Click. RECENZIE CINEMA. Anim’est 2010. CLUJ

Anim’est 2010. Maghiari vs. Romani: 3-1

Meciul decisiv a fost Competita Romaneasca a animatiilor de scurt-metraj. Si vreau sa va zic ca noi, romanii, suntem penibili.

Romanii.

A fost o serie interminabila de lamentari patetice si substraturi wannabe sociale cu zero rezultat, cu zero subtilitate si cel mai rau, zero executie. Tot felul de animatii prost facute cu subiecte „deep” au rulat timp de o ora jumatate, dar in final am vazut si o animatie reusita despre anii ’90. Buna din toate punctele de vedere. Este vorba de animatia Alinei Manolache si a lui Liviu Barbulescu numita Vara 99 Mega Hits. Prezentat ca un caiet de oracol (oare se mai face asa ceva prin scoli?) in care un personaj masculin si un alt personaj feminin isi prezinta copilaria verii in care Valahia domina topul romanesc. Si este o calatorie excelenta in tineretile lipsite de internet si mega-comunicare internautica. De fapt, toata animatia are gust de TEC, vata pe bat si Atomic TV.

In afara de How to Deal with Non-Sense a Veronicai Solomon (care a avut realizare dar zero concept…i know, it’s non-sense), animatiile erau un tur de forta cu lacune mari in executie sau subiect. Cele 3D nu aveau subiect, cele in Flash nu aveau realizare.

Maghiarii.

Au participat cu 3 animatii. Atat. Doar 3.

Toate au fost excelente. Fara dar sau poate, sunt cele mai bune animatii care le-am vazut facute de locuitori ai tarii noastre. Si cu toate ca nu sunt maghiar si nu stiu decat cum se scrie Szervusz, maghiarii au dat dovada de un umor atat de specific zonei. Nu stiu daca miticii s-au prins, dar toate 3 povestile au fost superbe din toate punctele de vedere.

http://communism2010.com (Dénes Sántha, Damó Zsolt) este un foarte-scurt-metraj despre un pusti a carui calculator este infestat de un virus „comunist”. Sa vezi facebook facand referire in header numai de Rusia si sa-l vezi pe Ceausescu in zeci de bannere razand stil south park e savuros. Mi s-a parut o animatie foarte originala si, desi amatoriceasca, este extrem de bine facuta – probabil filmata si cu animatia trasa frame-by-frame peste. Realismul tradeaza animatia.

Indienii Secui – (Zoltán Balázs, Annamária Kopacz) este un monolog intr-un bar despre originea secuilor. Monologul este in maghiara, subtitrat in romana. La inceput, mi s-a parut execrabila realizarea: frame-uri putine, putina miscare, desene proaste. Dar acel monolog era asa hilar, semi-bascalios si totusi simteai ca vorbeste cineva care stie ceva despre subiect. Brusc, m-am simtit in Krajczar, printre ungurasii care vorbesc la betie cum vorbim noi de mitici, intr-un stil atat de familiar si cu un umor atat de specific zonei. Ei bine, umorul acesta m-a convins pana la capat ca este adevarat, ca este ceva amuzant si ca istoria acestor minoritari care vor independenta, e o poveste demna de o animatie. Personaje care se perinda prin bar, emisiunea de la televizor e in maghiara, se aud beri… toata atmosfera te introduce in ceea ce noi auzim dar nu intelegem.

Si ultima, castigatoarea marelui premiu Anim’est 2010, este Matyas, Matyas (Cecilia Felméri). Animatia, personajele, dialogurile, TOT TOT TOT – a fost realizat impecabil. Este de fapt un proiect – realizarea unui documentar despre Matei Corvin – finantat de o asociatie de peste granita. Realizatorii au obtinut bugetul si au facut acest documentar animat despre ce stiu de fapt locuitorii Clujului despre Matei Corvin. Animatia este un fel de A fost sau n-a fost in stil clujean/maghiar despre Matei Corvin. Incepand cu discutii tembele despre cat de mare era nasul lui pana la cat de mare conducator a fost el si de aceea toti porumbeii se caca pe el „pentru ca e una sa fii cacat de porumbei. aia e noroc. sa calci in cacat? aia esti pur si simplu prost…” Si genul acesta de discutii pe tema regelui Matei Corvin. Sunt interviuri de la diferite persoane maghiare clujene care nu releva nimic concret (esential) dar sunt savuroase si tipic romanesti. Nimeni nu zice ceva esential despre Matei Corvin ci toti zic acele mici legende despre cum ar fi fost bun la pat (de-aia sigur nu l-a omorat Beatrice). Are tot ceea ce mi-as fi putut dori de la un film „romanesc”. Mi-a placut in special faptul care era “filmat” in fata catedralei catolice.

Pont: unul din producatori este managerul din Insomnia. Filmul inca nu a fost lansat oficial, dar se va face intr-un viitor cat mai apropriat o lansare, cel mai probabil in Insomnia. Sa fiti pe faza ca merita toti banii.

Autor: Gvsty