Zoom-Byte. ECOU. DESPRE AUTOR. Unique (1999 – 2000)

Unique

  • Gen: R&B
  • Localitate: Cluj-Napoca
  • Perioada de activitate: 1999 – 2000

De ce tocmai acest nume?

Vroiau să fie “unice” – iar acest nume le reprezintă.

Simona Băltinaş (17, cu nume de scenă Jo) a cântat înainte la Gangstyle (’99, hip hop Cluj) Şi a fost backing vocal la Dog-matic. Artista a studiat dans modern timp de doi ani este în clasa a XI-a la Şcoala de arte, Secţia de Muzică uşoară.

Formaţiile ei preferate sunt: Destiny’s Child, Snoop Doggy Dogg, Missy Elliott, Paraziţii.


Născută la Vatra Dornei, Simona Ştorobelea (18, cu nume de scenă Sy) se laudă cu faptul că a cântat Imnul Bistriţei la Festivalul berii din Bistriţa în 1999. Ea a făcut nouă ani de balet şi şase ani la Şcoala de arte.


Cum s-au cunoscut?

Se ştiu de mai mult timp. Până anul trecut nu ştiau că amândouă cântă. Au avut acelaşi anturaj. S-au întâlnit la un Rave Party organizat de Cluj Raving Society în Hoia (un deal cu pădure din Cluj). După mai multe săptămâni, Jo a chemat-o pe Sy la ea acasă. Amândouă fredonau câte ceva. Aşa au început să cânte împreună.

Hobby-uri?

Jo ascultă muzică în continuu.

Sy nu găseşte nimic mai fain decât cântatul. Zice că i-a devenit un tic nervos. Nu se poate abţine să nu fredoneze în continuu câte ceva.

Părere despre muzica R&B cântată în România la ora actuală?

Sy: Este un dezastru pentru că tot ce se face se face pentru bani. Sunt puţini aceia care simt ceea ce fac – care s-au născut cu muzica în sânge. Majoritatea au voci comune. Toţi falsează dacă nu cântă playback. Un artist adevărat trebuie să cânte live. Orice idiot scoate muzică din studio. Un muzician adevărat poate oricând să cânte şi să nu falseze.

Fii tu!

Fii Unique

Povestea mea

Am descoperit această trupă prin afişajul făcut pentru seria de concerte pentru trupe debutante, Cap de Afişşi prin Sandy Deac de la Digital Dark Vision (lider Desperado), care pe atunci era inginer de sunet la Taurus, primul studio de înregistrări din Ardeal, înfiinţat de Adrian Berinde, cu scule second-hand aduse în ţară din Elveţia (dar, care în 1995 – 2000 erau foarte performante şi apreciate pe piaţa noastră). La Taurus, Jimi El Lako, Ovidiu Buhăţel şi Sandy Deac compuneau muzică pentru spoturi publicitare, dar şi pentru formaţii (studioul a fost proiectat desigur pentru formaţii, dar scena locală neavând pârghiile necesare să se dezvolte – şi cu toată industria învârtindu-se în jurul Bucureştiului, sursa principală de venituri au devenit spoturile publicitare, şi nu proiectele muzicale).

Am dat toate aceste detalii, pentru că fetele de la Unique aveau cinci piese în repertoriu. Trei dintre acestea, cele mai bune, au fost compuse şi înregistrate la Taurus. Ceea ce nu am ştiut decât mai încolo (devenisem Manager pentru Unique) era faptul că nu s-a stabilit niciun fel de plată pentru aceste înregistrări … Ele aparţineau studioului Taurus.

Deasemenea, mai târziu aveam să aflu faptul că Adrian Berinde povestise deja cu Transglobal Media (licenţiatul EMI în România la vremea respectivă, care se ocupa şi de MCM România) şi semnase Unique aici.

Deşi Adrian Berinde era deci Managerul formaţiei, Sy şi Jo au ascuns acest amănunt de mine, din momentul în care au înţeles că sunt interesat să mă ocup de ele şi să le scot din anonimat. Ele lucraseră deja de şase luni cu Studioul Taurus şi tot ce aveau concret în mână erau cele trei piese pe un DAT şi CD, cu care puteau să susţină concerte de 15 – 20 de minute (mai aveau două piese ale lor, înregistrate în altă parte).

Unique. Concerte

Prima mea colaborare cu Unique a fost la primul meu concert organizat vreodată, la lansarea albumului solo de debut UnQ Sapro la Cluj. Am invitat Unique în deschidere. Ele cântau R&B, UnQ făcea Rap – s-au potrivit la fix.

