Click. RECENZIE LIVE. 11 Concerte la CLUJ. Cedrz2k. Kumm. Pixels. Maya. Masterpiece. Şatra. Balkan Molotov… Iunie 4 2010

Vineri 4 iunie

Evenimentele din oraş

AlternaTIFF. Ziua 3.

22.30 – 0.00

Ţara arde, babele se piaptănă.

Acum două zile, s-a organizat un meeting de protest sindical împotriva guvernului. 2.000 de oameni s-au adunat în faţa prefecturii. Poliţia i-a dispersat rapid. Meetingul nu avea aprobare oficială. Am înţeles că ştirea a fost ignorată complet de presă.

Acelaşi lucru s-a întâmplat la Satu Mare cu o zi înainte. Acolo se adunaseră 1.000 de sindicalişti.

În aceste vremuri în care se pare că ajungem şi noi cu cuţitul la os, după 20 de ani de Hoţi şi Mincinoşi la putere, Clujul trece printr-un boom de evenimente. Săptămâna asta s-a organizat Festivalul AlternaTIFF, unde am avut parte de multe formaţii de Bucureşti care în mod normal ajung greu să se facă cunoscuţi şi la noi. Pe lângă asta, concertele de club din locaţiile obişnuite pentru aceste evenimente nu au făcut pauză în perioada TIFF-ului. Astfel, am avut o medie de 7 concerte pe seară în perioda asta.

Vineri 4 iunie a fost ziua maximă, cu 11 concerte organizate concomitent în oraş.

În afară de instituţiile de stat, nici o locaţie de concerte la Cluj nu respectă ora de pe afiş.

False Identity

!!

Roland Garros

Str. Horea. 22.20

False Identity are un solist care ştie limba germană … mai mult decât fonetic. Sau cântă în limba română şi nu m-am prins? Ultima piesă a fost Du Hast de la Rammstein, interpretat aproximativ exact ca pe album, lipsit de orice fel de adaptare la stilul trupei… pentru că trupa nu are stil. Este vorba de o trupă de liceeni, care unii pot considera că urcă pe scenă doar ca să atragă atenţia fetelor de la şcoală … că nu poate fi vorba de melodii şi piese, nu în sensul rodat sau finisat al cuvântului. După părerea mea, acest grup tânăr s-a grăbit să urce pe scenă, şi este evident faptul că deocamdată nici nu şi-a pus problema de joc scenic sau vestimentaţie deosebită de scenă. Forţa şi vitalitatea se simte în zdrengăneala monotonă şi poate fi o sursă de inspiraţie pentru rodajul acestor compoziţii brute în timp, care deocamdată sunt interpretate aproape mecanic potrivite vocalizelor scadate ale solistului.

Faptul că 30 de prieteni aplaudă, bisează şi ridică mâinile în aer la cel mai mic semn al formaţiei aflată pe scenă nu consider că este un indicator concludent al succesului formaţiei, nici nu poate fi o unealtă de măsurare a cotei debutanţilor. A fi artist înseamnă mult mai mult decât percepe publicul prezent aici sau decât poate potenţialul artist aflat aici pe scenă să ofere. Sper că este vorba de o etapă în evoluţia scenei locale la Cluj şi sunt încântat de apariţia oricăror debutanţi, indiferent de nivelul de pregătire. Trebuie mult curaj şi un dram de nebunie să urci pe o scenă. Pofta trebuie cultivată şi încurajată, dar mai avem un drum lung de bătut între hobby şi distracţie şi talent creativ şi doza de perfecţionism necesară potenţialului profesionist. Sper că măcar unul dintre băieţii aflat pe scena din Roland Garros în seara asta să aibă un proiect de succes peste 10 ani la Cluj.

În deschidere la Masterpiece, trupa de liceeni şi-a adunat un public pe măsură: 30 de adolescenţi … care păreau a fi singurii spectatori pe care i-ar avea şi Masterpiece în seara asta, având în vedere şi inundaţia de concerte Live în oraş la ora asta. Mişcare deşteaptă. Dacă erau şi mai prevăzători, mai chemau o trupă în deschidere, şi aveau 60 de oameni în sală … Din păcate, nu am mai stat şi la Masterpiece, deşi cânta peste 15 minute. Erau prea multe evenimente la care vroiam să văd atmosfera.

Un semn se acordă din start pentru că se cântă Live.

CTC

Cedrz2k

Carbon

Aforic

Nwanda

Fentam Terra

.

Irish&Music Pub

Str. Horea. 22.10

Sub egida Armada, cei de la Facem Records, care nu şi-au făcut timp să povestim, deşi i-am prins prima dată seara pe la 20.30 la club, chiar după ce se terminaseră probele de sunet, prezenta 6 proiecte hip hop, care trebuiau să urce pe scenă în ordine inversă.

Eu vroiam tare mult să dau mâna cu Cedrz2k în primul rând, cu care făcusem un interviu foarte tare la CZB toamna trecută. Din păcate, se plimba prin oraş şi venea direct la cântare. M-am întors pe la 22.10, sperând că apuc măcar să văd Fentam Terra din Bistriţa. Degeaba m-am întors la Irish&Music Pub. Cu 75 de minute înainte de ora la care sunetistul clubului este obligat să taie sunetul, pentru că aici toate concertele se termină obligatoriu la 23.30 din cauza problemelor cu vecinii din blocul deasupra, concertul celor 6 proiecte nu începuse.

Nu am habar cât s-a cântat şi ce a văzut publicul plătitor de bilet (deşi taxa de intrare se percepea, spre deosebire de marea majoritate a evenimentelor aici, chiar din holul de la scară, imediat ce ai coborât!), că teoretic, fiecare formaţie ar fi avut 15 minute să se desfăşoare … adică, trei piese rap de proiect … Păcat.

Şatra

!!!!!

Diesel Club

Piaţa Unirii. 23.00

O fanfară de ţigani cânta îmbrăcată la costum (muzică în stilul lui Goran Bregovici), un grup de ţigănci făcea hora pe lângă fanfară. Doi cai îşi făceau treburile pe asfaltul străzii, lângă căruţa de lemn parcată în faţa clubului.

Diesel Club organiza o petrecere de ţigani şi toată lumea trebuia să se îmbrace şi să se machieze ca atare… o dovadă a multiculturalităţii europene… cheful urma la subsol… atmosfera a fost … foarte faină.

TIFF

Scena în aer liber

Piaţa Unirii. 23.15

Câţiva zeci de metri mai încolo se făcea o vizionare de film pe scena mare din Piaţa Unirii, un film românesc cu cadre muncitoreşti din anii 80 în cadrul TIFF-ului – cu subtitluri în engleză… zona cu scaune era plină de cinefili.

Maya

!!!.

Le General

Bd. Eroilor. 23.30

50 de metri mai încolo, În Le General, Maya susţinea al doilea concert la Cluj sub noua titulatură împrumutată din mitologia indiană. Spaţiul de cântare este foarte mic la Le General, fiind înghesuit fix în încăperea cu barul. Nicio masă nu a fost scoasă. Se făcuseră trei rânduri de oameni aşezaţi turceşte pe jos. În spatele lor, vreo 10, câţi au mai încăput, în picioare … unii ascultau muzica, alţii discutau între ei … asta se întâmpla la 4 metri distanţă de microfonul solistului (nu există o scenă propriu-zisă la Le General) … şi se cântă la geamurile spre stradă … dar – spre deosebire de Irish&Music Pub, dedesubt se află un magazin, şi deasupra se află podul, deci, nu au vecini şi nu este problemă dacă concertul se lungeşte până după miezul nopţii.

Nefiind fumător, pe mine mă deranjează fumul. Nu înţeleg foarte bine cum rezistă soliştii la barajul de fum suflat în direcţia lor … m-a deranjat că nu am reuşit să fac poze bune la concert. Toţi cei aflaţi în faţa mea erau cu ţigara în mână… o dovadă că facem parte nu doar din Balcani, dar şi din Europa de est.

