Rap nemţesc

Muzica Hip Hop germană este reprezentată în anii 80 de Cora E., The Stieber Twins şi Advanced Chemistry. În anii 1990, Die Fantastischen Vier şi Roedelheim Hartreim Projekt scot genul muzical din underground.

Iniţial, hip hop-ul este perceput doar ca o modă trecătoare. Multă lume a vizionat filmele Wild Style şi Beat Street în cinematografe (în 1983) şi a fost impresionat de stilul de îmbrăcăminte, dansul specific genului (breakdance) dar nu şi de coloana sonoră. A urmat o perioadă incipientă în care câţiva artişti şi muzicieni (primii fani adevăraţi ai genului din Germania) au experimentat cu rimele şi ritmurile în beciuri şi cluburi mici, între prieteni.

Braunschweig, Dortmund, Hamburg, Heidelberg, Kiel, Koeln sunt considerate cele mai importante centre pentru muzica hip hop, punctul cheie a mişcării fiind în Berlinul de vest (cel puţin în perioada premergătoare unificării). În timp, genul este readaptat contextului german.

Este normal ca primele proiecte Hip Hop de success să fie formate de albii autohtoni sau de cei de limbă germană, dar în timp se dovedeşte că genul prinde mai bine la minorităţile defavorizate sau discriminate de sistemul care-i priveşte ca pe muncitori temporari (Gastarbeiter) pe pământurile lor. Este vorba de prima şi a doua generaţie de imigranţi venită din Turcia şi Africa de nord, care formează 10% din populaţia ţării adoptive. În anii 80 în Bavaria şi la Berlin, se ascultă emisiunile şi topurile musicale ale postului de radio American Forces Network. Acest post de radio este înfiinţat şi susţinut în Germania de către armata americană staţionată aproape o jumătate de secol în zonele menţionate mai sus. De aici, contactul direct cu muzica Hip Hop de o natură rebelă, a celor de la Afrika Bambaataa şi KRS-One în speţă, şi cultura soldaţilor americani de culoare cu care băştinaşii vin în contact.

Din punctul de vedere a populaţiei băştinaşe, ar mai fi de explicat faptul că până în acest moment, muzica contemporană germană era formată aproape exclusiv doar din muzică de Şlagăre (cum a fost muzica uşoară pentru România) şi Neue Deutsche Welle (noul val nemţesc …de muzică pop). Tineretul, care dorea să asculte altceva şi să se cânte şi altceva, rappuia doar în engleză la începutul mişcării.

După unificare (începând din 1990), mişcarea extremistă, xenofobă, provoacă formarea primului val de formaţii rap a imigranţilor.

PRIMA PIESĂ NEMŢEASCĂ DE HIP HOP

GLS United, formată din trei moderatori de radio cunoscuţi (Frank Laufenberg, Manfred Sexauer, Thomas Gottschalk), este probabil PRIMA formaţie de Rap din Germania. Ironia sorţii este că de fapt proiectul este încropat ca un fel de poantă, pentru o singură piesă, Rappers Deutsch la mijlocul anilor  1980.

PRIMUL RAP JAM ÎN LIMBA GERMANĂ

Torch, care cânta cu Advanced Chemistry, din Heidelberg, este probabil primul artist care a rappuit “freestyle” în limba germană la un jam session (o seară în care prietenii se adună, urcă pe rând la microfon şi fac rime improvizate). Până în acel moment, Advanced Chemistry era singurul proiect Rap care conversa cu publicul între piese în limba germană! La acel jam, Torch s-a hotărât să facă rime în limba germană (fără să discute această idee cu colegii lui în prealabil). Publicul a rămas trăznit. În primul rand pentru că înţelegea despre ce se cânta, apoi, pentru că se simţeau că textile li se adresează celor prezenţi în mod direct. Torch, care de fapt este jumâtate Haitian (unul din părinţii lui provenea din Caraibe) compune rime în limba germană în mod oficial începând din 1988. Prima piesă de success semnată Advanced Chemistry este intitulată Fremd in eigenem Land (tradus: Străin în ţara ta) din noiembrie 1992. În clip, Torch arată paşaportul (lui) German şi se întreabă „ce mai trebuie ca să fie acceptat în ţara lui? Sânge şi piele de alb?”.

PRIMA FORMAŢIE HIP HOP ÎN TOPURILE NEMŢEŞTI

Die Fantastischen Vier (Cei patru fantastici) este altă formaţie ce stă la bazele Hip Hop-ului din Germania. Spre deosebire de celelalte proiecte de Rap nemţeşti, “Cei patru fantastici” consideră Rap-ul în limba engleză un element neesenţial spiritului Hip Hop din Germania. Cvartetul din Stuttgart a fost primul care nu numai că a scris versuri legate de contextul istoric şi problemele contemporane autohtone, dar a încercat, mai mult, să popularizeze genul în cadrul industriei prin melodia şi ritmul optimist.

Se pare că un concediu de şase luni de zile petrecut în Statele Unite de către Smudo şi Thomas D., le-a schimbat modul de a privi lumea din jurul lor. Le era din ce în ce mai evident faptul că nu au nimic în comun cu rapperii din SUA. Întorşi acasă, au început să compună rime în germană, iar primul album, Jetzt geht’s ab, apare în 1991. Acest disc lansat de Die Fantastischen Vier este luat în batjocoră de mulţi din mai multe motive:

  • formaţia nu are nici o legătură cu cluburile din underground
  • muzica este uşoară, optimistă, cu umor (iar fanii genului ascultau Gangsta Rap)
  • trupa era semnată la un major (Sony/Columbia)
  • fanii genului considerau că sunt prea americani ca stil

În 1992, Die Fantastischen Vier rupe gura târgului şi sparge topurile cu piesa Die Da?!

PRIMA COMPILAŢIE

Michael Reinboth este primul DJ care introduce garage-house şi old school hip hop pe scena muzicii din Muenchen, începând din 1982. În 1991, prin Casa lui de discuri, Bombastic, lansează compilaţia Krauts with Attitude: German Hip Hop Vol. 1, ce conţine trei piese în germană, unsprezece în engleză şi una în franceză. Acesta este considerat primul album de Hip Hop nemţesc, iar titlul te duce cu gândul la Niggaz with Attitude, una dintre cele mai controversate formaţii ale genului la vremea respectivă.

SCENA

Dacă la americani, trupele se împărţeau geografic, în funcţie de coastă, în Germania, scena se împarte în funcţie de credinţe: Neue Schule şi Alte Schule (şcoala nouă şi şcoala veche).  Cei din Alte Schule se luau foarte în serios şi au rămas constant în underground. Cora E., Stieber Twins, Advanced Chemistry se concentrau pe mesajul politic şi social. Cei din Neue Schule: Die Fantastischen Vier, Fettes Brot şi Der Tobi und das Bo compuneau muzică de petrecere cu versuri de distracţie (Playa Rap), cu mult umor şi ironie.

CUM A AJUNS MUZICA RAP ÎN ORIENT

Din muzica rap nemţească, de origine turcă, trebuie menţionat succesul neaşteptat de care s-a bucurat artistul Big Porno Ahmet. Singurul extras de single ce l-a avut de pe albumul Cartel, s-a vândut în 2.250.000 exemplare, ceea ce a însemnat premii, discul de aur şi de platină, şi cel mai de succes single Rap de origine turcă din istorie (rap oriental…). Mulţi rapperi turci din Germania îşi vizitau neamurile din Turcia, şi au dus muzica lor preferată acasă cu ei. Astfel s-a dezvoltat o scenă (mai subţire) de muzică Rap şi în Turcia, în Orientul Mijlociu.

PREZENTUL

În ultimii ani, rap-ul nemţesc a scăzut mult ca şi popularitate (vânzările, şi implicit cota, au scăzut). Una dintre cele mai apreciate formaţii actuale de Rap din Germania este Puppetmastaz, din Berlin.

Un articol semnat Dietmar Elflein, cu titlul „From Krauts with Attitudes to Turks with Attitudes: Some Aspects of Hiphop History in Germany,” (Popular Music 17, no. 3, 1998) este cel mai citat articol din internet despre evoluţia culturii şi mişcarea Hip Hop din Germania în ultimii 25 de ani.

Comments
One Response to “Rap nemţesc”
Trackbacks
Check out what others are saying...


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: