Byte. PĂREREA MEA. Greva de la Opera Naţională Română

11.10.2010. Conferinţa de presă. Opera Naţională Română. Cluj

Au luat cuvântul:

  • Gabor Tompa. Director General. Teatrul de Stat Maghiar din Cluj
  • Rareş Trifan. Director General. Opera Naţională Română din Cluj

Premiera spectacolului Don Giovanni a fost suspendată.

Motivul teoretic: probleme cronice cu centrala termică (care trebuie mutată cu 10m după noile reglementări de acum trei ani de zile)

Motivul practic: Sindicatul a reuşit să convingă pe angajaţi să facă Grevă.

Dacă citeşti presa clujeană, din luna mai 2010 ştii că directorul general este în pericol de a fi dat afară din post pentru “management defectuos”, “abuz in functie” şi lipsa de comunicare dintre acesta şi Sindicatul Transilvania Art”. Toate articolele menţionează faptul că angajaţii operei îl atacă, îl acuză, etc…

La conferinţa de presă la care am luat parte, Rareş Trifan (Director General. Opera Naţională Română) a fost atacat de presă pentru veniturile primite pentru anumite spectacole, de la Ministerul Culturii. S-au dat cifre.

Ambii directori au subliniat faptul că toate bugetele proiectelor sunt confidenţiale. Sumele sunt stabilite la nivelul de Minister de Cultură, la Bucureşti, nu de către directorul sau contabilul Operei din Cluj. Conferinţa de presă a avut iz de polemică. Directorii au vrut să sublinieze anumite defecţiuni cronice ale sistemului. Presa s-a adunat să atace modul de conducere şi sursele de venituri ale directorilor.

Rareş Trifan (Director General. Opera Naţională Română) a început conferinţa prin a mulţumi pentru prezenţa mare a celor din presă – prezenţă care nu se regăseşte la spectacole. Desigur, motivaţia a fost scandalul. Este prima dată în mandatul actualului director când se anulează o Premieră.

Rareş Trifan a scos volumul I din Istoria Operei Române din Cluj (1919 – 1959) şi a citat din cuprins o grămadă de capitole care se legau strict de grevele angajaţilor încă de la începutul activităţii instituţiei de cultură din Cluj. Se pare că nicio direcţiune nu a scăpat de contestaţiile angajaţilor.

Rareş Trifan a subliniat faptul că de când a început să conducă Opera din Cluj (din 2006), prioritatea lui a fost să modernizeze instituţia. În ultimii patru ani, media de vârstă a angajaţilor a scăzut de la 50 la 40 de ani. În ultimii patru ani, media de vârstă a Corului a scăzut de la 43 la 39; media de vârstă a Orchestrei a scăzut de la 45 la 37.

S-a subliniat faptul că deşi temperatura în clădire a fost scăzută în această perioadă, TOŢI actorii au dorit să lucreze. Liderii de sindicat au băgat beţe în roate spectacolului şi buna funcţionare a instituţiei, provocând această Grevă, care a început ieri, în 11 octombrie la Cluj.

Gabor Tompa (Director General. Teatrul de Stat Maghiar din Cluj) a fost invitat special la această conferinţă pentru că el era regizorul spectacolului anulat (este vorba de Don Giovanni).

Gabor Tompa a subliniat că în viaţa lui nu a mai întâlnit un astfel de comportament negativist în Teatru sau Operă. A spus că a lucrat în 18 ţări, la 100 de spectacole până în prezent, în tot felul de condiţii, dar că niciodată nu a mai auzit ca o Premieră să fie suspendată sau amânată.

Liderii de sindicat au ţinut cu orice preţ să saboteze spectacolul. Au urcat pe scenă în timpul orelor de lucru, au pus angajaţii de la Cor sau Tehnicii să se comporte nedemn instituţiei la care sunt angajaţi. Au încercat să intervină în realizarea spectacolului, în distribuţia şi scenografii aleaşi pentru spectacol, ori asta depăşeşte competenţa acestor Lideri de sindicat care nu au stofă de Cultură ci studii de contabilitate şi politică pentru posturile ocupate. Sindicatul a încercat să se infiltreze în conducerea Operei Naţionale Române din Cluj printr-o atitudine reacţionară greşită şi manevre birocratice.

S-au legat de faptul că este expirat contractul colectiv de muncă din 2009. Prin lege însă, valabilitatea se prelungeşte până una din părţi denunţă contractul. Până în prezent, nici Sindicatul Transilvania Art, nici sindicatul soliştilor, nici cel al coriştilor nu a acţionat în acest sens.

Actorii au participat la repetiţiile pentru premieră. Mai trebuia retuşat jocul de lumini din Actul 2. Spectacolul putea să se ţină ieri seară. Se vânduseră toate biletele pentru Don Giovanni.

Rareş Trifan a explicat că prin această grevă impusă de Sindicat, şi prezentată în mod denaturat în Parlament de către Mircea Giurgiu (n. 16 decembrie 1964, în comuna Râșca, din județul Cluj, membru al Parlamentului României, care a lucrat în Blocul Sindical Naţional înainte de 2004), imaginea instituţiei rămâne afectată, iar conflictul poate îndepărta şi publicul şi sponsorii.

Gabor Tompa a subliniat faptul că Sindicatul va reuşi să scufunde Opera Naţională Română într-o mediocritate nedorită.

Gabor Tompa (Director General la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj) a explicat faptul că la Teatrul Maghiar a pregătit 6 premiere până în decembrie, dintre care trei sunt finalizate.

