Zoom. INTERVIU. DJ Chriss The Vibe

Clujeanul Krisztian Balazs (aka Chris the Vibe) este un DJ tanar din noul val care promoveaza stilurile : techno, tech-house, minimal-tech si house.

Chris The Vibe realizează seturi foarte dinamice si ritmate prin faptul ca este unul dintre putinii care mixeaza simultan folosind patru canale.

Ne cerem scuze pentru lipsa interviului.

CZB: Chris, de ce folosesti porecla The Vibe?

Chris The Vibe: Ca si artist trebuie sa iti alegi un nume de scena reprezentativ, nu poti pur si simplu sa folosesti numele din buletin, cel putin aceasta este parerea mea si faza cu „DJ X sau Y” mi se pare deja un cliseu si e cam expirata. Am cautat mult timp ceva reprezentativ si unic. The Vibe vine de la faptul ca eu pun o muzica foarte ritmica si dinamica. Deci numele se refera la atmosfera pe care o creez cu muzica pe care o pun… cu alte cuvinte: numele se refera la vibe-ul meu. Oricum, mi se pare interesant ca un artist sa aiba mai multe proiecte muzicale sub nume diferite.

CZB: The Vibe ti-a fost dat de careva sau a fost ideea ta?

Chris The Vibe: Este ideea proprie, deci nu este o porecla primita de la cineva sau ideea unei alte persoane.

CZB: Asculti muzica din 1993. Care a fost prima ta sursa de muzica?

Chris The Vibe: Primele surse au fost pe vremea aceea VIVA TV si casetele care se puteau cumpara pe la noi si de pe afara, ulterior, prin 99/2000, au aparut CD-urile.

CZB: Cum ai descoperit ritmurile trance si techno?

Chris The Vibe: Precum am mentionat, de la VIVA si prin dezvoltarea computerelor personale pe la mijlocul aniillor 90. De cand aveam vreo 7-8 ani ascultam aproape doar euro-dance, euro-trance, apoi trance si la urma prin house am ajuns la techno. Deci un gen a dus la altul.

CZB: Cum ai descoperit ritmurile progressive si tribal house?

Chris The Vibe: Am intrat in contact cu progressive si tribal-house in renumitul club Bianco e Nero, din Cluj-Napoca prin 99/2000, care la vremea aceea, din cate stiu, era unul dintre cele mai tari cluburi din tara, in el mixand nume mari din Londra, Budapesta, Bucuresti si nume locale foarte talentate desigur. Se organizau niste party-uri cum nu am mai intalnit din pacate de atunci. Cred ca toti care isi amintesc de acele vremuri sunt de acord cu mine ca au fost niste petreceri pur si simplu superbe si nu vor uita niciodata serile intitulate DJ Gathering si Free Zone. Acum fostul Bianco e Nero este o simpla biblioteca …ceea ce mi se pare un lucru destul de trist.

CZB: Cum te-a cuprins pasiunea pentru a deveni DJ?

Chris The Vibe: Cred toti care sunt un pic cam fanatici in muzica, dupa o vreme nu mai simt placere doar dansand, ci vor sa devina persoana care detine controlul total asupra atmosferei, persoana care are cuvantul de spus in club, care duce pe ceilalti in directia dorita. Eu la varsta de 15 ani stiam ca acesta este lucru pe care vreau sa il fac. Pentru mine mixatul este unul dintre cele mai frumoase lucruri care exista si sunt de parere ca doar atunci poti sa faci un lucru cu adevarat bine daca il faci cu pasiune.

CZB: Ce emotii ai avut cand ti-ai cumparat primul platan de mixat si primul mixer? Ce marci ai luat si cum ai facut rost de bani pentru ele?

Chris The Vibe: Si aceasta intamplare este similara cu cea mai sus mentionata cu Bianco e Nero, deci sunt niste momente, intamplari pe care nu ai cum sa le uiti. Imi amintesc ca eram in Germania pe la mijlocul lui 2002 si la sfarsitul lunii cand am luat salarul am hotarat sa imi iau in sfarsit echipamentul mult dorit, erau platane si mixer de firma americana Numark, deci esentialul pt incepatori. Deja in masina abia ma abtineam sa nu deschid cutiile. Deci am avut intr-adevar niste emotii foarte mari. Cum am ajuns in casa am despachetat tot si in mai putin de 5 minute am montat cele 2 platane, mixerul, castile si dozele si am inceput sa ma invat cu ele, ceea ce nu a durat mult. Au fost primele mele jucarii de DJ, si daca ma gandesc bine si in ziua de azi cand imi cumpar ceva nou – ceva ce nu am mai folosit pana atunci – mai am putine emotii.

CZB: Consideri programele de calculator, cu mixatul de mp3 mai usor sau mai complicat decat mixatul traditional de pe platane ?

Chris The Vibe: Acest lucru este foarte relativ, precum frumusetea. Mixatul pe calculator il poate face oricine, dar nu oricine il face bine, de fapt chiar putini DJ il fac bine. Pentru ca una e sa ai un program foarte simplu si e altceva sa folosesti un program destul de complex pe care il controlezi cu anumite aparate (console de DJ, Midi controlere) si sa faci un show. Eu am inceput pe platane, apoi am trecut la CD-playere si acum am ajuns la mixatul cu laptopul si consola, nu ca sa fiu in pas cu moda, ci pentru simplul fapt ca sunt pasionat de lucruri complexe si tehnologie. Daca e vorba sa fii in pas cu moda, am observat ca in ultimul an iar a inceput sa fie la moda mixatul pe platane si cd playere, deci stilul clasic de a mixa. Mie imi place mixatul de orice fel, deci ador sa mixez si pe platane si pe CD playere si pe computer, diferentele majore ar fi ca vinil-urile se gasesc destul de greu, si sunt foarte scumpe. Daca vrei sa ai o colectie mare de placi, trebuie sa cheltui sume astronomice, raportate la nivelul de trai din Romania, CD-urile dureaza ore in sir pana le inscriptionezi… dar la calculator totul merge foarte repede, poate de aceea am ramas la mixatul full digital. Mai sunt persoane care imbina CD-playerul sau platanul cu computerul. Oricum acesta este un subiect foarte interesant despre care s-ar putea vorbi cred ca zile intregi. Dar este interesant sa vezi cat de mult a evoluat tehnologia si cate metode de a pune muzica s-au inventat. Deci ca si raspuns final, as spune ca nu este mai usor, dar nici mai greu, important este sa obtii rezultatul mult dorit. Cei care spun ca e mai usor pe computer, trebuie sa demonstreze ca stie sa impresioneze publicul doar cu computerul si niste aparate aditionale. Calculatorul iti ofera posibilitati pe care nu le-ai putea realiza prin folosirea traditionala a platanului. Practic pe calculator poti avea sa zicem 10 maini in acelasi timp.

CZB: Tu incerci sa fii in ton cu ceea ce se promoveaza nou afara, dar consideri ca publicul sau organizatorii sunt pregatiti pentru aceste noutati tehnice… ai avut probleme pana acuma ca nu ai aparut cu colectia de viniluri sub brat si apesi cateva butoane inloc sa invarti placile pe pic-upuri?

Chris The Vibe: Nu incerc sa fiu in ton cu ceea ce se promoveaza undeva, niciodata nu am fost interesat de moda, in sensul ca ce e la moda: ce haine se poarta, ce muzica se asculta, in care club se merge, eu stiu foarte bine ce vreau de la viata si cum vreau sa fie lucrurile, si am niste gusturi foarte clar definite, deci nu prea ma influenteaza lucrurile promovate, ma regasesc in lucruri, dar sunt greu de influentat. Nu am avut probleme din cauza faptului ca nu mai pun muzica in stilul traditional, pentru ca intotdeauna am stiut sa arat, sa demonstrez ce avantaje are tehnologia de ultima generatie. Si in legatura cu invartitul de vinyl-uri, si consola are tot felu de jog-uri si knob-uri de care invart, nu doar butoane.. hehehehe….

CZB: Cum e sa bagi muzica pe 4 canale? ce inseamna asta de fapt si care este rezultatul?

Chris The Vibe: Sa faci acest lucru foarte bine nu este tocmai usor, de aceea il si fac, este o provocare de fiecare data pentru ca trebuie sa fii atent la foarte multe lucruri in acelasi timp. Genul pe care il abordez eu permite acest lucru. Nu cred ca multe alte genuri electronice permit asa ceva. Persoane pe care eu le admir, care fac acest lucru ar fi Richie Hawtin si Dubfire, dar nu ii vad ca si idoli sau ceva de genu. Punand muzica pe 4 canale, creez un ritm foarte complex si unic, care niciodata nu devine plictisitor.

CZB: 2007 – 2009. Ai lucrat la posturi de radio si ai avut 3 emisiuni. Cum s-au numit aceste emisiuni? … cum se masoara impactul unei emisiuni radio?

Chris The Vibe: Audienta era foarte buna, chiar aveam intr-o vreme audienta internationala de 2.000 de persoane. Problema majora pe care am facut-o in acea vreme a fost ca m-am concentrat prea mult asupra promovarii mele pe internet, cu timpul am ajuns la concluzia ca promovarea principala este cea reala in cluburi, la petreceri, etc; nu cea virtuala. Impactul a fost foarte bun, deci am primit doar cuvinte de lauda din partea ascultatorilor din diferite tari ale lumii, dar nu obtinusem ceea ce imi doream cu adevarat: aparitii cat mai multe in cluburi. Din acest motiv si din lipsa de timp am si renuntat la ele. Acum am adoptat o alta strategie de a ma promova si ma bucur din plin de ea. Deci, o emisiune la radio nu garanteaza intotdeauna succesul, in sensul de gig-uri multe.

CZB: In ce orase ai ajuns pana in prezent ca DJ?

Chris The Vibe: Desigur in general pun muzica in Cluj-Napoca, dar am mai pus in Galati, un oras care imi este foarte drag din mai multe puncte de vedere – si cel mai departe am ajuns in Stara Zagora in Bulgaria, unde a fost interesant, deci oamenii stiau muzica si stiau sa se distreze pana dimineata. Acum ma concentrez asupra faptului sa ajung in cat mai multe orase ale tarii, deci sa vad tara prin muzica si sa fac seturi in cluburi cat mai multe si cat mai renumite. Chiar weekend-ul trecut am fost la Bistrita si la Bucuresti. As accepta si o rezidenta, daca ar fi un club interesant. Incerc sa coordonez totul cat de bine se poate pe langa facultate, care necesita si ea timp.

CZB: Ai simtit o diferenta intre publicul din Romania la ceea ce faci tu pe scena si prima ta aparitie intr-un club afara?

Chris The Vibe: Daca te referi la gig-ul meu din Bulgaria, pot sa zic ca si ei se stiu distra foarte tare, doar si ei sunt balcanici nebuni ca si noi …dar nu stiu cum sa explic… in Romania exista o atmosfera specifica care nu o regasesti in alte locuri, lucru care-mi place foarte mult si il simt de fiecare data cand pun undeva muzica.

CZB: In ce masura esti dispus sa faci compromisuri ca sa avansezi in domeniu si sa ai mai multe angajari de club? Poti sa incepi cu un gen mai putin spectaculos de muzica, ca sa incalzesti publicul pe ritmuri cunoscute lor si sa introduci publicul in lumea ritmurilor preferate de tine?

Chris The Vibe: Din pacate in aceasta afacere trebuie sa faci multe compromisuri, daca vrei sa faci bani, deci trebuie sa fii foarte flexibil, daca vrei sa ajungi cineva, cu alte cuvinte in multe situatii trebuie sa accepti lucruri care nu tocmai iti convin, mai ales ca oamenii in Romania sunt foarte neseriosi, dar merita sa faci aceste compromisuri. Dar niciodata nu am lasat pe cineva sa-mi spuna ce gen sa pun; acest lucru este impotriva regulilor mele de baza, as numi acest lucru regula, pentru ca nu traiesc dupa principii. Dar intotdeauna am reusit sa ma adaptez dupa public – si serile intodeauna au iesit foarte bine.