CLICK AICI PENTRU A CITI DESPRE ACEST CONCERT

Au urmat

  • Festivalul Porţilor Deschise.
  • Concert la Căminul Cultural din Gilău
  • Septemberfest
  • Cap de afiş 1. Wake Up
  • 1 an de Antena 1 Cluj. Opera Română Cluj

Casa de discuri

Am făcut câteva drumuri de Bucureşti în perioada de 8 luni în care am colaborat cu Unique. Reuşisem să ajung la punctul unde am stârnit interesul casei de discuri MediaPro Music pentru Unique de la Cluj. La MediaPro Music vedeam cum lansează pe rând o serie de triouri şi cvartete muzicale care semănau mult între ele ca linie melodică (prima a fost Exotic, apoi ASIA, după care au urmat Sexy, Pops, Evrika…). Ştiam că artiştii MediaPro se autopromovează exclusiv prin intermediul Grupului Media la PRO TV, PRO FM, revistele Pro (PRO TV Magazin, Super, Playboy, etc.). Primisem contractul pentru verificare şi semnare. Mersesem la avocat, modificasem ceva la el, povestisem cu fetele … totul era pe rol.

Atunci am aflat de înţelegerea Unique cu Adrian Berinde, Taurus. Am avut o discuţie şi cu el, prin care ne obliga să achităm cele trei piese cu 300 dolari (euro tocmai apăruse recent şi valora mai puţin decât dolarul). Am mai fost la Bucureşti la casa de discuri Transglobal Media EMI, să reziliez contractul dintre Unique cu ei. Au urmat două notificări oficiale prin poştă. Lipsa de răspuns la ele ne permitea să reziliem contractul unilateral (fără acordul ambelor părţi) …

Apoi, în discuţiile avansate cu MediaPro Music, am înţeles că ei nu erau interesaţi de piesele de la Taurus şi că urma să aducă fetele la Bucureşti să înregistreze piese noi, compuse de un producător cu care lucrau ei (probabil Adi Ordean, care făcea muzica şi pentru ASIA şi Pops…) într-un studio cu care lucrau ei (aici am înţeles prima dată că banii de Bucureşti se învârt numai între Bucureşteni la Bucureşti … aşa menţii Capitala tare economic şi provincia săracă … bine, poate sunt paranoic şi e vorba doar de cercurile de relaţii … care erau strict între oameni de afaceri pe plan local).

Nu ştiu dacă am mai fost la Adrian Berinde să-i spun că nu-i mai dau banii pe piese, că nu avem de unde. Acordul lui de a lăsa fetele libere de înţelegerea lor a permis de fapt şi rezilierea contractului cu TGM… Deşi proiectul în sine în acest moment nu valora nimic, nu se ştie niciodată care ar fi fost potenţialul dacă s-ar fi lansat Unique pe plan naţional … în teorie, l-am tzepuit pe Adrian Berinde. Din acel moment, am evitat să mă mai întâlnesc cu el. Peste puţin timp, se mutase la Bucureşti, unde a devenit director muzical timp de câţiva ani la un bar de fitze din Piaţa Unirii.

Destrămarea proiectului

La ultima cântare, din preajma Crăciunului 2000, la 1 an de Antena 1 Cluj, organizat la Opera Naţională Română, unde desigur, nu am primit bani pentru recital … pentru că de fapt ne promovau imaginea … (acesta este mereu textul dat) … Jo s-a machit rău de tot şi a avut un atac de panică, pentru care a trebuit să fie internată o vreme la spital. Mie nu mi-a convenit situaţia. Aveam deja semnat contractul cu MediaPro şi urma să ne cheme să înregistrăm albumul de debut la Bucureşti. M-am gândit la drum, la stres, la alte situaţii în care Jo îşi putea pierde controlul, poate chiar pe scenă. Atitudinea ei în seara respectivă, modul în care s-a comportat cu anumite persoane importante la acea petrecere oficială unde toată lumea era la rochie şi frac m-a pus pe gânduri. Am hotărât că nu merg mai departe cu fetele. Am povestit şi cu Sy despre asta şi a fost şi ea de acord cu decizia mea. Astfel, Unique a murit în faşă.

Putea fi o formaţie cu multe difuzări pe radio şi la ProTV (MediaPro în această perioadă încă nu dădea videoclipurile cu artiştii lor la Atomic TVthink about it!). Fetele fotogenice erau în largul lor pe scenă; au fost câteva cântări la câteva dintre primele festivaluri în aer liber la Cluj unde publicul a reacţionat foarte pozitiv … şi atât.

Îmi pare rau?

Da. fetele chiar erau talentate. Am văzut atâtea trupe de gen, în duet, în trio, care au avut succes pe moment, au călătorit prin ţară, şi au câştigat ce bani se puteau câştiga pe moment, în industria noastră. Ar fi însemnat nişte venituri cu care puteam investi mai departe şi să depăşesc alte etape mult mai rapid în faza respectivă din cariera mea ca Impresar şi Manager. Aş fi legat alte relaţii din domeniul discotecilor şi a evenimentelor playback, la care nu am avut intrare altfel. Nu sunt fan Playback; am scris mereu împotriva practicii, dar la nivel de afaceri în ţara noastră, That’s the Shit!

Articolul acesta nu este complet. Va trebui să caut agenda din perioada în care am lucrat cu fetele pentru date mai precise şi voi reveni asupra articolului înainte de Crăciun.


Lasă un răspuns