Ca regizor la spectacolul Don Giovanni, care trebuia să aibă Premiera pe scena Operei Naţionale Române din Cluj luni, 11 octombrie, şi-a exprimat dezamăgirea şi frustrarea lucrând într-un mediu ostil, în care Liderii de Sindicat (de la Transilvania Art) intrau în ateliere, intrau pe scenă în timpul orelor de lucru, sunau în timpul repetiţiilor ca să retragăcorul sau baletul.

Nu s-a spus niciodată ca acelaşi colectiv să fie unit în creaţie!

Directorul Gabor Tompa nu a mai întâlnit vreodată o astfel de situaţie, fiind student la Bucureşti la cutremurul din 1977, s-au mutat de la sala de repetiţie de la Teatrul Bulandra în altă sală … pe vremea lui Ceauşescu actorii îşi creeau singuri costumele, îşi fabricau singuri decorurile … Nu a crezut vreodată că s-ar putea ajunge atât de departe cu lenea unora. Cei care nu au muncit nicodată cer cei mai mulţi bani.

A lucrat la acest spectacol cot la cot cu actorii în 11 – 12 – 16 grade.

În timp ce Teatrul Naţional Român scoate premiere grele, dând dovadă de responsabilitate permanentă, pe partea Operei, se ţineau şedinţe de Sindicat în timpul orelor de lucru.

Greva a fost discutată din 6 octombrie şi a fost declarată luni 11 octombrie. Greva afectează bunul mers al lucrurilor, iar programul se suspendă până la rezolvarea problemei cu centrala termică.

Rareş Trifan (Director General. Opera Naţională Română din Cluj) a explicat importanţa calităţii spectacolelor, fiind atacat de presă că de când a intrat în funcţie Opera Română nu a mai susţinut turnee şi spectacole în străinătate. El dă vina pe calitatea organizatorilor de turnee din străinătate, care se folosesc de turneele cu trupele de Operă, finanţate din bugetul statului pentru drumuri la … case de cultură din Germania, Franţa, Italia … pentru ca impresarii de acolo să încaseze biletele de spectacole!

El refuză să facă aşa ceva. Refuză să îşi saboteze propria meserie.

Opera şi Teatrul de stat sunt instituţii non-profit.

Nu se pot compara cu un Teatru de pe Broadway, spre exemplu.

Pentru ca să faci Turnee de calitate în această situaţie, trebuie mai întâi să ajungi la nivelul unde eşti invitat. Ori asta vine doar în timp, prin producţia unor spectacole despre care să se vorbească. Asta înseamnă o investiţie de bani şi multă, multă, multă muncă. Ori din două repetiţii pe lună din care una este anulată din cauza unei greve, nu ai cum să faci performanţă şi să dai randament pe termen lung.

Recent a primit o invitaţie pentru a realiza o co-producţie cu Opera din Londra, la o piesă scrisă de John Adams (cel mai mare compozitor de Operă din Statele Unite). În situaţia dată cu greva de la Operă, premiera amânată, spectacolele suspendate din luna octombrie, directorului îi este foarte teamă să se comită într-un astfel de proiect. Este vorba la mijloc de

  • renumele instituţiei pe care o reprezintă
  • imaginea ţării şi a oraşului
  • nu în ultimul rând, reputaţia sa în calitate de director de Operă

Cu acest proiect s-ar fi realizat cel puţin un mini-turneu în străinătate, de calitate, spectacolul fiind adaptat ambelor locaţii (Opera din Cluj şi Opera din Londra).

Trebuie subliniat faptul că Ministerul Culturii evaluează toate proiectele culturale susţinute de-a lungul unei stagiuni şi acordă bani pentru bugete de proiecte bazat pe calitatea şi impactul dovedit al producţiilor locale.

Asta înseamnă bugete separate pentru investiţia per ansamblu al proiectului, serviciile colaterale ale unor invitaţi şi fondul salariilor. Dintre aceste trei capitole, fondul de salarii este primordial de asigurat.

Gabor Tompa a intervenit să dea exemplul Teatrului din Sibiu, care, atunci când se ajunge la trei sferturi din spectacol, se opreşte muzica şi actoria şi se anunţă:

în acest moment s-a ajuns la 75% din spectacol. Actorii, corul, baletul, orchestra s-a achitat pentru salariile primite de la statul român. Din consideraţie pentru Public şi pentru Artă, spectacolul va continua.

Acelaşi lucru se face acum şi la Iaşi şi foarte probabil vor adopta aceeaşi atitudine la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj. Este cel mai onorabil mod de a scoate în evidenţa nemulţumirea faţă de condiţiile impuse de actualul guvern faţă de Artă. Este ca un fel de grevă civilizată, fără a întrerupe activitatea culturală de care toţi avem nevoie.

Directorul Rareş Trifan a încheiat explicând (ceea ce a mai declarat în interviuri) faptul că în momentele de criză nu se taie bugetele pentru spectacole, pentru că, încet încet se va ajunge la buget zero pentru cultură.

La conferinţă se anunţase că toate spectacolele de la Opera Naţională Română din Cluj sunt suspendate până în 28 octombrie.

Ieri însă a venit alt comunicat:

Avand in vedere comunicatul Teatrului National Cluj, prin care se aduce la cunostinta remedierea problemei legate de asigurarea caldurii, Opera Nationala Romana Cluj va relua activitatea incepand cu data de duminica, 17 octombrie a.c.

Comments
One Response to “Byte. PĂREREA MEA. Greva de la Opera Naţională Română”
  1. pety spune:

    parca-s doi clingonieni, numai ca asa cum sunt de „neterminati”, astia fura miliarde dela bugetul de stat !!!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: