Click. FESTIVAL DE TEATRU 2010 LA CLUJ. Festivalul Teatrelor de Păpuşi şi Marionete „Puck”

Festivalul PUCK 2010

Festivalul Teatrelor de Păpuşi şi Marionete „Puck”

Teatrul de păpuşi. Scurt îndreptar

Teatrul de păpuşi a început în China antică, unde s-a dezvoltat mai întâi teatrul cu umbre. Folosirea păpuşilor a ajutat la definirea filozofică a condiţiei umane, şi este cel mai simplu mod de a pune în scenă diverse probleme tragi-comice cu care ne întâlnim în viaţa de zi cu zi. Primele păpuşi au fost măştile tribale cu bărbie mobilă. Egiptenii antici construiau acestea din teracotă articulată. La Greci, teatrul de păpuşi este menţionat în lucrările lui Platon şi Aristotel. Otomanii şi chinezii au dezvoltat păpuşile tridimensionale, cu articulaţii controlate prin sârme laterale. Teatrul de păpuşi şi-a atins primul apogeu la curtea imperială din Roma antică. După năvălirea barbarilor, teatrul de păpuşi ca instituţie a dispărut în Europa, dar a continuat ca formă de artă, fiind prezentată în stradă de către păpuşarii ambulanţi. În evul mediu, Biserica catolică a folosit teatrul de păpuşi ca mijloc de îndoctrinare religioasă a maselor. Una din piesele preferate de lume era Naşterea lui Isus, din sezonul Crăciunului. Numele „Marionetei” înseamnă „mica Maria” şi se consideră că provine din povestea Nativităţii, unde un rol important îl joacă Virgina Maria. O influenţă comică a influenţat teatrul de păpuşi în sec. XV, iar biserica a renunţat la acest mijloc de răspândire a mesajului Creştin. Teatrul de păpuşi şi-a găsit noul lăcaş la târgurile castelelor, organizate pentru clasele defavorizate. În sec. XVI deja existau teatre de păpuşi în întreaga Europă; operele cu marionete erau extrem de populare. În sec. XVII s-au dezvoltat figurinele cu cap de ceramică şi corp de material, înfăşurat în jurul mâinii păpuşarului, fiind uşor de manevrat şi ieftin de fabricat. Subiectele tratate în spectacole atacau sistemul politic al vremii.

A urmat apariţia ventrilocului şi epoca cinemaului. La americani, păpuşile au ocupat un rol important în televiziune (marioneta Howdy Doody în anii 50, păpuşa lui Mr. Rogers în anii 60, The Muppet Show în anii 70, Alf în anii 80) înainte de serialele animate cu umor negru din prezent.

Teatrul de Păpuşi „Puck”. Scurt istoric

Teatrul de Păpuşi Puck a luat fiinţă în 1950, având o activitate artistică paralelă a celor două secţii: română şi maghiară, cu spectacole adresate cu precădere copiilor. Multe din titlurile importante montate de-a lungul timpului au avut versiuni jucate atât în limba română cât şi în limba maghiară.

Numeroasele participări la festivaluri naţionale şi internaţionale au adus artiştilor Teatrului Puck importante premii şi nominalizări. În ultimul deceniu, Teatru de păpuşi Puck a fost invitat în turneu prin diverse ţări europene (cu “Motanul Vrăjitoarei” şi “Cenuşăreasa” în Polonia, 2003 şi 2006; cu ”Cenuşăreasa” în Italia, 2005; cu “Vasilache şi Marioara” în Germania, 2005; cu “Angajare de clown”, “Istoria comunismului” şi “Femeia ca un cîmp de luptă” în Arizona, SUA, în 2007, 2008 şi 2009, “Istoria comunismului” a mai fost prezentat la Hyeres, în Franţa, 2009; iar “Cenuşăreasa” la Madrid, în 2009).

În anul 2006 a fost lansat programul „Nocturne”.

Festivalul Teatrelor de Păpuşi şi Marionete „Puck”

Începând din 2002, Teatrul Puck este gazda unicului festival internaţional de gen din România. Săptămâna aceasta se organizează a noua ediţie a Festivalul Internaţional al Teatrelor de Păpuşi şi Marionete „Puck”, care şi-a propus ca obiectiv racordarea la circuitul UNIMA Internaţional prin ridicarea calităţii spectacolelor prezentate, prin oferirea unor condiţii de vizionare şi desfăşurare a spectacolelor cât mai apropiate de standardele festivalurilor de ţinută din Europa.

La festival sunt invitate trupe de marcă din ţară şi străinătate, printre care cele de la teatrele Teatrul Luceafărul Iaşi, Teatrul Ariel Tg. Mureş, Univ. Teatru Tg. Mureş, Teatrul Libelula de la Centrul Ţăndărică, Facultatea de Teatru Cluj, Teatrul Prichindel Alba Iulia, Teatrul Baia Mare, Teatrul Vasilache Botoşani, Teatrul de Marionete Arad, Teatrul Bacovia Bacău, UNATC Bucureşti.

Programul include 19 spectacole, care vor avea loc la Teatrul „Puck”, Cercul Militar, Teatrul Maghiar de Stat, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” şi Academia de Muzică „Gheorghe Dima”. Închiderea festivalului va avea loc vineri 29 octombrie.

Vom afişa programul mâine dimineaţă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: