Zoom. INTERVIU. Sorin Bocerean. FOILETON 1

FOILETÓN = un fragment dintr-un roman publicat într-un ziar. * Roman-foileton = roman publicat pe fragmente în reviste sau în ziare.

Sorin Bocerean a fost basist la formaţia Foileton din Timişoara (colecţionarii de viniluri probabil cunosc albumul Formaţii Rock 13, apărut la Electrecord în 1990). În anii 1990, Sorin Bocerean a început să organizeze evenimente şi să se ocupe de impresariat. Astfel, de-a lungul anilor s-a mutat la Bucureşti şi este cunoscut pentru succesele lui alături de Cargo, Genius, Laguna

În prima parte a anului, vom prezenta câteva foiletoane alcătuite din părerile artistului-impresar timişorean. Începem în Ianuarie cu câteva vorbe despre artişti autohtoni despre care încă nu am povestit la ClickZoomBytes.

Managerul Sorin Bocerean

Despre artişti (Vali Sterian, Laura Stoica, Survolaj)

CZB: Ai lucrat cu Laura Stoica. Care a fost reacţia ta cand ai aflat de accidentul fatal de maşină (9.03.2006)?

Sorin Bocerean: Reacţia a fost una de regret, de părere de rău, de compasiune faţă de mama ei. Încheiasem de ceva vreme colaborarea cu ea şi nu mai eram în contact direct.

Deşi ne ştiam de la începutul anilor `90, am cunoscut-o mai bine pe Laura Stoica, tocmai într-una din perioadele ei cele mai grele. O simţeam singură, răzvrătită, frustrată şi suferindă sufleteşte, chiar dacă în jurul ei existau câţiva oameni, poate prieteni, nu ştiu sigur … Mi-a solicitat colaborarea cu câţiva ani în urmă, cred prin anul 2000 sau 2001, dar nu s-a concretizat nimic. Apoi, din nou peste câţiva ani. Mi s-a părut o fire complicată şi nu am reuşit să fac faţă acestui fel de a fi al ei. Totuşi, am muncit mai multe nopţi împreună cu oamenii din studio, la ultimele ei imprimări şi am pus-o în legătură cu regizorul videoclipului Nu-i nimic, după care m-am retras. După un timp am înţeles că trăia o frumoasă poveste de dragoste cu cel ce urma să-i devină soţ. M-am bucurat fiindcă ştiam prin ce vremuri grele trecuse şi gândeam că noua situaţie o va stimula din punct de vedere al creaţiei şi în general din punct de vedere artistic. Fire capricioasă, Laurei Stoica i-au lipsit mai mulţi ani oamenii compatibili profesional, cu care să construiască un nume şi mai mare decât era cel confirmat deja. Din păcate pentru ea, era cantonată aproape exclusiv în zona TVR-ului, post care a promovat-o ani de-a rândul, dar a cărui singularitate în demersul respectiv avea limitele sale în contextul anilor 2000. Am insistat foarte mult ca să schimbe sound-ul, să se adapteze la vremurile pe care le trăim. Replicile ei erau foarte dure şi nu este cazul aici să discutăm intregul set de probleme; totuşi, cert este că a cedat într-o oarecare măsură şi cred că dacă bunul Dumnezeu ar mai fi avut răbdare cu Laura Stoica, astăzi ea era în super top!

CZB: Survolaj. Consideri că acest proiect putea să aibă mai mare succes pe plan naţional la vremea respectivă?

Sorin Bocerean: Survolaj nu putea să aibă un mai mare succes decât a avut chiar dacă nu se desfiinţa aşa cum nici în prezent nu poate avea mai mare succes. Motivele sunt mai multe şi diferite ca natură. Ca să nu fiu înţeles greşit aş vrea să menţionez faptul că nu am aici în vedere valoarea profesională a vreunui component al grupului, grup a cărui valoare a fost compatibilă cu ideea de succes în acele vremuri. Este vorba de …”spaţiu şi timp”. Aşa cred eu.

CZB: Ai organizat un concert cu Vali Sterian la Timişoara în 1992. Ce impresie ţi-a făcut ca om şi ca artist?

Sorin Bocerean: În acea perioadă doream să fac un concert cu formaţia din care făceam parte – Foileton – şi îmi trebuia un cap de afiş. Vali Sterian era încă „la modă” în acea perioadă de zbucium a societăţii româneşti în sensul că era o portavoce a nemulţumiţilor faţă de regimul politic şi speram că va aduce ceva lume la concert. Nu am reuşit să-mi fac o impresie despre el ca om fiindcă am avut contacte puţine, aproape toate terminându-se în aburii alcoolului şi cred că o impresie clădită pe acest fond ar fi incompletă vis-a-vis de realitate. Ceea ce m-a marcat deosebit şi sunt trist când o spun, a fost finalul vieţii acestui om care a fost părăsit de cei ce l-ar fi putut susţine măcar sufleteşte, moral în timpul procesului şi al bolii necruţătoare. Un apropiat al sau mi-a spus că „Vali Sterian a murit în primul rând de inimă rea”, uitat de oameni importanţi ai vremurilor respective, oameni a căror ascensiune a fost, nu întâmplător, contemporană cu mesajele mobilizatoare, social şi politic, din creaţia şi interpretarea sa. Acest aspect trebuie privit în primul rând în contextul vremurilor tulburi al deceniului zece trecut şi puternic ancorat uman. Privind astfel povestea tragică a finalului lui Vali Sterian, desprind ideea că în viziunea unor potenţaţi, oamenii scenei sunt aidoma menestrelilor evului mediu şi nimic mai mult.

Comments
One Response to “Zoom. INTERVIU. Sorin Bocerean. FOILETON 1”
  1. Alina Ionescu spune:

    Va mananca rau de tot pe voi trupa Survolaj. Pe toti astia, pseudo-rockerii care cantati despre nimic, despre inele si ploi. Au compus mult inaintea timpului lor. Va cam mananca painea de la gurita. E de inteles sa n-aveti loc. Invidia e buna cat timp e constructiva. Frustrarile nu au loc in meserie. Asumati-va ce sunteti si cat puteti.

Lasă un comentariu