Le General are aerul Insomniei vechi, pe pe 6 Martie. Din păcate, patronii cred că au deschis barul …pentru bar… după care probabil au văzut că la clubul X, Y, Z se fac concerte şi s-au gândit şi ei că ar fi trendy în Clujul anului 2010 să se facă concerte şi la ei. Sunt curios dacă vor reuşi să mute cântările în încăperea din mijloc, unde formaţiile pot fi urmărite de un grup mai larg de oameni … din 3 încăperi… Mă uitam la cei din sala unde mă aşezasem la masă … toţi discutau între ei. Nu păreau deranjaţi de concertul Live. Toţi plătiseră 5 lei – dar nu pentru formaţie, ci ca taxă de intrare.

În România, cei mai mulţi folosesc radioul nu pentru o susţinere a stării de spirit ci pe post de zgomot de fond … cum se făcea şi în fabrici în anii 80. Aceste obiceiuri de ascultare se reflectă şi în comportamentul publicului la concerte şi în modul în care patronii organizează încăperile improvizate în acest sens.

Formaţia în sine cânta corect. O muzică folk-rock, cuminte, soft, plăcută, dar care nu se imprimă în urechi, nici ca melodie, nici ca refren. Piesele curg, fără sare şi piper. Repertoriul pieselor de la acest concert, per ansamblu, este monoton ca stil. Unii din formaţie au cântat la nunţi, iar asta se resimte. Este greu să faci muzică în România, unde slujba este indispensabilă, repetiţiile sunt mai mult un motiv de relaxare după orele de lucru decât de creaţie productivă pe un fond de randament maxim emanată din suflet şi procesată neuronal, iar cântarea devine o rutină repetitivă de note studiate din copilărie şi scheme care au avut succes la nunţile pe care le-am menţionat mai sus. Maya poate avea succes pentru un anumit grup de oameni care nu poate dansa pe ritmuri folk şi care nu are pleată să dea din cap pe riffuri metalice, dar nu va putea depăşi statutul de trupă de club dacă nu reuşeşte să se reinventeze, nu doar la nivel superficial de nume.

Kumm

!!!!

Terasa Muzeului de Artă

Pţa. Unirii

Ne întoarcem 100 de metri şi 60 de minute înapoi în timp.

22.30

Concertul face parte din Festivalul AlternaTIFF 2010.

Ascultăm formaţia Kumm în 2010. Din păcate, eu fac parte din publicul lor mai vechi care am rămas cu Moonsweat March şi Clowns & Angels în urechi, iar ceea ce fac acuma în formula noua pare, pentru mine cel puţin, ceva foarte Confuzz.

Dar cu timpul ne obişnuim cu ideea. De ceva vreme, Kumm s-a stabilit la Bucureşti, iar membri care nu au fost de acord cu schimbarea mediului, s-au retras. În locul lor au venit muzicieni mai tineri, cu simţ muzical bucureştean. Ce a urmat este transformarea în stil Ben10 de la ceva artistic, eclectic, dar totodată uşor experimental pentru România, în doar încă o altă formaţie care se alătură valului de trupe tinere care promovează genul New Wave Revival de la Bucureşti (având media de vârstă cea mai înaintată din această gaşcă de trupe). Avantajul lor este vârsta şi experienţa nucleului EugenAndrasIordache, care s-au conformat prea repede cu noul val de muzică care mi se pare că prinde mai mult la Bucureşti şi nici nu mi se pare un gen muzical care să dpinuie în timp, cu atât mai mult cu cât 90% din formaţiile româneşti de acest gen compun versuri exclusiv în limba engleză. Astfel, nu prind la un public mai larg pe plan local, şi foarte puţini vor reuşi să iasă capul afară … pur şi simplu pentru că sunt foarte, foarte multe formaţii de gen afară, iar ai noştri nu au o mentalitate la fel de competitivă.

Aici am filmat interpretarea piesei Beautiful Country. Ceea ce nu am prins pe film (din fericire pentru formaţie) a fost prezentarea piesei, făcută de Oigăn, care a comentat că avem o ţară de câcat. Ceea ce am prins pe film în schimb este pronunţia lui Cătă, care se îneacă fonetic la refrenul cu swimen

Formaţia cântă foarte bine cu fostul tobar de la Amsterdams şi basistul de la Go To Berlin.

Terasa este plină din faţa scenei până la bolta arcadei. Se adună 350 de prieteni vechi şi fani noi. La Kumm însă intrarea astăzi este liberă, astfel, nu putem aprecia obiectiv popularitatea lor. La AlternaTIFF, observ un număr crescut de artişti prezenţi în public, ca pe vremuri.

E păcat că încă nu vedem tânărul din Mănăştur şi Mărăşti prezent la astfel de evenimente. Din păcate el este majoritar în oraşul nostru atunci când studenţii pleacă acasă. Drept urmare, în continuare vom avea parte de încă o vară lipsită de evenimente alternative la Cluj.

...

Alternativ Quartet. Pixels.

Zorki. Off the Record.

21.30

Maşina timpului. Mai dăm ceasul înapoi cu o oră.

Este ziua 3 la AlternaTIFF. Undeva în jurul orei 21.30 trecusem a doua oară pe la Zorki să fac interviu şi să povestesc cu cei de la Pixels… care, din câte ştiu, au mai fost o singură dată la Cluj… acum doi ani… Terminaseră proba de sunet. În club se aflau doar organizatorii şi chelnerii. Concertul era anunţat peste o oră. Am apucat să schimb câteva idei şi vorbe cu Dan Şerbănescu şi sper să revenim într-un viitor apropiat cu un interviu legat de trecut-prezent-viitor… Din păcate, nu ne-am mai întors la concert. S-au întâmplat prea multe în seara asta şi după cum vedeţi, am avut despre ce scrie. Sperăm să revedem Pixels la Cluj în altă conjunctură, şi la o oră mai decentă de concert. S-a cântat între 1.00 şi 3.00.

ALTE Evenimente în aceeaşi seară.

Opera Naţională Română. 18.30

Traviata, de Giuseppe Verdi

Dirijor. Adrian Morar

Regia artistică. Emil Strugaru

Maestru de cor. Vladimir Popean

Spectacol interpretat în limba italiană

Pţa Ştefan cel Mare

Filarmonica. 19.00

Seara la Hollywood 2

Casa de cultură a studenţilor

Pţa. Lucian Blaga…

Bistro No.2

Str. G.Clemenceau

Aproape de Piaţa Muzeului.

20.00

A venit o formaţie acustică de muzică folclorică de Ceangăi Basarabeni … cu un nume ce avea Molotov inserat între alte două cuvinte (altul era parcă Balkan…). Concertul a fost promovat strict în această seară prin afişe alb-negru A4 lipite ad hoc pe ziduri şi stâlpi de semafor prin centru. Păcat.

Târgul de ong-uri

Pţa Muzeului

20.30

Corturile sunt montate. Au rămas doar două deschise, iar sub umbra lor cântă o serie de formaţii drăguţe şi talentate de muzică acustică. Eu am prins una care cântă muzică tradiţională irlandeză. Am stat o piesă. Nu am făcut poze. Pe doi din această formulă a cărui nume nu l-am prins, îi cunosc de 10 ani, când făceau parte din O’Mahoneys, înfiinţat de un profesor de limbă engleză de origine britanică, venit pentru un semestru să predea la Facultatea de Litere. Îl cheamă Richard Proctor. 10 ani mai târziu se pare că nu a mai plecat şi se pare că tot muzica tradiţională irlandeză îl pasionează. Se cântă la o diversitate de instrumente acustice în formulă de trei

!!!!!