MOMENTE ROCK. Acum 20 de ani. Trupa Judas Priest acuzată de sinuciderea unui tânăr. August 1990

Ideea că muzica tineretului ar fi satanistă sau că instigă la acte violente este o noţiune mai bătrână decât bunicii noştri. Acum 50 de ani se vorbea cu răutate despre modul imoral în care Elvis Presley dădea din şolduri în timp ce cânta. Cu câteva decenii înainte de asta însă, părinţii erau complet contrariaţi de faptul că fiicele lor îşi scurtau fustele şi se cuplau cu băieţi de culoare, fiind influenţate de notele muzicii jazz – nou-apărute.

Se discută deja de aproape un secol despre ideea mesajelor subliminale transmise prin muzica tineretului. În acest timp se merge atât de departe cu ideea mesajelor subliminale, că se consideră că unele ritmuri provoacă sinucideri în masă! Charles Manson (criminal în serie n. 1934 şi condamnat pe viaţă) a dat vina la un moment dat pe muzica celor de la The Beatles pentru activitatea lui criminală din anii 60.

J. Edgar Hoover (primul director FBI, din 1935 – 1972) credea cu toată sinceritatea că muzica rock’n’roll a făcut parte din complotul comunist sovietic de a submina societatea americană. Astfel, în timpul mandatului său ca director FBI, se analizau piese apreciate de majoritatea tinerilor, precum Louie Louie (Hit din 1963, al celor de la The Kingsmen, compus de Richard Berry în 1955) pentru mesajele vulgare ascunse în versuri…

Rob Halford a declarat la proces că Judas Priest s-a mai jucat în studio, având şi înregistrări cântate în revers. Acesta a fost punctul culminant al acuzaţiei în procesul împotriva artistului Judas Priest în august 1990, privind mesajele subliminale din muzica înregistrată pe cel de al patrulea album de studio, Stained Class, considerat de vină pentru sinuciderea lui Ray Belknap şi defigurarea lui Jay Vance în 23 decembrie 1985.

Artistul l-a adus ca martor pe expertul Anthony Pelicano, care a analizat benzile de magnetofon în procesul Watergate, după care şi-a dat demisia preşedintele american Richard Nixon în 1972. El a pus piesa Better By You. Better Than Me la o viteză mai mică, la tribunal. Ceea ce se auzea erau câteva respiraţii ale solistului Rob Halford, împreună cu un riff de chitară. Aceste două sunete, cuplate, sunau ca şi uuwee, uuwee. Când se suprapune ritmul tobei peste asta, efectul auditiv poate fi rostirea cuvintelor englezeşti Do it. Do it.

Glenn Tripton, chitaristul de la Judas Priest, a povestit ulterior că a văzut cum s-a schimbat mimica feţei procurorului când a intrat Anthony Pelicano în sală. Avocatul vătămatului, Ken McKenna, şi-a dat seama cât de serioasă este treaba şi că s-a băgat ca musca în lapte. A mai fost nevoie de şase săptămâni din acel moment ca judecătorul Jerry Carr Whitehead să dea sentinţa finală, în favoarea artistului.

Formularea oficială a fost că orice mesaj subliminal prezent pe albumul Stained Class nu este de vină pentru decesul celor doi tineri.

Asta însă implică faptul că au existat mesaje subliminale pe album, deşi Judas Priest a dovedit la tribunal că nu a existat aşa ceva. Formularea sentinţei a fost contradictorie şi artistul nu a fost mulţumit de exprimarea aleasă de judecător. S-a considerat că expresia respectivă a fst menită să salveze cumva situaţia penibilă a sistemului legislativ american, care a acceptat să se judece acest caz, care a durat aproape două luni şi a costat o căruţă de bani. Numai Judas Priest a avut cheltuieli în valoare de $250.000 USD pentru soluţionarea procesului.

Acest proces este istoric prin faptul că putea crea un precedent nu doar pentru artiştii implicaţi în muzica heavy metal. Dacă s-ar fi dat câştig de cauză acuzatorului, toată literatura, cinematografia şi fonogramele muzicale înregistrate de-a lungul istoriei puteau fi judecate pentru mesaje subliminale.

Era o tonă de sânge. Puşca parcă era acoperită cu un strat gros de ulei. Era atâta sânge că de abia puteam folosi arma. Am încărcat-o. Era rândul meu. M-am pregătit. Mă gândeam la toate lucrurile pentru care merita să trăiesc. Aveam viaţa mea în faţa ochilor mei. Dar nu aveam niciun control asupra situaţiei. Am ţintit arma şi am tras…

– Jay Vance (1988)

Ambii tineri aveau accese de alcoolism şi proveneau din familii divorţate.

Jay îşi bătuse mama de mai multe ori, aceasta ajungând la spital de două ori după rănile provocate.

Ray fusese arestat pentru exhibiţionism.

Sparks, Nevada (SUA). Noaptea dinaintea ajunului de Crăciun, 1985.

Prietenii Ray Belknap (18) şi Jay Vance (20) au stat şi au băut 12 beri (aproximativ 4 litri), ascultând albumul Stained Class. Judas Priest timp de cinci ore. Ray Belknap tocmai pierduse un pariu cu şeful lui jucând biliard. Era vorba de plata lui pe o zi întreagă ($50 USD). La un moment dat, se aud versurile Keep the world with all its sin/ It’s not fit for living in, la care Jay propune amicului, Let’s leave this world. Ray scoate puşca lui preferată din dulap, şi merge împreună cu Jay într-un parc apropiat (acţiunea tragică se petrece lângă caruselul din faţa bisericii Community First Church of God). Acolo, Ray se decapitează, iar Jay se desfigurează, dar supravieţuieşte. Urmează ani de operaţii estetice, în care tânărul devine dependent de cocaină – şi moare după o supradoză cu metadonă, de Ziua Recunoştinţei (Thanksgiving, 1988).

Aunetta Robinson, mama lui Ray Belknap, află detaliile nopţii tragice şi dă în judecată casa de discuri CBS Records şi artistul Judas Priest, cerând daune în valoare de $6,2 millioane USD, fiind convinsă că versurile albumului Stained Class au pus mesajul subliminal în capul băieţilor, că singura soluţie pentru a trăi este să mori. Dovada principală cu care s-a prezentat la proces a fost mesajul subliminal “Do it” care poate fi auzit atunci când asculţi muzica piesei ”Better By You, Better Than Me” la o viteză mai mică.

Termenul pareidolia este citat la proces. Pareidolia este tendinţa creierului de a căuta elemente familiare în imaginile şi sunetele cu care vine în contact. Mesajul subliminal al piesei Better By You, Better Than Me devine evident celor care sunt atenţi la aceste elemente senzoriale.

Formaţia a auzit de tragedia băieţilor şi ştia că părinţii dădeau vina pe muzica lor pentru cele petrecute în suburbia oraşului Reno, Nevada. Cinci ani mai târziu, formaţia se afla în turneu şi a ajuns în statul Nevada, unde i se înmânează citaţia de a se prezenta în instanţă. În Legea Statelor Unite se specifică faptul că pârâtul poate primi citaţia doar atunci când se află în statul unde va avea loc procesul. Primul amendament al Constituţiei Statelor Unite se referă la Dreptul la Liberă Exprimare. Teoretic, poţi spune orice vrei. Ca să aibă motiv de proces, familiile celor doi băieţi s-au legat de mesajul subliminal al muzicii …

Ca replică, managerul formaţiei Judas Priest, Bill Curbishley a subliniat faptul că singurul mesaj subliminal pe care şi-ar dori să îl conţină orice album al artistului este “cumpără şapte exemplare”.

Glenn Tripton, chitaristul formaţiei, deasemenea, a declarat că nu ar fi fost în interesul formaţiei să transmită mesaje de sinucidere fanilor dedicaţi care le cumpără albumele şi care vin să-i vadă în concert.

Procesul a devenit un circ naţional. Părerea publicului era împărţită.

Totuşi, în fiecare zi al procesului, se adunau 50 de fani în faţa tribunalului să susţină moralul artiştilor. Cei de la Judas Priest au abordat o atitudine serioasă, şi-au acoperit tatuajele, au purtat costume şi au vorbit foarte respectuos cu toată lumea pe toată durata procesului.

În 1991, s-a lansat lung-metrajul documentar despre acest proces, Dream Deceivers: The Story Behind James Vance vs. Judas Priest. În aceeaşi perioadă, anumite Talkshow-uri americane au început să dezbată problema Satanismului în muzica contemporană.

Judas Priest

Judas Priest a influenţat toate genurile şi subgenurile Metal, fiind considerată a doua cea mai influentă formaţie a genului după Black Sabbath de către MTV. Pe lângă sunet, Judas Priest este considerată revoluţionară în lumea modei pentru cei care ascultă şi promovează muzica Metal. Rob Halford a integrat imaginea bărbatului Macho în stilul prin care se prezenta în public după 1978, odată cu lansarea albumului Killing Machine (stilul hardcore metal / biker / S&M).

Artişti din New Wave Of British Heavy Metal (NWOBHM) şi iniţiatorii mişcării Black Metal au adoptat anumite elemente folosite de Rob Halford pe scenă pentru show-urile lor.

Componenţa actuală

  • Rob Halford (solist vocal, 1973 – 1992, 2003 – prezent)
  • Glenn Tipton (chitară, keyboards, sintetizator, voce de spate, din 1974)
  • K. K. Downing (chitară, voce de spate, din 1969)
  • Ian Hill (basist, voce de spate, din 1969)
  • Scott Travis (tobe, percuţie, din 1989)

Alţi membri importanţi

  • Dave Holland (tobe, percuţie, 1979 – 1989)
  • Tim Ripper Owens (solist vocal, 1996 – 2003)

http://judaspriest.com/

Comments
One Response to “MOMENTE ROCK. Acum 20 de ani. Trupa Judas Priest acuzată de sinuciderea unui tânăr. August 1990”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. Judas Costume spune:

    […] MOMENTE ROCK. Acum 20 de ani. Trupa Judas Priest acuzată de … Cei de la Judas Priest au abordat o atitudine serioasă şi-au acoperit tatuajele, au purtat costume şi au vorbit foarte respectuos cu toată lumea pe toată durata procesului. — În 1991, s-a lansat lung-metrajul documentar despre acest . […]



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: