Click. RECENZIE. George Nicolescu. Cătălin Filipoiu. CLUJ. 24.06.2010

Joi 24 iunie 2010

Joia de Folk sub felinare

Irish&Music Pub

George Nicolescu

Cătălin Filipoiu

Seara Joia de Folk sub felinare a început ca de obicei, mult întârziat.

Problema este mereu aceeaşi. Numărul mic al spectatorilor se datorează

a. pentru că promovarea lasă de dorit

b. pentru că genul place la un public mai restrâns

c. pentru că lumea e obişnuită deja cu întârzierea orei de concert – şi nu vine la ora afişată

Organizatorul, Emeric Imre, care este vinovat pentru acest haos al orei de începere, amână din ce în ce mai mult spectacolul, cu fiecare săptămână ce trece … aşteptând ca cei 10 de spectatori sosiţi de la orele 21 să se dubleze până la orele 22. Din fericire, acesta a fost ultimul spectacol al sezonului de primăvară.

Cătălin Filipoiu

!!!!!

Eu nu ştiam cine este Cătălin Filipoiu şi am luatăo drept o amânare suplimentară a programului (ce nu poate fi amânat destul cu ceasul, mai poate fi amânat un pic prin trupe de deschidere care nu sunt anunţate pe afiş).

Spre marea mea surprindere, de data asta, persoana aflată cu chitara în mână chiar m-a impresionat cu inflexiunile subtile şi calculate, dar care păreau cât se pare de naturale şi spontane, ale solistului … care după concert, schimbând două vorbe cu el, am aflat că este de fapt fiul regretatei Tatiana Stepa, venit de la Lupeni, special pentru această seară găzduită de Emeric Imre.

Vom reveni cu un interviu în cursul verii.

Consider artistul talentat ca voce. Fiind debutant pe scenă, părea foarte timid. Deşi trecut de prima tinereţe, şi deşi a interpretat strict piese preferate ale mamei lui (Tatiana Stepa), sper să mai auzim de el şi sper să revină şi la toamnă – dar şi cu piese proprii.

George Nicolescu

!

Nota nu este o apreciere a talentului artistic, ci a spectacolului oferit. M-am blocat observând încă de la prima piesă nenumărate gafe de organizare, lipsă de simţ estetic în gestionarea unui astfel de concert de club şi lipsa crasă de management al imaginei artistului nevăzător.

Bunul simţ estetic cerea în primul rând ca artistul să fie condus pe scenă… şi organizatorul local şi managerul cu care a venit George Nicolescu la Cluj, trebuiau să se gândească la acest prim amănunt. Cum vrei să se imprime respectul pentru artist în mintea omului de rând dacă îl laşi pe bietul solist să stea în picioare în semi-întuneric, în faţa scenei?

În acelaşi timp, reflectorul era fixat şi lumina un scaun gol pe scenă.

Mă uitam la artistul în vârstă, îmbrăcat în haine de stradă, într-un tricou cu mâneci scurte, şi mă gândeam la cât de complicat ar fi fost să se îmbrace în culise în tot timpul cât s-a aşteptat (peste o oră) ca să înceapă concertul. Ideal, artistul, care ar fi trebuit să cânte pe scenă, la microfon, ar fi fost îmbrăcat la costum, cu cămaşă albă şi cravată. Era chiar atât de complicat, pentru un concert de o oră la Cluj să aibă o prezenţă scenică de impact pentru ca cei câţiva admiratori ai săi să rămână cu o impresie adevărată după concert?

Mă gândesc aici că publicul nu cere mai mult pentru că nu există tradiţie şi publicul nu ştie cum s-ar putea prezenta altfel un astfel de concert. Organizatorii şi Managerii nu oferă mai mult pentru că nu au nici ei experienţă şi un simţ critic în a prezenta un spectacol adevărat.

Aceste detalii îl costau un pic doar pe artist (costumul nu trebuia să fie un Armani!). Restul detaliilor nu costau nimic în plus pe organizatori, doar zece minute în plus să se schimbe artistul şi două minute în plus să fie condus de cineva pe scenă. Atât.

Mă gândeam la artiştii de vârsta lui George Nicolescu, care la etatea şi experienţa lui artistică, în SUA ar fi cântat aproape constant la diverse cazinouri din Las Vegas.

Pâna aici am povestit de ambalaj, şi nu de conţinut.

Prima piesă a început. Scena era goală. Artistul cânta la un microfon.

De unde venea toată instrumentaţia complexă a melodiei?

De la un laptop, legat la mixer, amplasat de sunetista artistului, pe care o cheamă Diana, care dădea câte un click la începutul şi finalul citirii fişierelor în format mp3 de pe harddisk.

Sinistru.

Cântat cu negativul?

Ce sec. Ce lipsit de simţ estetic în ceea ce priveşte prezenţa scenică.

Cât de mult ar fi fost ca un prieten, chiar al organizatorului local, să fie adus de formă cu o claviatură electronică pe scenă, pe partea dreaptă a artistului (care stătea cu privirea fixă la stânga), şi să se prefacă că se cântă ceva la clape în timp ce mp3urile ar fi ieşit din programul clapei?

Cât de mult ar fi contat la imaginea artistului în această seară un pic mai multă atenţie la aspectele estetice ale cântării … asta de fapt face diferenţa între artistul în vârstă care cântă la Las Vegas şi artistul în vârstă care cântă în cluburile din România.