CZB: Cam cate cluburi exista in tara unde ar fi acceptata din prima genul de ritmuri promovate de tine?

Chris The Vibe: Nu as putea zice un numar concret, dar sunt sigur ca ar fi cateva bune, chiar daca nu bag o muzica comerciala, pun totusi una destul de populara la ora actuala in scena underground din Romania.

CZB: In ce directie consideri ca merge muzica electronica in noul deceniu?

Chris The Vibe: Intr-o directie foarte buna. Ma bucur ca muzica electronica in ultimii 2-3 ani a devenit tot mai lenta, ca si viteza, dar ca si ritm si muzicalitate a ramas aceeasi. Daca ma gandesc ce lucruri rapide se ascultau pe la inceputul si mijlocul aniilor 90 (pana in 2003 aproximativ) imi vine sa rad. In ultimii ani a devenit tot mai complexa, ceea ce este un semn bun.

CZB: In ce directie consideri ca merge muzica promovata la cluburile din Romania in noul deceniu?

Chris The Vibe: Muzica promovata in Romania este foarte buna, dupa parerea mea (aici ma refer iarasi la scena underground). Problema este ca nu DJii, ci de multe ori cluburile o promoveaza, pana la urma DJii sunt aceia care trebuie sa educe lumea. La acest capitol mai avem mult de recuperat fata de cei de afara.

CZB: Cu cati ani in urma consideri muzica cluburilor din ROmania fata de ceea ce se promveaza in Germania, Anglia si SUA?

Chris The Vibe: Eu cred ca Romania (DJii, cluburile, lumea, moda, spiritul) este cu multi ani inaintea multor tari din Europa, mai ales celor vecine. Aici ma refer in special la genul abordat si de mine si in general la muzica electronica. Cel putin la acest capitol suntem foarte ok. Oamenii din aceasta tara cred ca intotdeauna au avut gusturi bune, deci nu stam rau deloc.

Chris The Vibe este interesat de colaborări cu alți artiști.

Pentru booking sau informații: krisz1085@yahoo.com

http://www.facebook.com/pages/Chris-the-Vibe/113819892006963

http://soundcloud.com/chris-the-vibe

Chris The Vibe a realizat –  Vineri 10 Decembrie 2010 – la mai puţin de trei luni după ce a acordat acest interviu la CZB – că de fapt el nu mai vrea să fie DJ şi ne-a ameninţat că ne dă în judecată dacă nu ştergem interviul acordat de el pentru a-i promova imaginea.
În acest sens, am actualizat interviul, ştergând commenturile.
Interviul a fost acordat de artist în septembrie şi a fost publicat exclusiv la CZB Luni 4 Octombrie 2010.

Conform legii, am retras commentariile, nu interviul.
Drepturile intelectuale asupra interviului aparţin autorului din momentul în care artistul, în scris, prin email, a dat forward răspunsurilor, în luna septembrie 2010.
Acceptul principal pentru publicarea interviului s-a dat în momentul trimiterii răspunsurilor la CZB.ro. Din momentul primirii interviului, acesta a devenit proprietatea intelectuală a revistei de muzică on-line.
Artistul doreşte să îşi retragă interviul datorită unor commenturi pe care intervievatul le consideră necivilizate. Acestea au fost şterse. În continuare, am blocat posibilitatea ca alte commenturi să fie direcţionate spre acest articol.

Indiferent că între timp, DJ-ul doreşte să se retragă din muzica, bunul de tipar şi acceptul de postare a fost dat de către artist în momentul trimiterii interviului, acum trei luni de zile.
Artistul poate da o dezminţire pe internet, dar interviul nu poate să-l retragă.
Mai multe despre acest subiect pe noul websait: http://www.czb.ro

Comentariile sunt închise.

