Click. CRONICA DE CONCERT. Stay Metal Forever Cluj. 5.11.2010

Stay Metal Forever Cluj

Akral Necrosis, Bolthard, Eastern Front, Cadaveria

vineri 5 noiembrie. Flying Circus Pub

Încep cronica de astăzi cu o întrebare! De ce nu merge lumea la concerte? Sunt foarte foarte curios de lucrul acesta. Ştiu că v-am mai pus întrebarea asta de multe ori, dar având în vedere că nu am primit nici până astăzi un răsupuns, continuu să adresez întrebarea. De ce dragilor? Ce junghi feroce vă ține priponiți în pat ca niște oameni pe moarte? Propun să nu se mai țină de loc evenimente în Cluj, nu are sens, toți plângăcioșii cu care am vorbit că nu sunt destule concerte – nu dau numele lor, nu de alta dar sunt prea mulți – se jurau pe cele sfinte și păgâne – aici e după gust – că vor veni la toate și că ne vom distra de minune. Așa că publicul clujean de metal NU merită concerte deloc. De ce așa de vehement? Oamenii de la Stay Metal Forever! au organizat concertul cu pricina, toate bune până aici. Aduc PATRU trupe, mai mult sau mai puțin diferite, pun un preț jenant la bilet – 25 Ron – și să dăm cu presupusu câtă lume a fost? Dacă au fost 50 de oameni in Flying Circus mă călugăresc. Cum se poate așa ceva? Cât de puturos poate fi publicul clujean de metal? După cum am văzut în seara respectiva, este cel mai puturos. Ergo nu meritați nici un concert.

Să revin la cronică. Am vrut să merg mai mult pentru trupele din România care urmau să cânte în seara respectivă. Cadaveria nu m-a atins la coarda sensibilă niciodată dar speram la un rinichi fiert pe o farfurie pe scenă, iar de Eastern Front nu prea auzisem eu foarte foarte multe dar cum nu i-am văzut nici live am zis că așa se descoperă trupe noi.

Concertul s-a ținut în Flying Circus, un local deja cu nume pe la Cluj. Eram foarte curios de sound, de acustia locului. În afara faptului că scena e un pic cam așa și așa amplasată, adică dacă ai un toboșar pe scenă, cam stă ascuns pe scena micuță în doua trepte. Privita din plan vertical scena pare sa semene cu un pian cu coadă și cam pe unde începe coada se află toboraul – oricare ar fi acesta, e cam mascat, dar atâta vreme cât face treabă bună, ce mai contează. Acustica locului este foarte foarte bună, deci numai bine te pune în priză evenimentului.

Akral Necrosis

!!!

Cam după o ora, aproape, de întârziere, bănuiesc că domnii organizatori sperau să mai apară ceva mușterii …sincer și eu; nu aș fii vrut să fiu în locul lor în momentele repsective. Dar, na without further adue, seara începe cu Akral Necrosis. Vă jur că nu mă mai așteptam să mai dau peste o trupă de black metal în Romania cât trăiesc – adică o trupă de black care să și îmi placă – Na, junii de la Akral Necrosis mi-au cam spart buza. Când s-a urcat solistul pe scenă, tot feștit cu vopseaua mortului – aka corpse paint pentru cine nu prinde românismul – stăteam în primul rând și ziceam, bre, nu se poate, nu se poate. Mi se pare un gest foarte curajos al solistului să mai cânte însoțit de un corpse paint, aș zice că ar fii prins foarte bine look-ul acum câțiva ani, acum e doar frumos doar pentru cei care mai gustă – so i took a spoon – Am înțeles că bucureștenii de la Akral Necrosis urmează să scoată și un album cât de curând, de care pot să vă spun de pe acum că sunt foarte curios. Dacă vor să rămână ancorați în rădăcina black-ului atunci trebe să înregistreze albumul în câmp în timp ce bate un vânt puternic și cu ceva microfon de lavalieră. Glumesc evident, dar îmi este dor de un album raw de black tras în scârbă. Akral Necorsis se descurcă frumos pe scenă, eu am fost plăcut surprins și de recital și de mișcarea scenică a solistului. Chitaristul și basistul mi-ar fii plăcut să se agite un pic mai mult, dar na nu le poți avea pe toate. În continuare sunt mirat – bucuros, că am reușit să descopăr o formație de black cu potențial măricel chiar. De la mine 3 semne din 5

Bolthard

!!!!!!

Bolthard, să o zic? O zic, Bolthard este CEA MAI BUNĂ TRUPĂ de metal din România, nu există loc de îndoială, cine zice că nu e așa nu a fost la ei la concert, nu au ascultat ce cântă, nu au urmărit recitalul. Nu am mai văzut formația asta live până acum, mai ascultasem ca orice om câte o piesă pe net, și nu îmi suna rău, pe urmă căutând istoria trupei pe net și văzând câte migrari au avut loc pe parcursul celor 6 ani de existență – calculat din anul în care Bolthard a debutat pe scenă – mi-am dat seama de schimbările de sound care au avut loc și mai ales știam că trebe să mă aștept la ceva proaspăt. Ei se laudă că merg pe un oldschool thrash învăluit de noul sound de modern metal. Apoi cam așa și este, cojones-ul vine de pe thrash iar partea care te gâdilă frumos pe timpan este soundul modern, și după cum îi văd, fiecare membru din formație ascultă cu totul alt gen de metal, formând un ghiveci de influențe foarte delicios. Show-ul este foarte foarte bun. Nu mă refer la elementele pirotehnice care sunt prezente la concertele lor, mă refer la felul în care comunică între ei pe scenă, şi cum se comunică cu publicul. Absolut frumos tot ce a fost în seara respectivă. Aștept cu nerăbdare lasnarea albumul Password Invalid. Pentru ce am văzut în seara respectivă îmi fac curaj și le dau nota maximă, adică 6 semne din 5, acesta fiind cel mai bun recital din seara cu pricina.

Eastern Front

!!!!

Jumate de concert e deja dus, mai rămân 2 trupe. Eastern Front începeau repriza a 2a de muzică, și mă pun la observat. Formația britanică cântă un black metal cu influențe patriotice – ca să nu le zic naziste – nu că ar trăda numele trupei, dar dacă nici numele nu vă zice nimic, atunci câteva titluri de piese de pe albumul Blood on Snow al domnilor – pe care l-au cântat în întregime în seara respectivă – vă mai pot ajuta să vă formați o imagine asupra imaginii pe care vor să o transmită: Smolensk, Panzer, Motherland, Moscow. Got the picture? So did I. Ei bine, muzica de genul mie îmi place foarte mult (vă ziceam înainte că îmi era dor de ceva raw, și am primit). Muzical nu am ce să le reprosez, merg pe rețeta clasică de formație black, fara linie de bass, doar doua chitari care zumzăne constant. Brilliant. Dar și domnii sunt cu corpsepaint-uri de toată frumusețea, cum spuneam, nu mă deranjează dar chiar nu le mai văd rostul. Să facem o descriere scurtă a formației. Solistul este un tânar cu niște brățări cu țepi, care le purtam cu toții acum 10 ani, foarte foarte charismatic, se trântea în genunchi, se uita urât la lume, exact cum trebe să facă un solist de black supărat. Unul din chitariști poate foarte bine să concureze la postul de Moș Craciun, eu așa barbă nu am mai văzut pe un om de multă vreme – presupun că are undeva la 20 și ceva de ani, înseamnă că o crește de prin liceu – iar celălalt poate foarte bine să fie tata solistului și a omului bărbos. El era singurul care întradevăr emana evil pe scenă și pe care puteai să zici oarecum că nu e part of some show, de asta mă gândesc că el este liderul trupei. Pe toboșar nu l-am vazut decât foarte puțin, fiind ascuns după bannerele formației și de coarda de pian a scenei. Lăsând gluma la o parte, Eastern Front sună foarte bine și risc să le acord locul 2 pentru prestația lor. Aaah, să nu uit, la mijlocul piesei Motherland, solistul a adus ceva sul de material pe scenă. Îl desfășoară, would you believe it, steagul României, epic, frumos, tot publicul – cât era, a fost în delir – Probabil dacă adoptau o ținută mai militărească mi-ar fii plăcut și mai mult, de la mine 4 semne din 5.

Cadaveria

!!!!

Urmează rândul capului de afiș, îmi pregătesc punga, lămâia să îmi mai taie din greață, cu alte cuvinte tot arsenalul care trebe pregătit pentru un show de horror – gothic – metal. Și dacă Akral Necrosis mi-au spart buza – de fain ce au cântat, no irony – buza mea un pic sângerândă a fost show-ul horror care l-au oferit cei de la Cadaveria. Domnișoara cred că era atât de plictisită de concert, chiar dinainte să urce pe scenă, se vedea că nu prea îi prea vine să cânte. Well, nici mie nu mi-ar fii ușor cu 40 de oameni în fața scenei. Dar na, mai aruncă câte un fake smile din când în când. Singurul cu care m-am amuzat copios a fost unu dintre chitariști, care făcea toate grimasele posibile în momentul în care îi mai faceam câte o poză. Nu pot să mă iau de sound, deși arătau destul de leșinați, au cântat foarte bine și foarte închegat; experiența își spune cuvântul. Și nu a apărut nici măcar un rinichiuț – un intestin – un ficățel – domne’ da nimic! Deși vâltoarea de oameni era fericită de concert, eu cred că eram singurul care se uita în jur și nu înțelegea ce se întâmplă, vroiam toate scârboșeniile pe care le văzusem în videoclip, mă uitam după reflectoare să vad dacă nu e pitită vreo pungă de sânge artificial pe acolo. Nu a fost să fie. Noroc că au cântat Anagram și mi-au bucurat timpanele cu o piesă foarte dragă mie. Per total pot să spun că a fost o prestație bună din punct de vedere muzical, dar aș fii vrut un pic mai multă agitație, nu îmi spuneți că nu se poate, Bolthard se învârteau pe acolo ca niște titirezi. Sper ca pe data viitoare când revin cei de la Cadaveria să îmi arate mai mult joc de gleznă. 4 semne din 5

Per total a fost un eveniment foarte reușit din punct de vedere a calitații sunetului, a nivelului de impicare al organizatorilor, din păcate putoarea face diguri în oasele metaliștilor clujeni. Vă las, sperând la o renaștere a voastră.

Autor, Fotoreporter: Sir Olaf Pol