean: Primele imprimari au fost facute in 2 iulie 1988 si, trecand peste faptul ca schimbasem textele (vezi mai sus) cu unele „cuminti” si difuzabile, acea zi a fost una din cele mai frumoase din viata mea. Desi facusem imprimari radio si TV de la varsta de 11 ani cu orchestre si coruri din Timisoara, Foileton-ul era altceva, era o formula in care eram mai important si faptul ca urma sa fim difuzati pe radio pe programul 1, in conditiile in care se stie ca doar cativa cantareti aveau acces acolo, adica cei ce cantau piesele anumitor compozitori – care formau acea casta ca sa nu spun tagma – m-a facut sa ajung intr-un paradis creat de propria-mi imaginatie. Acele 2 piese nu au ajuns pe disc fiindca aveau texte „comuniste”, dar imi amintesc si acum cu o deosebita placere de acel 2 iulie 1988.

Celelalte piese, dintre care si cele de pe disc, au fost imprimate ulterior in conditii de stres maxim datorat mai multor factori pe care nu vreau acum sa-i enumar pentru a nu deranja.

CZB: Care este explicatia pentru care pe discurile Electrecord, basul si cu toba mare, se aud constant la un nivel scazut, sau mai infundate?

Sorin Bocerean: Intreaba „specialistii” de acolo.

CZB: In ce masura ati fost afectati de cenzura pe vremea lui Ceausescu cu muzica ce o promovati?

Sorin Bocerean: Gasesti mai sus o parte a raspunsului. Totusi as vrea neaparat sa spun ca cenzura nu era facuta neaparat de persoanele desemnate sa faca asta ci de LINGAI, OPORTUNISTI in general oameni care pentru a-si pastra scaunele si salariile, avantajele, relatiile, actionau dupa bunul plac. Sunt convins ca o reactie adversa calculata, in bloc, ar fi facut ca cenzura sa nu fie atat de drastica. In cazul nostru a fost o conditie pentru a imprima si am trecut peste ea in ideea ca vom ajunge sus si lucrurile se vor schimba. Dealtfel, eu am trait cu speranta ca in curand se va schimba ceva in tara si consideram ca schimbarea textelor cu cele cuminti era o problema de scurta durata.

CZB: Membri formatiei mai sunt in viata, s-ar putea pune problema unui concert de reunire, macar unul la Timisoara la un moment dat, sau consideri ca este un moment ingropat in trecutul istoriei muzicii autohtone.

Sorin Bocerean: Nu este cazul.

CZB: Cum ai trecut de la statut de artist la statut de organizator/impresar? De ce ai ales acest drum?

Sorin Bocerean: Insuccesele din muzica m-au facut sa ma axez pe ceea ce consideram ca pot face mai bine.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: