Zoom. INTERVIU. Marius Tabacu. Director General, Filarmonica Transilvania Cluj

Am intervievat directorul Filarmonicii „Transilvania” din Cluj.

Ajunsese la birou. M-a invitat înăuntru. Venise de la spital.

Şi-a aprins calculatorul, răspundea la telefoane şi mi-a răspuns politicos la întrebări.

CZB: De la câţi ani cântaţi la pian?

Marius Tabacu (Director General, Filarmonica Transilvania Cluj): De la 6 ani. Am făcut Liceul de muzică; am lucrat la Liceul de muzică. Am susţinut şi concerte o vreme.

CZB: Părinţii au fost pasionaţi de muzică?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Bunica a fost pianistă.

CZB: Pianul de la Filarmonică este foarte vechi şi am auzit că au venit specialişti din Germania să facă diagnosticul stării în care se află acest pian. Concluzia lor a fost că se mirau că funcţionează.

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Da, este în stare foarte proastă, nu numai pentru că este vechi, dar pentru că a fost ţinut în condiţii improprii. Acesta este un pian din 1968 sau 1969. În mod normal, pianul poate fi recondiţionat şi pus la punct ca să mai facă faţă solicitărilor Filarmonicii, dar fiind ţinut în condiţii improprii, respectiv, intervenindu-se la el în mod neprofesionist, el se află într-o stare în care nu mai poate fi …salvat. Asta ar costa foarte mulţi bani şi nimeni nu poate să garanteze că o reparaţie capitală, care se ridică în jurul cifrei de 35.000 euro, ar da rezultate.Astfel, singura noastră soluţie este să găsim mijloacele prin care să cumpărăm un pian nou.

http://www.steinway.com/pianos/buyers-guide/

Byte. Firma SENIA, in calitate de reprezentant STEINWAY & SONS in Romania, va sta la dispozitie cu orice tip de informatii cu privire la pianele si pianinele STEINWAY & SONS. Firma SENIA va pune la dispozitie in centrul Bucurestiului cel mai mare magazin si show-room de profil din Romania (peste 2000 mp) unde puteti vedea si testa produsele noastre in cele mai bune conditii, in spatii speciale, dedicate publicului iubitor de muzica.

Nu am reuşit să obţin un catalog de preţuri fără să intru în discuţii directe cu reprezentantul… Pe un sait Canadian de pianuri recondiţionate, am văzut preţuri între 20.000 şi 25.000 de dolari. Deci, suma menţionată de director pentru un pian nou este corectă.

CZB: Aţi venit ca director în octombrie 2007. Atunci aţi zis că pentru un oraş cu potenţialul economic pe care îl are Clujul, care îşi permite să construiască Malluri, dar are instituţii de prima mână pe stradă este un banc prost. Consideraţi că edilii oraşului Cluj au mai evoluat cultural în aceşti trei ani de când aţi fost numit director la Filarmonică?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Da. Sunt perfect de acord cu ce am spus şi acum 3 ani. Nu s-a schimbat nimic. Dimpotrivă, este o situaţie mai mult decât paradoxală că un oraş ca şi Clujul nu are

  • o Sală de concerte
  • o Sală de congrese
  • un spaţiu de Expoziţie adecvat
  • Academia de Muzică este pe drumuri… pe punctul de a fi dată afară… imobilul în care se află sediul ei actual a fost câştigat în instanţă de către Biserica Greco-Catolică
  • Liceul de Muzică este în aceeaşi situaţie

Toate aceste pepiniere de artişti se găsesc într-o stare mai mult decât precară… de Filarmonică nici nu mai vorbim. Repet, un spaţiu expoziţional, spaţiu muzeistic adecvat nu există. Ceea ce este la Muzeul de Artă este învechit şi pe deasupra după câte am aflat tocmai ieri de la televizor, şi Castelul Banffy este revendicat, deci şi Muzeul de Artă este pe punctul de a se afla într-o situaţie foarte neplăcută.

În condiţiile astea, mă întrebi ce pretenţii mai putem avea noi, Clujenii, ca să fim consideraţi o Capitală Culturală, măcar a Transilvaniei, în condiţiile în care, după câte ştiu eu, în cultură, nu s-au făcut investiţii majore de câteva decenii bune.

Nu ştiu care a fost ultima investiţie culturală a Clujului, după ce s-a construit sala şi clădirea Casei de cultură a Studenţilor, unde ne aflăm acum, care datează din 1960, de pe vremea lui Gheorghe Gheorghiu Dej.

Poate au mai fost investiţii … dar acelea au fost minore şi acum mie îmi scapă.

Să nu ai o Sală de concerte, o Sală de conferinţe, o Sală cu dotări mai ample, cu instalaţii adecvate aferente, la nivelul cerinţelor europene … înseamnă că vrei să fii un surogat pe post de Capitală culturală.

Practic, Clujul are o mulţime de creiere şi de suflete creatoare excelente, dar acestea sunt nişte indivizi … mulţi, ce e drept, şi de foarte bună calitate, dar cultura este un lucru global, care aparţine tuturor.

CZB: Toţi artiştii se plâng de acustica sălii de la Casa de Cultură a Studenţilor, care găzduieşte şi spectacolele Filarmonicii.

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): La Casa de Cultură a Studenţilor nu acustica este cea mai mare problemă. Bine, nu este o acustică perfectă, nu este o acustică adecvată. Sună. Se aude ce se cântă pe scenă. Cum se aude … asta este altă mâncare de peşte. Cum arată, asta este altă mâncare de peşte. Cum arată dotările sălii, iară este altă poveste. Astfel, ca să ajungem la problema acusticii, mai trebuie să trecem de câteva hopuri mai simple, mai evidente, care deranjează mai multă lume.

Izolarea fonică… dacă în sala deasupra noastră se fac repetiţii de dans, concertele sunt practic compromise. Se aude tot ce se întâmplă în jurul sălii, nevorbind de zgomotul străzii, de salvări, maşini de poliţie şamd.

CZB: Aţi încercat să faceţi parteneriate cu anumite frme private?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Prea puţin. Ştii cum este la noi Legea sponsorizării care nu prea încurajează firmele private să bage bani în cultură, mai ales că banii aceştia nu se văd imediat. Rezultatele investiţiei în cultură se pot vedea doar în timp.

Trebuie să fac paralela cu un meci de fotbal, care aduce bani sponsorilor instantaneu, prin drepturile de televiziune, prin reclamă,  biletele vândute … şi deja este vorba de altă industrie.

Totuşi am reuşit să facem Toamna Muzicală din sponsorizări anul trecut. Sper să fie şi anul acesta la fel.

CZB: Există o problemă în cadrul pepinierei muzicienilor din Cluj? Sunt mulţi care pleacă la Bucureşti, spre exemplu?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Nu sunt chiar aşa de mulţi şi trebuie menţionat că pe scena Filarmonicii Transilvania din Cluj sunt foarte mulţi tineri. Spre exemplu, la concertul din această stagiune dedicat muzicii lui Bach, orchestra a fost cu o medie de vârstă până în 35 de ani, ceea ce este foarte bine. Deci, avem foarte mulţi tineri, foarte talentaţi, care se acomodează pe zi ce trece cu stilul de a cânta al orchestrei. Nu ducem lipsa nici de cadre bine pregătite tinere.

CZB: Au fost artişti de la Filarmonica din Cluj care au plecat în străinătate?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Da, sunt foarte mulţi artişti care călătoresc prin lume. Unii pleacă la Bucureşti pentru că atracţia financiară este mare.

La Orchestra Radio, care este sub altă legislaţie, sau la Orchestra Enescu, care are iarăşi, altă legislaţie, se câştigă mult mai bine. Acesta este un argument pe care nu putem să îl contracarăm.

CZB: Au fost care s-au întors la Cluj?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Da, au fost – şi au fost şi oameni care au venit de acolo la Cluj, în mod special, din diferite motive, în primul rând artistice. Se întâmplă acelaşi fenomen şi invers.

CZB: Am povestit cu dirijorul Misha Katz (FR, RU), care a zis la CZB că este impresionat în mod deosebit de colectivul profesional care se află la Filarmonica Transilvania şi crede în potenţialul orchestrei pe termen lung…

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Da. Colectivul Filarmonicii Transilvania este un colectiv excelent. Se poate lucra foarte bine cu el, fiind foarte receptiv. Asta este important.

Îţi dai seama că nu este un lucru tocmai uşor să te mulezi pe personalitatea unui dirijor care se schimbă săptămână de săptămână. Tocmai de aceea am insistat şi am reuşit să avem doi dirijori permanenţi: unul principal, pe Nicolae Moldoveanu, şi dirijorul permanent, care este Mihai Agafiţa, care au fiecare câte 7-8-9 concerte pe stagiune, fiindcă aceştia sunt oamenii care clădesc orchestra, care formează orchestra, ca un fel de antrenor … (râde), urmând ca toţi ceilalţi care sunt invitaţi temporar să aibă un colectiv închegat cu care să poată lucra.

În orice caz, la noi nu vine să cânte oricine, asta este clar. Toate concertele, toate programările sunt aprobate de Colegiul artistic. Fiecare are dreptul să îşi dea cu părerea. În urma analizei, tragem concluziile şi facem proiectele pentru următoarea stagiune.

CZB: Mihai Agafiţa este cetăţean al Republicii Moldova?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Are şi cetăţenia română. El este dirijorul principal al Filarmonicii din Chişinău şi dirijorul permanent al Filarmonicii noastre.

CZB: Mihai Aţi fost profesor la Liceul de Muzică până în 1990. Aţi renunţat la post datorită condiţiilor sau pentru că aţi avut alte ambiţii?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): În 1990, toată lumea credea că poate să schimbe lumea. Atunci m-am mutat la televiziune, unde am lucrat până în 1993, an în care mi-am făcut propriul meu studio de producţie, la care mai lucrez şi astăzi, Video Pontes.

Byte. Există şi o Fundaţie cu acelaşi nume (Video Pontes),dedicată filmelor documentare, înfiinţată alături de Maksay Ágnes în 1994. Nu are websait.

CZB: Aţi regizat 14 filme documentare. Aveţi un subiect preferat?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Nu. Documentarele acoperă diverse teme. Ele sunt produse şi în limba română, şi în limba maghiară. Acum, spre exemplu, lucrez la un film artistic cu păpuşi… Rosza şi Ibolya. Este o poveste clasică de copii cu o prinţesă. O zgribţuroaică bătrână şi un tânăr care trebuie să treacă 3 probe ca să şadă lângă mâna prinţesei şi care până la urmă se termină cu bine. Este un proiect care l-am câştigat la televiziunea maghiară.

În general proiectele de filme la care am lucrat au fost câştigate la diverse concursuri organizate de diverse fundaţii de televiziuni.

CZB: Care a fost experienţa pe care aţi câştigat-o la Televiziune …sau la Radio Cluj?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Pe vremea aia erau împreună. Astfel, am făcut şi televiziune şi radio. Am vrut să fac presă, am vrut să fac Radio, am vrut să fac Televiziune, emisiuni în direct … a fost foarte util pentru mine.

CZB: Care ar fi un documentar produs de Dvs. pe care m-aţi sfătui să îl văd cu interes deosebit?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Zona Maramureşului, spre exemplu. Este un film care mie îmi place foarte mult.

CZB: Filarmonica Transilvania va împlini 55 de ani la anul. Ce se întâmplă cu proiectul sălii noi?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Până la anul sigur nu se va face nimic. Deocamdată s-a publicat un concurs de idei, dintre care vor fi alese cele mai bune, după care se va face licitaţia pentru proiect şamd. Deci mai durează.

CZB: Dar aţi încercat să renegociaţi chiria pentru sala veche a Filarmonicii?

Marius Tabacu (Director Filarmonica Transilvania): Nu prea am reuşit să ajungem la nici un fel de rezultat prin discuţiile avute cu Universitatea Babeş Bolyai, aşa că deocamdată trebuie să ne mulţumim cu ceea ce avem.

DESEARĂ se încheie stagiunea de spectacole 2009 – 2010

Vineri, 25 iunie

Orchestra Simfonică a Filarmonicii de Stat „Transilvania”

  • Dirijor: Nicolae Moldoveanu (Elveţia)

  • Solist: Naoko Anzai (Japonia)

Casa de Cultură a Studenţilor. 19.00

Program.

  • M. Glinka – Ruslan şi Ludmila
  • C. Saint-Saëns – Concertul pentru pian nr. 2, în sol minor
  • D. Şostakovici – Simfonia a IX-a în Mi bemol major op. 70

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: