Byte. HOT TRACKS. The Fixx. Stand or Fall. 1982

Săptămâna trecută povesteam despre ce făceam sub plapumă în nopţile din clasa a 8a.

Doi ani mai târziu mă aflam în Germania, la München. Am locuit şi aici timp de aproape doi ani. La München ascultam posturi precum Radio Charivari, Radio Gong 2000, FM4 din Austria (aflată practic la o aruncătură de băţ pe autostrăzile lor) şi Bayern 3 (la Bayern 3 ascultam muzica lor mai tradiţională şi şlagărele anilor respectivi de limbă germană) … şi AFN (American Forces Network … americanii aveau încă baze militare în Germania; la München aveau cartierul general).

Una din formaţiile pe care le-am descoperit ascultând radio în Germania este The Fixx.

Nu am văzut clipul până acum. Nu cunoşteam bine versurile.

Şi acum, înregistrarea care îmi cântă în cap, este murdară – piesa fiind trasă de pe radio într-un moment în care postul nu se prindea foarte bine în stereo. Ascultam pe atunci FM într-un oraş imens. Locuiam în Pasing, un cartier din vestul oraşului (care în anii 40 încă mai era o localitate separată, aflată la 15 km de centrul München-ului). De obicei când ascultam radio, mă mişcam prin cameră, şi pe unele posturi de radio, pe care le ascultam cu antena întinsă spre geam, captarea nu era constant bună, dacă mă mişcam prin cameră. Când aveam captarea bună, se aprindea un beculeţ roşu dedesubtul căreia scria Stereo. În timp ce trăgeam muzica la radio, de obicei jucam Subbuteo, un joc de fotbal cu jucători mici de plastic cu o greutate la bază care îi ţinea în picioare, o faţă de masă verde pe care erau desenate liniile careului şi out-ul terenului – şi o minge de plastic la un sfert in dimensiunile celei de ping-pong. Jocul era foarte popular în Anglia anilor 80. Îl aveam şi eu. Cred că era mai mişto acel joc jucat din încheietura degetului arătător decât orice FIFA Manager, Playstaton sau ce altceva mai găseşti Free Online în zilele noastre.

http://www.subbuteoworld.co.uk/

Îmi mai amintesc ascultând piesa la căşti, pe un walkman decorat cu steagul Bavariei (în carouri alb-albastre), dimineţile reci de toamnă târzie în care mergeam cu autobuzul la şcoală în alt cartier. Erau vremuri faine. Nu aveam nicio grijă. Acum îmi dau seama că muzica deprimantă, gothică, mă lovea la fix şi mă cutremura. Nu aveam habar de genuri muzicale pe atunci. Ascultam orice prindeam la radio – şi la radio cânta, în pizda mă-sii, muzică bună în anii 80!

Consider Stand or Fall o piesă clasică, nemuritoare. Cu atât mai mult după ce i-am citit versurile.

The Fixx. Stand or Fall

Byte. Fragment

Crying parents tell their children
If you survive don’t do as we did
A son exclaims there’ll be nothing to do to
Her daughter says she’ll be dead with you
While foreign affairs are screwing us rotten
Line morale has hit rock bottom
Dying embers stand forgotten
Talks of peace were being trodden

Stand or fall state your peace tonight

Este prima dată după 25 de ani că am şansa să citesc versurile piesei, prin mijlocul internetului … şi sunt complet şocat de profunzimea versurilor, în special repetiţia unei fraze spre final,

Its the euro theatre

Piesa asta cred că este la fel de valabilă astăzi precum era şi atunci ca mesaj. Ascultând la radio şi pe casetă, nu înţelegeam toate verusurile. Nu îmi făceau sens cuvintele. Pe mine muzica m-a atras în primul rând la această piesă şi pentru mine este la fel de obsedantă şi hipnotizantă şi astăzi, ca atunci.

Clipul, pe care-l văd acum prima dată, pare (la fel ca şi muzica) foarte gothic şi este plin de clişee tipic britanice … soldaţi care pot fi încadraţi în timp şi la Gallipoli (WWI) şi pe plaja din Normandia (WWII) … un cal bălan care pică pe o parte de fiecare dată când se cântă Stand or Fall, chestii despre care poţi râde uşor în 2010, dacă nu ai chef să asimilezi mesajul.

The Fixx este considerată o trupă New Wave şi este una din puţinele ale genului care s-a bucurat de succes în afara graniţelor ei (SUA şi Canada), rămânând o cvasi-necunoscută la ea acasă. Stand or Fall şi Red Skies se află pe albumul lor de debut, Shuttered Room (1982). Acestea sunt singurele single-uri care intră în clasamentele britanice (deşi nu printre primele 50 de locuri) … Stand or Fall ajunge pe locul 10 în Canada.

Shuttered Room nu se mai editează. Nu deţin niciun album al formaţiei, doar aminitirea acestor piese, care am avut bucuria imensă să le pot reasculta după atâţia ani pe YouTube (la un moment dat, când am avut nevoie de bani urgent, mi-am vândut întreaga colecţie de casete unui prieten, care la începutul anilor 90 avea la rândul lui nevoie de casete să îşi înregistreze toată muzica preferată de muzica clasică pe pe colecţia de viniluri al unui alt prieten…).

Dealtfel, YouTube este un mijloc extraordinar de a descoperi muzică nouă. Am avut acum şansa după 25 de ani să văd clipurile acestei formaţii spre exemplu, pe care o ascultasem doar la radio şi la walkman …

albumul The Best of the Fixx: 20th Century Masters – The Millennium Collection [Original recording remastered] este mai convenabil, la 10 USD pe Amazon.com.

http://www.amazon.com/Best-Fixx-Century-Millennium-Collection/dp/B00004ZDVZ/ref=sr_1_4?s=music&ie=UTF8&qid=1285204385&sr=1-4

Ultimate Collection. Cu 4 USD mai mult, ai aproape de două ori mai multă muzică de ascultat.

http://www.amazon.com/Ultimate-Collection-Fixx/dp/B00002MYYB/ref=sr_1_1?s=music&ie=UTF8&qid=1285204385&sr=1-1

Lasă un răspuns