Este vorba de o diferenţă de clasă, de aspecte ale imaginei, ale modului în care prezinţi şi îţi vinzi marfa. Şi atunci, poate înloc de 20 de persoane, ar fi venit 50 sau 100 …

Dar aşa, cum s-a prezentat concertul acesta, în stil Karaoke, că dacă intrai în sală şi nu ştiai cine este George Nicolescu şi nu ştiai că este vorba de un concert, îţi venea să iei microfonul din mâna omului şi să cauţi un ecran cu versurile scrise pe el…

Concluzia rămâne aceeaşi ca şi acum un an jumate când am început să facem critică constructivă pe tema domeniului muzical artistic din România: nu ştim să ne respectăm talentele; nu ştim să ne respectăm artiştii în vârstă. Cel mai rău lucru este că tinerii care vorbesc astăzi cu răutate despre “dinozauri” vor ajunge în curând în axact aceeaşi ipostază ca şi George Nicolescu, neajutoraţi şi aranjaţi penibil în tricou în faţa scenei, cu muzica pe negativ. Nu văd alt viitor pentru scena artistică dacă artiştii nu încep să se respecte mai mult unii pe alţii în dorinţa de a evolua şi nu de a se plafona, fiind mulţumiţi cu condiţiile ce li se oferă de către organizatorii şi managerii lipsiţi de şcoală şi dezorientaţi.

Publicul este penibil că acceptă astfel de evenimente. Nu îmi pasă că artistul vine o dată la 10 ani la Cluj. Atunci când vine, ar trebui să se respecte pe sine în primul rând şi să nu accepte să facă astfel de concerte de sacrificiu, doar de dragul cântării de club.

Vina de fapt nu este a artistului dat ca exemplu aici, care nu vede ce se întâmplă şi nu îşi dă seama de importanţa ce a căpătat-o impactul vizual în orice domeniu în 2010.

Nota nu este o apreciere a talentului artistic, ci a lipsei de profesionalism a organizatorilor.

În primul rând cei care s-au gândit să organizeze un astfel de concert care frizează playback-ul.

În al doilea rând cei care ţin la artist şi gestionează imaginea, ţinuta şi distincţia artistului.

Dacă oamenii din spatele lui George Nicolescu chiar iubesc artistul şi ţin la el, atunci astfel de apariţii în public nu vor mai fi organizate în astfel de condiţii pe viitor.

CZB nu este deloc de acord cu connotaţiile meschine şi jenante ale expresiei “Lasă că merge şi aşa”… Nu! Nu merge şi aşa!

Criza la noi nu cred că ţine atât de mult de bani, cât de lipsa de bun simţ; problema este cronică.

Decât să mergi la un astfel de concert, mai bine descarci mp3uri cu muzica de pe net şi asculţi acasă la căşti. Atmosfera este, din păcate, în acest caz, exact aceeaşi.

Dacă scoţi o bere de la congelator şi o laşi un pic pe mousepad să scoată puţini aburi la lumina veiozei, atmosfera poate fi chiar mai bună acasă.

După ce am fost martor la acest concert, consider mai mult decât evident faptul că distanţa dintre noi şi Occident nu se mai poate măsura în timp.

Comments
2 Responses to “Click. RECENZIE. George Nicolescu. Cătălin Filipoiu. CLUJ. 24.06.2010”
  1. andra spune:

    in luna februarie , la Casa Studentilor din Cluj , George Nicolescu a avut un recital magnific, intr-un spectacol de lansare al unui album scos de Victor Socaciu. Daca atunci nu erai atent la evenimentele culturale din Cluj, te asigur ca ai avut ce pierde. Dar cauta te rog inregistrarile video pe yotube, si ai sa ramai uimit cand ai sa descoperi ca artistul a stat pe primul rand si la momentul recitalului sau s-a ridicat si a cantat de la baza scenei.
    PENIBIL, nu? Chiar daca sala l-a aplaudat in picioare minute in sir. Mergi mai departe si vezi inregistrarile din tot turneul. Asa face un critic adevarat, ca sa nu-i scape un amanunt ca acesta. Bucuresti, Ploiesti ,Timisoara ,Oradea,Iasi,Bacau …..peste tot George Nicolescu a ridicat salile in picioare cantand de langa scena.DE CE OARE? De doi ani, din motive numai de el stiute si respectate de organizatori , George Nicolescu nu mai urca pe scena. E un lucru bine stiut de cei care-l cunosc si care il apreciaza. Desigur marii cunoscatori n-au apucat sa afle, poate pentru ca nici nu i-a interesat. George e un om minunat si un artist pe care nu ai nici un drept sa-l judeci.
    PS inca ceva
    Sugereaza organizatorilor o formatie care sa-l acompanieze life si niste efecte speciale a la Michael Jakson, dar ai grija sa te incadrezi in cele 20 de bilete vandute (adica 3 milioane), cu tot cu drum si cu cazare .
    Sau apuca-te personal sa organizezi ceva , inainte de urmatoarea recenzie !

    • nu am habar cine a organizat concertul din februarie, dar te asigur ca daca era PROMOVAT as fi aflat de el si nu evitam concertul.
      in rest, tot ce scrieti este OFF-TOPIC.
      cronica de concert se refera strict la concertul de la recitalul de la Irish&Music Pub.
      Afland despre turneu, sunt cu atat mai contrariat, de ce avea nevoie de aceasta cantare de club, care a fost jenanta avand in vedere imaginea lui.
      Daca nu ati citit atent articolul, ma repet, ca il respect foarte mult, il admir ca artist si am fost efectiv mahnit de conditiile in care s-a prezentat la Irish&Music Pub si modul gresit de a promova artistul. asta am si exemplificat in articol.
      rog sa recititi si sa vedeti filmarile, toate se refera strict la cronica acestui concert.
      In momentul in care as face o cronica DE TURNEU, ar trebui sa fiu prezent pe parcursul intregului turneu, nu sa ma uit la filmari facute si postate de altii, subiectiv pe youtube.
      Asta inseamna profesionalism.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: