Click. RECENZIE. David Bowie. Earthling

David Bowie. Earthling

!!!!!

1997. Arista/BMG

An Englishman in New YorkNe întoarcem în timp la epoca muzicii trip hop si electronica …cel puţin în occident.

Byte personal. Eu lucram la revistă ca redactor muzical, dar casa de discuri care se ocupa de distribuţia acestui album în Europa nu avea încă un licenţiat la Bucureşti (iar când acesta a apărut, într-un târziu, am reuşit foarte greu să obţin materiale pentru recenzii de la ei, iar acelea erau predominant producţii autohtone… este vorba de Nova Music. Pe partea de PR lucrau Andreea Talmazan, actualul impresar la Viţa de vie şi Class, şi Anca Lupeş, care a fost direct implicată în organizarea concertului Michael Jackson în septembrie 1996 la Bucureşti).

Eram curios de acest album semnat David Bowie. Înţelesesem, citind recenzia din Q (UK) că este un album deosebit. Trebuia să-l am, dar la vremea respectivă, salariul nu-mi ajungea şi pentru acest hobby scump de a cumpăra CD-uri originale. Astfel, a fost o etapă în viaţa mea când am fost nevoit de situaţie să cumpăr CD-uri pirate din Bulgaria printr-un prieten care lucra direct cu o filieră de acolo şi le vindea la preţ de a doua mână … practic, cumpăram un album cu 50.000 lei de la el (cam 1,5 euro). Astfel, îmi calmam frustrarea de a avea acces la muzică nouă bună de afară, pe lângă casetele dance şi pop cu diverşi artişti autohtoni (care nu mai există astăzi) ce le primeam în mod regulat de la anumite case discuri din Bucureşti, prin meseria ce mi-am ales-o după facultate.

Deci, acest album la mine în colecţie este piratat în Bulgaria pe vremea când nu exista fabrică de CD-uri la noi în ţară. Este foarte curios, dar şi asta este o dovadă de faptul că la noi se pare că interesul nu era atât de crescut pentru muzică, sau afaceriştii cu bani nu au considerat asta o afacere, din moment ce la noi treceau CD-uri pirate de la fabrica din St.Petersburg, prin Ucraina-Moldova, şi direct de la vecinii noştri din sud.

Piesele „cu cârlig”

  • Little Wonder este un început splendid de album; electro, experimental, modern.
  • Dead Man Walking este eclectică, prin ritmul electronica super-clişeistic, care, pe cât de monoton şi steril pare, pe atât de mult te prinde.
  • SI unul din extrasele de single care mi-a placut din prima, I’m afraid of Americans. Dacă eşti nou la CZB, vezi ACEST LINK.

Restul

Looking for Satellites ne introduce într-o linie melodică ciudată, care se continuă pe Battle for Britain. Super experimentale, cele două relevă un colaj de note muzicale cu bun gust. Eu aud trei diverse linii melodice suprapuse (un ritm trip hop foarte alert, vocea alternativă, riffurile de chitară rock, indesate cu efecte electronice), pe scurt, o mică nebunie muzicală.

Ca stil, The Last Thing You Should Do, la fel precum Law (Earthlings On Fire) … ar putea fi incluse pe un album semnat The The. Deşi nu pare la prima vedere, este un cântec de dragoste profundă.

Combinaţia de saxofon cu pianul jazz din ultima treime a piesei Seven Years in Tibet seamănă cu ceva compus de Kumm, dar mult mai în forţă şi cu o voce potrivită stilului.

Ascultând acest album, mă gândesc că David Bowie putea fi o sursă de inspiraţie mai departe pentru Radiohead, Beck. În schimb, cred că Nine Inch Nails şi Bjork puteau fi surse de inspiraţie pentru albumul deosebit semnat de artist în 1997.

Byte. Telling Lies este primul single din istorie oferit gratis pentru descărcare prin internet de către un artist semnat la un major.

Lasă un comentariu