Click. RECENZIE. ARTmania. Ziua I. The Sisters Of Mercy. 13.08.2010

ARTmania, este deja un festival cu tradiție în România. Un festival care încetul cu încetul s-a impus ca unul dintre greii festivalelor din România … şi să sperăm că nici Sonisphere nu ne va ocoli de acum încolo, pentru ca ARTmania să aibă o competiție şi să ajungem să ne batem în festivaluri de genul acesta.

Pentru cronica ARTmania, voi descrie pe scurt cele văzute și auzite de mine.

Astăzi, scriu despre prima zi de Festival, vineri 13 august.

Haide să ne luăm mai întâi de organizare. ARTmania după cum deja toată lumea știe se ține în Piața Mare din Sibiu, un loc pe cât de frumos pe atât de plin de probleme legate de acustică… şi totuşi, din fericire, nu au fost foarte multe probleme de genul acesta. ARTmania ne-a arătat încă odată cum se face treabă. Dacă pe afiș scrie că la 19:30 începe concertul, atunci trebe să urce artistul pe scenă și să cânte la 19:30, chestiune care s-a întâmplat întocmai în ambele seri. Amenajarea locației a fost reușită, condiții civilizate, prețuri decente la consumabile – bere, apă, suc. Rămân în continuare amuzat de jetoanele care trebuiesc cumpărate pentru a le schimba pe băutură ulterior. Mă gândesc că înainte oamenii care trebuiau să vândă bere furau ca în codru și au zis organizatorii că trebe orpită hoția asta și au introdus jetoanele. Nu e un lucru rău, dar fiind leneș nu îmi place să stau la două cozi ca să îmi iau o bere – soluția este să cumperi de la început câte jetoane crezi că poți duce.

Se pare că nu am ce să le reproșez celor de la ARTmania la punctul ORGANIZARE, din contră trebe să fie dați ca exemplu.

Vorba multă … u know the rest.

ARTmania. Ziua I

Swallow The Sun

!!!!

Swallow The Sun a urcat pe scenă la ora stabilită, chit că lumea încă mai cumpăra o bere, un pop-corn, mai se îngrămădea la intrare. People, la genul astă de festival nu există trupă de deschidere, pentru că fiecare dintre formațiile prezente în acest an abordează stiluri diferite. Swallow The Sun este o trupă de melodic death / doom death din Finlanda. Fiind și primii și în prima zi au avut parte de o surpriză nu tocmai faină și anume lipsa publicului. Din ochi am estimat un public de aproximativ 500 – 600 de oameni. Păcat – mare păcat pentru că stilul depresivo / melancolic abordat de Swallow The Sun merita mai multă atenție din partea publicului. Nu pot să spun că show-ul a avut de suferit din cauza asta, but still, este un pic trist să fii pe scenă și să vezi mai mult de jumate de piață goală. Am ascultat bucuros recitalul lor, pentru că îmi dorisem să îi văd de mult live. Am eu acolo o slăbiciune pentru zona Finlandei și a muzicii lor. Nu pot să spun că sunt deschizători de drumuri în ale muzicii metal, dar nu sunt nici de pe drumuri. Într-adevăr, se pot număra pe degete trupele de gen, însă dacă formația reușește să te zgârâie unde trebuie, rămâi fan. Nu prea sunt multe de spus legat de Swallow The Sun; păcat că nu au cântat mai mult, păcat că nu au avut un public mai numeros.

ARTmania. Ziua I

Kamelot

!!!!!

Kamelot, aici deja intăm într-un subiect destul de dezbătut weekendu astă la ARTmania. Dacă meritau sau nu Kamelot să fie cap de afiș în prima seară sau nu. Din punctul meu de vedere este un no brainer, bineînțeles că trebuiau. Deși Sisters Of Mercy sunt legendele care sunt, dar să nu uităm că epoca lor a trecut. Drept dovadă evaporarea majorității publicului după Kamelot. De Kamelot am mai vorbit și la Pol Position. Este o trupă excelentă de power metal, cu unu dintre cei mai buni frontmani care există, iar cei care au fost la Sibiu cred că îmi vor da dreptate aici. Din câte am înțeles Kamelot a reușit să strângă aproape 3.000 de oameni la recitalul lor – nu pot să confirm sau să infirm pentru că eram prins în vâltoarea concertului și oriunde întorceam capul vedeam numai oameni, așa că o să cred știrea, dacă știți altceva să ne spuneți – Atâtea epitete îmi vin în minte când vine vorba de prestația celor de la Kamelot, însă mă voi lua un pic de suntetist, nu știu pe ce butoane a apăsat sau s-a întâmplat dar Kamelot a avut după părerea mea cea mai proastă sonorizare dintre toate trupele. Recitalul a fost unul energic cu publicul cântând împreună cu Kahn la mai toate piesele. Au fost piese vechi și nu au uitat să își promoveze albumul nou care va ieși în Septembrie. A făcut Kamelot cel mai bun show în prima seara? You bet your sweet ass they did. Atmosfera a fost de vis, iar comunicarea cu publicul a fost foarte frumoasă. Am fost încâtat să îi văd într-un final și pe ei live. Până aici, seara a fost perfectă; bifasem două trupe pe care am vrut să le văd.

ARTmania. Ziua I

The Sisters Of Mercy

!!!

The Sisters Of Mercy, sunt ferm convis că mai mult de jumătate din publicul care a fost prezent la ARTmania anul acesta nu știu cine sunt The Sisters of Mercy.

The Sisters of Mercy este o trupă de electro punk / post punk / gothic rock fondată în 1980, care are la activ 3 albume de studio, sunt considerați pioneri ai muzicii electro, formație care a influențat generații întregi. E greu să digeri muzica live care a fost de actualitate și super ascultată acum 30 de ani. Vreau să spun că The Sisters of Mercy au cântat prost? Never. Tangențele mele cu această formație au fost la fel de fugitive ca și experiența mea cu ei la ARTmania. Piesele Dominion sau Mother Russia sau arhicunoscuta Temple of Love, mi-au adus un zâmbet pe față, but still nu pot gusta genul acesta de muzică. Suntem totuși în 2010. Asta e părerea mea. Acum vreau să mă transpun în pielea oamenilor de vârsta părinților mei care au apărut când a început concertul. Era mai mult decât frumos să îi vezi cum se bucură, cum se mișcau aproape hipnotizați pe ritm, mai mult ca sigur nu se așteptau să vadă vreodată trupa pe care o ascultau în tinerețe cântând după 30 de ani la Sibiu. Este unul din motivele pentru care nu comentez alegerea celor de la ARTmania de a aduce această trupă la festival. Până la urmă mai sunt și alte generații de rockeri care s-ar bucura și ei să vadă trupa lor preferată live.

Autor: Sir Olaf Pol

Mâine continuăm cu ARTmania. Ziua II.