Zoom. INTERVIU. Hans Knall. MASS MEDIA

Hans Knall (n. 12 februarie 1959)

Primul artist de New Wave din România (a înfiinţat Mass Media în 1975), a fost în primul rând un muzician de rock, jazz, blues, muzică clasică şi folk. Compozitorul/ interpret este adept al unui rock mai neobişnuit –progresiv, psihedelic şi avangardist.

În 1987 s-a alăturat grupului Raid, pentru doi ani, apoi a colaborat cu grupul Kappa din Cluj. După planuri eşuate din cauza cenzurii post-comuniste despre care veţi citi mai jos, Hans Knall a plecat câţiva ani în Germania, unde l-a cunoscut pe Johann Hentz (care acum este basist la Truda).

Hans Knall s-a întors la Alba Iulia la sfârşitul anilor 90.

CZB a povestit cu artistul la el acasă în primăvara anului 1997. A denumi acest articol un interviu ar fi exagerat. Prima întrebare pusă artistului a fost ceva de genul: povesteşte-mi un pic despre muzica care te pasionează şi pe care o promovezi

Artistul este un geniu neînţeles, fiind o enciclopedie muzicală ambulantă şi având fugă de idei. Interviul s-a transformat în monolog. Un monolog plăcut şi plin de informaţii actuale pentru data la care povestisem. Gesticulează mult şi tremură când povesteşte despre muzica lui.

Cu ocazia concertului de joi, 6 mai, la Irish&Music Pub (21.00/10 lei), prezentăm interviul cu Hans Knall din 1997.

NU mai ştiu data exactă când am discutat cu artistul; l-am vizitat acasă, într-un apartament de două camere, la Alba Iulia, prin 1997.

În anii 70 se făcea o muzică pur progresivă, că este vorba de Mahavishnu sau de Queen (care au lucrat la Opera Rock).

Gentle Giant este o trupă care efectiv a ajuns la un contrapunct vocal-instrumental (ceea ce este o orchestraţie complexă cu care s-a făcut un pas înainte). Au început să facă una dintre cele mai complexe orchestraţii pe verticală. Au zis: „noi nu vrem să schimbăm muzica noi vrem să arătăm ce se poate face din muzică”

În muzică – totul se autodistruge, ca să reînvii sub altă formă. Descompui ca să recompui, apoi fuzionezi cu alte subgenuri. Când combini stiluri cu genuri, se ajunge la subgenuri. Apar stiluri noi bine clasificate. Subgenurile pot fuziona la rândul lor, după care se descompun şi se ajunge la haos – anarhie. Acesta este pulsul, exact ca în viaţă!

Techno vs. Punk

ACUMA muzica Techno a ajuns la hardcore – hardtrance, şi mai cântă câte o gagică într-un subgen de techno foarte slab, foarte comercial. Apar subgenurile, fuziunea, se ajunge la haos. Acuma se simt elementele de punk, iară apare mirosul de punk.

Green Day par naivi şi de slabă calitate (trăim alte vremuri) dar, se întâmplă ceva … este deja un punct de pornire pentru ceva nou.

Muzica în Irlanda

Foarte mulţi care încep au nevoie de o chestie de care se pot lega ca să devină cunoscuţi. Unii vin cu alte elemente. PJ Harvey a apărut cu cello sau cello desfăcut, care este foarte folosit pe insula Irlandeză. Se simte o influenţă între cele două insule (Iranda cu Anglia) şi se introduce chestia asta în muzică şi este foarte interesant – este un fel de recompunere.

Muzica în Anglia

În Anglia se întâmplă o chestie foarte interesantă, se ajunge iarăşi înapoi la „beat”. Oasis, care vând bine de tot, sunt foarte influenţaţi de muzica celor de la Beatles. Alţi englezi încep să se izoleze – să-şi construiască un nou zid chinezesc în muzica lor.

Întotdeauna se pare că în prag de (r)evoluţie, insula britanică s-a închis sub o carapace şi se întâmplă ceva ca să îşi găsească elementele din care explodează ulterior. Ei se refulează la ceea ce s-a întâmplat în anii 60. Acuma miroase a Beatles bine de tot în insula britanică. Miroase a Beatles de trăzneşte.

Muzica în Germania

Sunt trupe care vin din spate bine de tot şi apar în avangardă: Red Snapper, Hardfloor. MTV are o emisiune, 180 Minutes, unde se prezintă astfel de chestii.

Nemţii vin foarte tare din urmă. Ei au pus acum bazele muzicii industriale moderne. În Germania se ascultă techno mai mult ca oriunde la ora actuală. Hardcore, Hardtrance, Red Snapper folosesc un saxofon distorsionat până la efect de Noise. Sunt extraordinare relaţiile şi acordurile nedeterminate, dar totuşi organizate, foarte bine organizate, absolut noi.

Muzica în State

Noutăţile apar pe insula britanică, nu în State. În State ai trupe de genul Queenryche, care merg greoi şi sunt buni … În State întotdeauna a fost lupta dintre Est şi Vest. Pe East Coast ai scena din Boston şi New York. La West Coast este vorba de scena din Los Angeles. Între ele, se află mai multe zone diferite. Din Seattle a pornit mişcarea Grunge. Soundgarden a făcut un pas înainte atunci când Nirvana s-a oprit. Soundgarden a dezvoltat ceea ce Nirvana a pierdut… dar şi acolo miroase a Beatles. A început cu ăştia mai subţirei de la Offspring… În Anglia există acum studiouri mici care produc Grunge-ul care se cântă în State. Americanii au trupe deştepte care iau elemente de la englezi, iar englezii au trupe care iau elemente de la Americani. Americanii vin şi dau concerte în Europa ca să prindă un aer proaspăt de idei muzicale de pe continentul bătrân. Se întâmplă şi invers fenomenul. Există mereu însă momente de izolare când se reinventează elemente noi de unde apar trupe noi de succes şi diverse subgenuri muzicale noi.

Tare vin nemţii din urmă.

Cu estul europei nu înţeleg ce se întâmplă. Acces la informaţii au toţi. Există mici sclipiri din est. În 1982 am avut o discuţie cu Florian Pittiş, după acre ajunsesem la concluzia că următoarea revoluţie muzicală va veni din răsărit… dar nu a fost să fie aşa. Noi ca şi cultură muzicală… veneau studenţi excursionişti şi grupuri din străinătate să îşi petreacă vacanţa la Costineşti şi în afară de Beatles nu cunoşteau nimic. Nu ştiau de Deep Purple (din America). Aici era foamea de muzică şi se asculta TOT ce se făcea afară.

În 1975, cu Mass Media cântam multe cântece străine (Deep PurpleRolling Stones…).

Componenţa 1975

  • Hans Knall
  • Florin Bosânceanu
  • Dan Ardeleanu
  • Andrei Bosânceanu

….

1985. 10 Years After

Cu Mass Media vroiam să scoatem un album în 1985, Cele 10 Sfere. Acesta avea o linie progresivă foarte tare, cu alternanţe de New Wave. Mă aflam în faza care urma să se cânte în 1989-1990, cu tendinţele proiectului Porno for Pyros, şi altele de gen. Cele 10 Sfere trebuia să fie o operă rock, la care trebuia să repetăm cu întreaga formulă toată vara pe Litoral (ne aflam timp de 4 luni împreună şi puteam finaliza cele 10 sfere pentru două viniluri). Oamenii au prins însă gustul plajei şi se venea doar seara, la programul de cântări.

1987. amintiri cu Petre Magdin

Am cântat două piese bune la Petre Magdin în emisiune, care nu au fost filmate pentru că nu era voie să se filmeze acest gen de muzică. La vremea aceea, muzica rock începea să fie interzisă prin lege. Cjiar dacă era un festival cu muzică de gen, acel festival era denumit generic: Festival de Muzică pentru Tineret, organizat de UTC.

Era grupul Mass Media. Mass Media a avut foarte multe formule de-a lungul anilor. O trupă, când are prea multe formule, nu are viaţă lungă. O formaţie care schimbă mulţi instrumentişti nu poate evolua muzical în nici un fel. Este esenţial să te cunoşti cu colegii tăi. Este ca într-o echipă de fotbal. Este foarte clar când toţi jucătorii sunt buni dar nu jucat împreună să se cunoască… Asta este şi legea colectivului.

1991-1992. Electrecord. Cenzura după 1989

Mass Media a făcut imprimări în studioul radio cu Titus Muntean, iar la vremea respectivă, era Paul Nigrescu director al casei de discuri Electrecord. Electrecord România vroia să scoată o jumătate de disc cu Mass Media. În România exista o lege nescrisă atâta timp cât a existat monopolul Electrecord. Ca să scoţi un LP trebuia mai întâi să imprimi o faţă de disc (pe partea ailaltă era o altă trupă).

Discul a apărut pe plan naţional în 2.000 de exemplare cu Mass Media în 1991. Pe urmă s-a făcut un material cu Mass Media în 1992, în Studioul 24. A apărut aparatură nouă. Titus Andrei a făcut un spaţiu în programul de studio de o săptămână, timp în care am lucrat noi. Discul nou a fost prezentat la Electrecord cu o copertă cu un design făcut de noi (am lucrat cu graficieni) într-o manieră foarte simplă, precum Yes sau Genesis … aşa cum se face şi la casele grele care nu vin cu fiţe legate de faţa de disc.

Mi s-a spus că asta nu este copertă de disc. Mi s-a spus să facem alta.

Şi mi s-a spus că nu vor să fie Mass Media, ci Hans Knall şi Mass Media.

Eu am refuzat. Mass Media nu este un grup de acompaniament sau un grup de mercenari la care le dau partituri şi eu cântam. La acest material au contribuit toţi. Fiecare avea implicare proprie pe piese. Eram ori Mass Media, ori nimic.

Mi s-a răspuns: Nu! Pentru că altfel, nu se va vinde.

Nu s-a mai scos albumul; nu am mai scos nimic.

1993. Colaborarea cu Kappa

În 1992, trupa veche era compusă din 6-7 indivizi (ca şi o trupă de Dixieland). În 1993 a apărut Gabi Schuster şi colaborarea cu Kappa (o formaţie de muzică progresivă de la Cluj).

Componenţa 1998.

  • Alic Dascălu (chitară bas)
  • Sandy Deac (keyboards)
  • Hans Knall (chitară)

Computer (drum machine, ritmurile de tobe)

Am făcut imprimările de sintetizatoare la Yamaha. Restul (chitară, voce, bas, chitara fretless) la Electrecord. A ieşit un material (cu titlul Minus) care nu a fost rău. Materialul îl am şi acuma. Am luat avionul Cluj – Bucureşti de mai multe ori; am făcut o serie de imprimări cu Alic Dascălu la Cluj pe vremea când studioul Taurus încă nu exista. Albumul a fost finanţat de Mihai Pocorschi (10 sept. 1955, actual membru VH-2). El a finanţat trupa, drumurile, hotelul.

Până la urmă discul nu a apărut pentru că pe băieţi nu i-a interesat. Sandy Deac aşa vrea să explice că au fost probleme de sound cu DAT-ul, care distorsionează.

1994. Pelerinaj în Germania

În primăvara 1994 am plecat în Germania şi am înfiinţat proiectul Empty Pockets. Acolo l-am cunoscut pe Johann Hentz (actualul basist la Truda).

Ce mă doare, atunci când duc casetele la radiouri acum, după 3 ani, este că toţi îmi spun să reiau înregistrările.

Eu nu sunt de acord să reluăm aceleaşi înregistrări.

Eu nu vreau să mă repet.

Componenţa 1997.

  • Hans Knall
  • Florin Bosâncean
  • Dana Ardelean
  • Călin Delescu
  • Eugen Enescu

Festivalurile Rock din România în anii 1990.

Îmi pare rău că nu am cântat până acum la Festivaluri. De ce? Pentru că nu se întâmplă NIMIC în România. Festivalurile sunt mici, la care se adună mereu începători, iar asta te oboseşte şi ca artist, şi ca public.

1997. Solista Mass Media. Dana Ardelean

Artistul genial, care a refuzat vehement să se integreze în sistem, ne-a mai povestit despre Dana Ardelean de la Timişoara, solista proiectului Mass Media la momentul respectiv.

Vocea ei seamănă cu Nina Hagen sau Lisa Stansfield. Este ciudată, ieşită din comun. Extraordinar este că ştie engleza şi germana la perfecţie.

Dana Ardelean era angajată la Opera Germană din Timişoara şi mai cânta alături de Arca la vremea respectivă.

1998. Mass Media.

Ne-am reîntâlnit cu artistul la Bucureşti. Un an mai târziu. Era unul dintre primele şi singurele Târguri de Muzică organizate în capitala noastră europeană. Dacă nu greşesc, se lansa singurul album de studio înregistrat şi lansat care poartă numele Mass Media.

Componenţa 1998

  • Hans Knall (clape, voce)
  • Alic Dascălu (bas)
  • Gabi Schuster (tobe)

Vedeţi Hans Knall LIVE joi la Cluj

Hans Knall

(alături de Adi Mitescu)

Joi 6 mai

la Irish&Music Pub

21.00

10 lei

Comments
4 Responses to “Zoom. INTERVIU. Hans Knall. MASS MEDIA”
  1. Mihai S. spune:

    „COMPONENŢA 1975
    Hans Knall
    Florin Bosânceanu
    Dan Ardeleanu
    Andrei Bosânceanu”

    Bietu’ Andrei… mai avea vreo 2 ani pana sa vada lumina zilei…

    • da. acestea sunt numele comunicate de catre artist. este o coincidenta de nume. stiu ca te referi la artistii din deva, care canta cu target. sunt sigur ca aici este vorba de alta familie Bosânceanu.

  2. vladcodorean spune:

    Este vorba de aceeasi familie Bosînceanu , doar ca s-a comis o eroare probabil .

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: